ارزیابی سلامت محصولات باغی و کشاورزی شهری تهران

در تهران همواره دغدغه‌هایی در خصوص میزان سلامت محصولات خوراکی تولیدی در شهر وجود دارد. از این رو تیم تحقیقاتی مذکور میزان سلامت محصولات باغی محله طَرَشت تهران را به طور موردی از طریق بررسی غلظت دو فلز سنگین سرب و کادمیوم در میوه‌های مختلف در دستور کار خود قرار دادند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، طی پژوهشی که به کارفرمایی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران انجام شد، تیمی متشکل از محققان دانشگاه بیرجند، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند؛ غلظت فلزات سنگین سرب و کادمیوم در میوه‌های مختلف محله طَرَشت که جزو معروف‌ترین باغات و توتستان‌های تهران و همجوار با شریان‌های ترافیکی می باشد با رویکرد توسعه هدفمند طراحی کاشت منظر شهری مثمر و خوراکی به منظور ایجاد شواهد علمی و آزمایشگاهی میزان سلامت محصولات باغی تهران را بررسی کردند.

فرهاد خسروانی، مدیر مطالعات محیط زیست و خدمات شهری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در این باره گفت: در سال‌های اخیر توجه به کشاورزی شهری و کاشت گونه‌های گیاهی مثمر در شهرها روند رو به رشدی داشته است. در تهران همواره دغدغه‌هایی درخصوص میزان سلامت محصولات خوراکی تولیدی در شهر وجود دارد. از این رو تیم تحقیقاتی مذکور میزان سلامت محصولات باغی محله طَرَشت تهران را به طور موردی از طریق بررسی غلظت دو فلز سنگین سرب و کادمیوم در میوه‌های مختلف در دستور کار خود قرار دادند. نمونه ها از موقعیت‌های مکانی مختلف این محله، و همچنین میوه‌های مختلف شامل خرمالو، زیتون، سیب، نارنج، گردو، شاه توت، انار، انگور و انجیر برداشت شد.

نتایج این پژوهش نشان داد که میزان کادمیوم و سرب موجود در نمونه‌ها، طبق استاندارد اعلام شده توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران سالم و قابل مصرف توسط انسان هستند. از این رو بر اساس خروجی های این پژوهش، مصرف میوه‌های شهری محله طرشت تهران، از منظر عناصر بررسی شده، برای سلامتی انسان مضر نیست و درختان و درختچه‌های میوه را می‌توان برای باغبانی شهری در این منطقه استفاده نمود.

به گفته خسروانی این پژوهش پس از انتشار در رسانه ها مورد تایید وزارت علوم قرار گرفته و در پایگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز منتشر شده است. علاقمندان می توانند از لینک (https://www.msrt.ir/fa/news/85836) این مطلب را مطالعه کنند.

در پایان خسروانی اضافه کرد که این پژوهش همچنین می تواند آغازی برای بررسی گسترده تر مناطق بیشتری از شهر تهران و همچنین در برگیری دامنه گسترده تری از سایر عناصر آلاینده تاثیرگذار بر سلامت انسان باشد.

انتهای پیام/

۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 55823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =