۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
کد خبر: 55237

به یاد حمایت‌های رئیس‌جمهور فقید از مدیریت شهری تهران؛

آثار تعامل دولت و شهرداری در تحول و تعالی پایتخت

مجید باقری؛ معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران
آثار تعامل دولت و شهرداری در تحول و تعالی پایتخت

تهران به عنوان بزرگترین شهر و پایتخت کشور مسائل و چالش های مختلف دارد، یکی از اساسی‌ترین چالش‌های کلانشهر تهران تفرق مدیریتی و به تبع آن تفرق برنامه و بودجه و در نهایت تفرق سیاستگذاری و مدیریت اجرایی است.

تهران به عنوان بزرگترین شهر و پایتخت کشور مسائل و چالش های مختلف دارد، یکی از اساسی ترین چالش‌های کلانشهر تهران تفرق مدیریتی و به تبع آن تفرق برنامه و بودجه و در نهایت تفرق سیاستگذاری و مدیریت اجرایی است.

تحقق مدیریت یکپارچه پایتخت یکی از مطالبات مهم مدیریت شهری در ادوار مختلف بوده است، ولی هیچ‌گله این مطالبه شایسته و پیشرفت‌گرا در کانون توجه قوه مجریه قرار نگرفته است. در قوانین برنامه پنج ساله پیشرفت و توسعه کشور همواره تحقق مدیریت یکپارچه شهری مطرح بوده است. ماده ۱۳۶ برنامه سوم و ماده ۱۳۷ برنامه چهارم و ماده ۱۷۴ برنامه پنجم نمونه های از قوانین الزام آور بدون سرانجام بوده‌اند.

به عبارت دیگر، لایحه و یا اقدام اجرایی، قانونی و عملیاتی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری چه در تهران و چه در سایر شهرها  صورت نگرفته است.

در دوره کنونی با حضور شهردار محترم تهران در جلسات دولت و انعکاس نارسایی‌ها، نیازها و چالش‌های شهر تهران به رئیس جمهور و همچنین تمایل به حل مسائل و چالش‌های بحران زا از قبیل آسیب‌های اجتماعی که سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی به دلایل مختلف اقدام اجرایی شاخص در آن زمینه‌ها انجام نداده‌اند هیئت دولت با استفاده از ظرفیت اصل ۱۲۷ قانون اساسی نسبت به انتخاب شهردار تهران به عنوان نماینده موضوع (اصل۱۲۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مدیریت آسیب های اجتماعی شهر تهران در حوزه های «حاشیه نشینی»، «مفاسد اخلاقی»، «معتادان به ویژه معتادان متجاهر»، «کودکان کار و خیابان» و «متکدیان و خانواده آن‌ها» در تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۵  اقدام کرد.

 این تصویب‌نامه یکی از کلیدی‌ترین اقدامات اجرایی و عملیاتی قوه مجریه برای تحقق مدیریت یکپارچه پایتخت بود. واقعیت اینکه سابقه این واگذاری تصدی و نمایندگی به شهردار تهران در سوابق مدیریت شهری ایران کمیاب و شاید نایاب باشد.

 نکته بسیار مهم دیگر در تعاملات دولت و شهرداری تهران، همانا حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت و کمیسیون‌های تخصصی آن است. یکی از دستاوردهای این حضور هم‌افزا و همگرا، سفر و دیدار رئیس‌جمهور شهید و برخی از اعضای کابینه در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران (6اردیبهشت امسال) بود. در این سفر و بازدید، جدا از دیدارهای چهره به چهره و مستقیم با مردم و بازدید از پروژه‌های شهری، تصمیمات مهمی اتخاذ شد و عمده تصمیمات در حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، نوسازی بافت فرسوده و تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌ای بود.

 تأمین مالی فاز یک توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد، تأمین زمین برای توسعه بیمارستان ضیائیان (استفاده از زمین‌های متعلق به وزارتخانه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)، تجهیز بیمارستان‌های مناطق ۱۷ و ۱۸ توسط وزارت بهداشت و بهره‌گیری از ظرفیت خیرین، احداث ۳ تا ۵ مدرسه در هر یک از مناطق ۱۷ و ۱۸، احداث 2مجموعه ورزشی در مناطق ۱۷ و 18و... اهم تصمیماتی است که در بازدید از مناطق 17و 18گرفته شد که مجموعه این تصمیمات و همچنین مصوبه مربوط به نمایندگی شهردار تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی شهر تهران نشان می‌دهد دولت و مدیریت شهری تهران به‌صورت اجرایی در پی تحقق مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهر تهران هستند؛ هر چند تا تحقق کامل مدیریت شهری هماهنگ و یکپارچه پایتخت راهی طولانی در پیش داریم، ولی واقعیت این است که این اقدامات شاخص در دوره کنونی مدیریت شهری تهران درخشان و شکوفا هستند.

اثرات همگرایی بین دولت و شهرداری تهران می‌تواند به‌طور جدی منجر به اثربخشی و کارآمدی و در نهایت رشد بهره‌وری در اداره پایتخت شود. ما در ابتدای راه طولانی مشارکت‌بخشی مردم، دولت و شهرداری در اداره تهران هستیم. امیدوارم مشارکت و شراکت‌بخشی شهروندان در تهران که بعد فراموش‌شده برنامه‌ریزی شهری تهران بوده است، در مراحل بعدی با سفر رئیس‌جمهور دولت چهاردهم به سایر مناطق تهران تکمیل و عملیاتی شود. به اطمینان می‌توان گفت مهم‌ترین مأموریت نهادی این دوره مدیریت شهری تهران پیگیری تحقق مدیریت یکپارچه پایتخت است.

 با تسلیت مجدد درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور فقید ایران اسلامی، امیدوارم این اقدامات اجرایی مشترک در دولت جدیدی که مستقر خواهد شد منجر به تدوین و تصویب قانون مدیریت یکپارچه پایتخت شود.

انتهای پیام/

۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
کد خبر: 55237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =