افزایش ۷۲درصدی مراکز کوثر در دوره اخیر مدیریت شهری/ فاز چهارم طرح «خانواده‌یار» اجرا می‌شود

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران گفت: اداره‌کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، از سال ۱۳۸۹ تا کنون حدود ۳۴ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار و حدود ۳۲ هزار نفر از فرزندان آنها را تحت پوشش قرار داده و در سامانه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران به ثبت رسانده است.

مریم اردبیلی، مشاور شهردار و مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر اظهارکرد: اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، از سال ۱۳۸۹ تا کنون حدود ۳۴ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار و حدود ۳۲ هزار نفر از فرزندان آنها را تحت پوشش قرار داده و در سامانه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران به ثبت رسانده است. در حال حاضر نیز بالغ بر ۱۶ هزار نفر از افراد گروه هدف، تحت پوشش قرار دارند.

وی درخصوص تعداد مراکز توانمندسازی هم بیان کرد: در حال حاضر ۹۳ مرکز توانمندسازی کوثر در سطح مناطق ۲۲گانه شهر تهران فعال هستند که در زمینه توانمندسازی اقتصادی زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار و زنان کم برخوردار فعالیت دارند. همچنین ۲۲ اتاق خانواده‌یار در ۲۲ منطقه، مرکز خدمات جامع خانواده‌محور گلپاد در منطقه ۲ و مرکز خدمات جامع خانواده‌محور الوند در منطقه ۶ نیز در حوزه توانمندسازی فردی و خانوادگی فعال هستند.

منطقه ۲۰ و منطقه ۴ بیشترین مراکز کوثر را دارند

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده در خصوص مراکز کوثر نیز گفت: منطقه ۲۰ با دارا بودن هجده مرکز و منطقه ۴ با هشت مرکز فعال، بیشترین مراکز را دارا هستند.

اردبیلی با اشاره به اینکه در ابتدای سال ۱۴۰۰ ، بالغ بر ۵۴ کوثر فعال در سطح مناطق وجود داشت، خاطرنشان کرد: این تعداد در سال ۱۴۰۲ به ۹۳ عدد رسید. درصدد هستیم که در سال ۱۴۰۳ تعداد مراکز فعال توانمندسازی کوثر را به ۱۱۵ عدد ارتقا دهیم.

اجرای فاز چهارم طرح «خانواده‌یار» با همکاری دانشگاه توانبخشی

اردبیلی همچنین درخصوص طرح «خانواده‌یار» که در حال اجرا در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران است، بیان کرد: این طرح طی سه فاز توانسته نسبت به ارائه راهکار درخصوص بخشی از مسائل خانواده‌های تهرانی و تسهیل دسترسی شهروندان تهرانی به خدمات مشاوره از طریق استقرار مشاوران و در فضای اختصاص‌ یافته از سوی مناطق گام ‏های موثری بردارد. در سال جاری نیز فاز چهارم آن با همکاری دانشگاه توانبخشی در حال اجراست.

وی افزود: اتاق‌های خانواده‌یار و مراکز خدمات خانواده‌محور، اهدافی چون تحکیم و تقویت بنیان خانواده در جامعه و ایجاد جامعه‌ای خانواده‌محور، تسهیل دسترسی به نظام خدمات مشاوره‌ای قبل، حین و پس از تشکیل خانواده در جهت استحکام آن و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عوامل موثر در تزلزل نهاد خانواده را دنبال می‌کنند.

توسعه مراکز خدمات خانواده‌محور به صورت کیفی دنبال می‌شود

اردبیلی با تاکید بر اینکه توسعه مراکز خدمات خانواده‌محور و اتاق‌های خانواده‌یار، به صورت کیفی دنبال می‌شود، اظهار کرد: در هر فاز از اجرا، نیازهای زنان و خانواده در هر منطقه احصا شده و در فاز بعدی در قالب گروه‌درمانی و دوره‌های آموزشی خانواده‌محور مدنظر قرار می‌گیرد. همچنین کیفیت ارائه خدمات در هر دوره نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

توسعه مشاغل خانگی به عنوان مهم‌ترین ابزار توانمندسازی زنان در دستور کار قرار دارد

وی در پایان در خصوص توسعه مشاغل خانگی تاکید کرد: توسعه مشاغل خانگی با برگزاری دوره‌های آموزشی به عنوان مهمترین ابزار توانمندسازی زنان در دستور کار قرار گرفته است. پویش «کار تو خونمونه» به منظور آموزش زنان صاحب کسب و کارهای خرد و خانگی با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود که تا کنون دو دوره از این پویش اجرا شده و در سال جاری نیز ادامه خواهد شد.

انتهای پیام/

۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 55903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =