بررسی روش‌های تامین مسکن شهروندان

نشست نقد و بررسی کتاب «شهر استطاعت‌پذیر» با محوریت در دسترس قرار دادن مسکن با حضور رئیس گروه مطالعات سیاسی پژوهی شهری برگزار شد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «شهر استطاعت‌پذیر» راهبردهایی برای در دسترس قرار دادن مسکن تالیف شین فیلیپس و ترجمه نگین با همکاری مدیریت مطالعات خط مشی گذاری شهری در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

شهریار دبیرزاده، رئیس گروه مطالعات سیاسی پژوهی شهری در این نشست اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در سیاست گذاری و برنامه‌های راهبردی که اهمیت زیادی برای شهرداری دارد، تعیین سیاست‌های کلان و خط مشی گذاری در حوزه‌های ماموریتی است.

وی با بیان اینکه مسکن یکی از بخش‌های مهم در شهر تهران و برای مدیریت شهر تهران است، افزود: امروزه ضرورت و در دسترس بودن مسکن و استطاعت‌پذیر شدن مسکن برای شهروندان از کلان‌پروژه‌های شهرداری تهران و یکی از سیاست‌های کلان نظام است.

رئیس گروه مطالعات سیاسی پژوهی شهری ادامه داد: با توجه به اینکه ما در حوزه ادبیات نظری سیاست گذاری دچار فقر هستیم، رویکرد گروه مطالعاتی ما اول این بوده که ادبیات نظری در حوزه سیاست پژوهی و مسکن را در دنیا بررسی کنیم و استفاده کننده از تجارب دنیا در این حوزه‌ها باشیم.

دبیرزاده اضافه کرد: یکی از کتاب‌های شاخص این حوزه در جهان «شهر استطاعت‌پذیر» است و با وجود به اینکه برای یکی از امریکا نوشته شده است، اما تجربه خوبی در حوزه سیاست گذاری به ما می‌دهد که چطور می‌توانیم آن را با محیطی کردن و بومی کردن استفاده کنیم.

وی با شاره به اینکه در کتاب دو مسیر برای قابل استطاعت کردن مسکن ارائه می‌شود، گفت: مسیر اول عرضه مسکن ارزان و مسیر دوم در دسترس گذاشتن اجاره برای شهروندان است که کتاب در هر دو حوزه راهبردهایی را ارائه کرده است و نقاط ضعف راهبردهای مختلف را نیز دیده است.

مدیر گروه مطالعات سیاسی پژوهی شهری اضافه کرد: وقتی در کتاب به روش عرضه مسکن ارزان قیمت می‌رسد، راهکارهایی دقیق برای اجرای عملیاتی آن ارائه می‌دهد. همچنین کمک‌هایی که مدیریت شهری می‌تواند در حوزه عرضه مسکن با اجاره مناسب ارائه دهد در این کتاب اشاره شده است.

وی تصریح کرد: این کتاب یک ساختار منسجم دارد و نویسنده آن در حوزه مطالعات مسکن یکی از افراد بسیار معتبر است و روند کتاب از یک ادبیات نظری مشخص پیروی می‌کند و ادبیات نظری آن به خروجی‌ها متصل است. گروه مطالعات سیاسی پژوهی شهری نیز برای تدوین و ترجمه مناسب کتاب مشارکت خوبی داشته است.

دبیرزاده تاکید کرد: این کتاب راهبردهای عملیاتی و نمونه‌های پیاده شده را ارائه می‌کند و خروجی و آثار حمایت از مسکن استطاعت پذیر را بررسی کرده است و در نهایت راهبرد، استراتژی و برنامه اقدام به ما داده است. این کتاب به حوزه عملیاتی ورود کرده است.

گفتنی‌است سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم،بسازیم» 19 تا 29 اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 54375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =