جزییات ویژه‌برنامه‌های ارتحال امام(ره)، تابستانه و قهرمان‌شهر ۳

نشست خبری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، نشست خبری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران امروز -شنبه مورخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳- با حضور مصطفی زیبایی‌نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، حسین اوجاقی رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شیرنژاد رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران برگزار شد.

مصطفی زیبایی‌نژاد در این نشست اظهار کرد: امسال با تدبیر شهردار تهران ستاد بزرگداشت ارتحال امام(ره) در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی از حدود ۱ الی ۲ ماه گذشته شکل گرفت که در ۶ کمیته اصلی فرهنگی و اجتماعی، خدمات شهری ذیل نظر معاونت خدمات شهری، فنی و عمرانی ذیل نظر معاونت فنی و عمرانی، حمل و نقل و ترافیک ذیل نظر معاونت حمل و نقل ترافیک، پشتیبانی ذیل نظر اداره کل پشتیبانی شهری  و آی‌تی ذیل نظر سازمان فناوری و ارتباطات فعالیت‌های مختلفی برای مراسم بزرگداشت امام (ره) طراحی شده است.

زیبایی نژاد در ادامه در خصوص فعالیت‌های سازمان زیباسازی مطرح کرد: از روز گذشته اکران‌های شهری در سطح شهر آغاز شده و امشب کامل می‌شود. نمایشگاه‌ها و فضاسازی‌هایی نیز در اطراف حرم در حال انجام است و امشب به پایان خواهد رسید. بحث سرویس‌های بهداشتی نیز معمولا جزو کارهایی است که انجام می‌شود.

مصطفی زیبایی‌نژاد با تاکید بر اینکه یکی از کمیته‌هایی که درگیر این مراسم هستند، حوزه فرهنگی و اجتماعی است، بیان داشت: امسال رویکرد گفتمان مجموعه فرهنگی و اجتماعی در  سالگرد امام (ره) رویکرد امام قدس است. لذا در مراسم سالگرد حضرت امام (ره) که خود ایشان بنیان‌گذار روز  قدس بودند. شعار دوم نیز امام وعده‌های صادق است زیرا حضرت امام (ره) اغلب وعده‌هایی که دادند صادق بودند و انجام شدند.

وی افزود: ۳ پردیس در اطراف محوطه حرم مطهر امام (ره) پارکینگ‌های شمالی، پارکینگ غربی و پارکینگ شرقی، یک پردیس در مجموعه جماران منطقه یک و پردیس دیگری در محوطه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برپاخواهد شد.

زیبایی‌نژاد ادامه داد: برنامه استیج‌های فرهنگی اعم از گروه‌های سرود که شامل شعرخوانی، نقاره‌خوانی و روایت‌گردی و کارهای فرهنگی و هنری می‌شود در پردیس‌های فرهنگی اجراخواهند شد. سینما انقلاب را نیز در پردیس‌های فرهنگی خواهیم داشت و برای زائرینی که شب قبل از  شهرستان‌های مختلفی خواهند آمد، فیلم سینمایی آسمان غرب پخش خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شرایطی را فراهم‌ خواهیم کرد که برای زائرین میزبان خوبی باشیم، گفت: نمایشگاه‌های عکس یادگاری برگزار می شود و محصولات فرهنگی توزیع خواهند شد. ویژه برنامه‌های کودک و نوجوانان و سرگرمی‌هایی برای نوجوانان و کودکان با همکاری سازمان ورزش طراحی شده است. موضوعات خدمات‌محور و سلامت‌محور را هم خواهیم داشت. نمایشگاه خانواده و بانوان و اتاق مادر و کودک را هم خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه غرفه نمایشگاه اقوام برگزار خواهد شد، گفت: بحث برپایی نمازهای جماعت و نشست‌های تبیینی را نیز خواهیم داشت. 

 زیبایی‌نژاد افزود: در ضلع شرقی بین مترو حرم مطهر و درب شماره ۳ یک‌ محوطه بزرگ به نام پردیس امام قدس طراحی شده است که در آن‌جا مناطق مختلف حضور دارند و ویژه‌ برنامه‌هایی اجرا خواهد شد. ویژه برنامه‌ای نیز در خصوص مردم غزه و رفح که یکی از دردناک‌ترین موضوعات امروز جامعه بشری است، خواهیم داشت. استیج تلویزیونی نیز خواهیم داشت که با شبکه ۵، قرآن و تهران و یک الی ۲ شبکه دیگر هماهنگ شده که این شبکه‌ها از شب قبل برنامه‌هایی که طراحی شده‌اند را پوشش خواهند داد. لذا هم شب قبل هم ساعت ۶.۳۰ صبح که زائرین برای شرکت در سخنرانی مقام معظم رهبری و ویژه برنامه ارتحال حضرت امام در روز چهاردهم شرکت می‌کنند، برنامه‌های پردیس ویژه برپا می‌شود.

وی ادامه داد: تعدادی تولیدات خاص نیز آماده شده است. اولین کتاب چندرسانه‌ای سلام روح‌الله ویژه کودکان که به صورت سرگرمی است، تولید شده است و برای زائرین حرم حضرت امام(ره) چاپ شده و توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: سرود امام قدس تولید شده است. ۳ عنوان کتاب امام خمینی(ره)، فلسطین از دیدگاه امام خمینی و وصیت‌نامه امام را با مشارکت ستاد ارتحال هم به صورت ویژه تولید شده است.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در ادامه بیان داشت: در سرای محلات، مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها، فرهنگسراهای مختلف و مساجد و... برنامه‌های بزرگداشت حضرت امام(ره) اجرا خواهند شد.

وی همچنین مطرح کرد: با توجه به اینکه ایام تابستان در پیش است و مدارس و دانشگاه‌ها در حال اتمام هستند، تعدادی برنامه برای نوجوان‌ها و جوان‌ها طراحی می شود. در مجموعه‌های مختلف شهر اعم از پارک‌ها، فرهنگسراها و ... که مردم در فصل گرما بیشتر در آنجا حضور خواهند داشت، برنامه‌های فرهنگی و هنری جذاب را طراحی خواهیم داد و در خدمت مردم خواهیم بود. ۲ الی ۳ پروژه بزرگ نیز مثل محرم شهر ۲ و اربعین را نیز در آینده خواهیم داشت.

حداقل ۲ هزار مسجد در تهران کم داریم 

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شیرنژاد، رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران در خصوص برنامه‌های تابستانه طرح شهید آرمان اظهار داشت: مجموعه قرارگاه تعلیم و تربیت در شهرداری تهران با هماهنگی بخشی از ادارات و سازمان‌ها ذیل معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری و مجموعه‌های دیگری که در شهرداری قرار دارند، شکل گرفته است.

وی افزود: مجموعه قرارگاه تعلیم و تربیت هم‌افزایی خود را با نهادها و سازمان‌های داخل و برون بدنه شهری اعم از مجموعه امور مساجد استان تهران، حوزه‌های علمیه خواهران و برادران و کلیه نهادهای دینی اعم از اوقاف و... انجام داده است. این قرارگاه علاوه بر امور دینی وظایفی از جمله تسهیل امور در بخش مساجد و صدور مجوزها و بخشی از هزینه‌های تعمیر و تجهیز و یا چگونگی جذب و حمایت و ساماندهی مشارکت‌های مردمی در توسعه زیرساخت مساجد شهر تهران را عهده‌دار است. 

شیرنژاد با اشاره به اینکه بالغ بر ۲ هزار و ۱۱۸ مسجد در سطح شهر تهران داریم، بیان داشت: با توجه به توسعه شهری و حجم جمعیتی که شهر تهران دارد، حداقل ۲ هزار مسجد کم است و باید در خصوص جانمایی آن‌ها با توجه به درخواست مردم تدبیر صورت گیرد. شورای توسعه مساجد این امر را با کمک خیرین انجام می‌دهد و به طور معمول سالانه احداث و یا تعمیر اساسی بنای۱۰۰ مسجد را انجام می‌دهد.

 شیرنژاد در ادامه گفت: در قرارگاه شهید آرمان علی وردی می‌توانیم در قالب تعلیم و تربیت برای نوجوانان از شکل‌گیری آسیب‌های در سطح شهر اعم از اعتیاد، خشونت‌ و.. جلوگیری کنیم. مساجد کمک حال این طرح شدند که تا این مقطع با مقیاس محله‌ای یک مسجد و بعضا چند مسجد در یک محله و در کل ۴۴۰ مسجد به این طرح ملحق شده اند. مدارس آموزش و پرورش هم بعضا برنامه دارند و ادارات آموزش و پرورش نیز با این طرح همکاری بسیاری کرده اند به گونه‌ای که برای آغاز تابستان با هماهنگی آموزش‌وپرورش شهر تهران از مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموزی که در سطح شهر تهران در حال تحصیل هستند، هدف‌گذاری ۱۵۰ هزار دانش‌آموز را در طرح شهید آرمان علی وردی خواهیم داشت. از اول تیر این طرح به ظرفیت ۵۰۰ و ۶۰۰ مدرسه نیز خواهد رسید. به طوری که مقدمات یکی از پرنشاط ترین تابستان‌ها را با حضور ۱۵۰ هزار دانش‌آموز فراهم خواهیم کرد.

حسین اوجاقی، رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران نیز در این نشست درخصوص رویداد قهرمان‌شهر گفت: در این مسابقات بالغ بر یک میلیون نفر در سطح محلات در ۱۰ رشته ورزشی آقایان و ۱۰ رشته ورزشی بانوان ثبت‌نام داشتیم. در سال ۱۴۰۳ رویکرد ما در مسابقات محلات با محوریت مساجد است، مخصوصا مساجدی که ذیل قرارگاه تعلیم و تربیت قرار دارند. به این معنی که وقتی می‌خواهیم بالغ بر یک میلیون نفر ثبت‌نام داشته باشیم، برگزاری این رویدادها تنها با یک اداره ورزش منطقه میسر نیست. لذا سعی کردیم مراکز را به جای ۲۲ مرکز تبدیل کنیم به صدها مرکز محلی که محلات هم حول محور مساجد هستند و قرار شد مساجد آرمانی در بخش محلی مسابقات؛ ثبت‌نام‌ها و اجرای مسابقات را با نظارت و حمایتی که از طرف اداره ورزش مناطق انجام می‌شود، عهده‌دار باشند.

وی افزود: با موافقت شهرداری تهران و فراهم شدن زیرساخت ها می‌توانیم نزدیک به ۵۰۰ هزار مرکز در سطح شهر تهران جهت برگزاری مسابقات داشته باشیم. خود مساجد قابلیت اجرای ۲۰ رشته ورزشی را در خود مساجد، مدارس و یا بوستان‌ها خواهند داشت. اواخر خردادماه یا اوایل تیرماه این امر افتتاح خواهد شد.

جشنواره بازی‌های دیجیتال  از ۲۸ خرداد تا ۵ تیر

اوجاقی درخصوص اوقات و فراغت دانش‌آموزان بیان داشت: طبق برنامه هرساله جشنواره بازی‌های دیجیتال را خواهیم داشت که به مناسبت دهه ولایت از ۲۸ خرداد تا ۵ تیر برگزار خواهد شد. تفریحات تابستانه را هم با مشارکت مرکز فعالیت‌های دینی، اداره کل فرهنگی و... خواهیم داشت و در تابستان اردوگاه‌های ورزش تابستانه را که ذیل این قرارگاه قرار گرفته‌اند، اجرا خواهیم کرد. ضمن اینکه مسابقات فوتسال جام رسانه را در دستور کار خواهیم داشت که این مسابقات از یکم تا ۱۷ مردادماه در ورزشگاه یادگار امام برگزار می‌شود.

وی افزود: بحث همایش‌های کوه‌پیمایی را خواهیم داشت. در این راستا به دنبال این هستیم کانون‌های کوه‌پیمایی را در محلات احیا کنیم و یک همایش بزرگ کوه‌پیمایی را با محوریت خانواده در روز ۲۸ صفر و یا دوازدهم شهریور ماه در کوه بی‌بی شهربانو در شهر ری برگزار می کنیم. 

اوجاقی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که در احکام از طرف شورا به ما تکلیف شده است؛ احیاء ورزش‌های سنتی، آئینی و باستانی و ملی است، گفت: در این خصوص همایش بزرگ آئین پهلوانی و جوانمردی را در روز ۳۱ شهریورماه روز ولادت حضرت رسول اکرم(ص) خواهیم داشت. همچنین در مناسبت‌های مختلف دیگر نیز برنامه آئین پهلوانی و جوانمردی را خواهیم داشت. در تلاش هستیم بتوانیم یک همایش بزرگ ورزش باستانی و زورخانه‌ای را با شرکت هزار و ۱۰۰ نفر ورزشکار و ۲۰۰ مرشد برگزار کنیم که این یک کار بسیار بزرگ در سطح ملی خواهد بود.

وی در ادامه بیان داشت: مسابقات دو بزرگ شهر تهران را خواهیم داشت. برای این امر در حال فراهم کردن زیرساخت‌ها هستیم. به عنوان مثال پست هوشمندی را در سال ۱۴۰۳ احداث خواهیم کرد. به احتمال بسیار قوی مسابقه بزرگ دو و میدانی از میدان انقلاب تا میدان آزادی و یا میدان امام حسین تا میدان آزادی در ۲۷ مهرماه انجام خواهد شد. نمایشگاه ورزش شهروندی را نیز در هفته تربیت‌بدنی و ورزش در بوستان گفتگو به تاریخ ۲۶ مهرماه الی لغالیت ۲ آبان‌ماه خواهیم داشت.

مسابقات پاراقهرمان‌شهر برگزار می‌شود

اوجاقی همچنین گفت: در بحث جانبازان و معلولین نیز در حال برگزاری مسابقات پاراقهرمان‌شهر هستیم. در حال آماده‌سازی ۴ مجموعه ورزشی اختصاصی جانبازان و معلولین در سطح شهر تهران در مناطق ۱۰،۱۹،۸ و ۱۵ هستیم. مسابقات و رویدادها را هم تحت عنوان قهرمان‌شهر برای دومین‌بار در سال ۱۴۰۳ برگزار خواهیم کرد و المپیادی از رشته‌های ورزشی مختلف و کلاس‌های معلولیت مختلف برای این عزیزان تدارک خواهیم دید.

وی در ادامه مطرح کرد: بنا بر این است برای دومین بار مسابقات شهر قهرمان را پس از مسابقات قهرمان‌شهر برگزار کنیم. بحث اختتامیه مسابقات را نیز برگزار خواهیم کرد. مسابقات فوتسال جام رمضان نیز اواخر سال برگزار می‌شود. 

اوجاقی با اشاره به اینکه موفق شدیم ۶۹ مجموعه ورزشی بسته را بازگشایی کنیم و در سال ۱۴۰۲ تقریبا مجموعه ورزشی بسته نداشتیم، بیان داشت: در خصوص یک الی ۲ مجموعه نیز در حال انجام مذاکرات هستیم تا آنها را نیز بتوانیم بازگشایی کنیم. برخی از مجموعه‌های ورزشی که در حال حاضر مشغول به کار هستند، مجموعه‌هایی هستند که چندین سال است کار می‌کنند، لذا اورهال آنها را در دستور کار داریم.

راه‌اندازی ۵ مرکز سنجش و استعدادیابی 

اوجاقی در پایان گفت: در خصوص هوشمندسازی نیز اقداماتی در حال انجام است. ایجاد مسیرهای پیاده‌روی هوشمند را در دستور کار داریم. ۵ مرکز سنجش و استعدادیابی را نیز در ۵ نقطه شهر تهران افتتاح خواهیم کرد.

انتهای پیام/

۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 55487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =