لزوم بازنگری ساختار بودجه با اولویت‌بندی پروژه‌ها و مدیریت هزینه‌ها

شهر: شهرداری باید ساختار بودجه ریزی خود را بازنگری کند و در این بازنگری مصارف را با منابع درآمدی که در امسال محقق نشد و احتمال تحققشان در سال آینده هم وجود ندارد، تعریف نکند.

ابراهیم جمشیدزاده، مدیر مطالعات مالی و اقتصادشهری، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، در گفتگو با خبرنگار شهر، با اشاره به نزدیکی به آغاز تدوین بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در فرایند تدوین بودجه شهرداری ها یا نهادها به آن باید به آن توجه شود درس گرفتن از وضع موجود و گذشته است.

به گفته او؛ بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران در دوره پرمخاطره و ریسک پاندمی کرونا بسته و اجرا شد و همین امر سبب شد تا تحقق ۳۰ هزار و میلیارد تومان بودجه ۹۹ با چالش اساسی مواجه شود، بنابراین مدیران شهری برای تدوین بودجه ۱۴۰۰ باید موارد و شاخص‌هایی را مدنظر قرار دهند.

جمشیدزاده پیشنهاد کرد: در وهله نخست شهرداری باید پروژه‌های شهری را اعم از نیمه کاره و یا روی کاغذ مانده را اولویت بندی کند. با مدیریت هزینه‌ها در اجرای پروژه‌های اولویت دار می تواند منابع مالی مورد نظر را تامین کرد. این موضوعی بود که در بودجه امسال به آن توجهی نشد اما در بودجه سال ۱۴۰۰ حتما باید در اولویت قرار بگیرد.

این تحلیلگر مسایل اقتصاد شهری با تاکید بر لزوم تجدیدنظر در مصارف شهرداری توضیح داد: مصارف در بودجه شهرداری باید متناسب با منابع درآمدی که امکان تحقق آن بالاست تدوین و مصارف در چارچوب منابع درآمدی که تحقق پذیری بالاتری دارند اولویت بندی شود. شهرداری در همین دو چارچوب لازم است ساختار بودجه ریزی خود را بازنگری کند و در این بازنگری مصارف را با منابع درآمدی که در امسال محقق نشد و احتمال تحققشان در سال آینده هم وجود ندارد، تعریف نکند.

جمشیدزاده گفت: شهرداری می‌تواند مصارف را در دو قسمت منابع درآمدی قابل تحقق و دارایی های قابل واگذاری که اختیار مدیریت و برنامه‌ریزی آن را دارد، تعریف کند.

مدیر مطالعات مالی و اقتصادشهری، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران نسبت به بودجه امسال بسیار انقباضی خواهد بود، افزود: شهرداری می تواند سقف بودجه سال آینده را ۲۰ تا ۲۲ هزار میلیارد تومان برنامه ریزی کند. چرا که در سال ۱۳۹۹ یکسری از برنامه‌های توسعه ای شهرداری با چالش مواجه شد؛ اما در کنار افزایش تورم پیش بینی می‌شود با توجه به چالش‌های حوزه بازار سرمایه و همینطور برنامه‌ریزی که مردم و سرمایه‌گذاران در دوران کرونا خواهند داشت، سرمایه‌ها به سمت اقتصاد ساختمانی حرکت کند، بنابراین حداقل این احتمال وجود دارد که سقف بودجه ۲۲ هزار میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۰ قابل تحقق باشد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 5517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =