پلاک ملی برای موتورسیکلت هم تولید می‌شود  

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: پلاک باید در محل مشخص خودرو طوری نصب شود که پلیس و شهروندان بتوانند آن را به راحتی ببینند.

به گزارش خبرنگار شهر، سرهنگ فیروز کشیر با بیان اینکه پلاک ها باید کاملا خوانا و بدون پوشش بوده تا پلیس و دیگر شهروندان بتوانند آن را به راحتی ببینند، اظهار کرد: انواع پلاک هایی که در سطح کشور وجود دارند شامل پلاکهای خودروهای انتظامی فراجا، پلاک خودروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پلاکهای خودروهای تشریفات برای مهمانان و پلاکهای خودروهای دولتی است که با رنگ قرمز و نوشتار سفید است.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: پلاک خودروهای کشاورزی، صنعتی و عمرانی با حرف "ک" مشخص شده اند، خودروهای تاکسی که روزانه آنها را مشاهده می کنیم و با حرف "ت" مشخص شده اند و خودروهای سیاسی با پلاک دیپلماتیک، پلاک سرویس، پلاک گذر موقت و پلاک فرماندهی که مختص ستاد کل نیروهای مسلح و پلاک خودروهای وزارت دفاع که با رنگ پس زمینه آبی و نوشتار سفید و پلاک خودروهای ارتش هم وجود دارند که تمامی این ها جزء پلاک های ملی محسوب می‌شوند.

سرهنگ کشیر افزود: در گذشته این پلاک‌ها به صورت های مختلفی بوده اند که البته امروز به صورت یک شکل و ملی بر روی خودروهای مختلف و در محل خود نصب می شوند. 

وی ادامه داد: پلاک ملی برای موتورسیکلت هم وجود دارد که بر روی انواع موتورسیکلت ها نصب می شوند و به صورت پلاک های شخصی و دولتی ( با پس زمینه قرمز ) مشخص است . همچنین پلاک موتورسیکلت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، نیروی انظامی و ارتش (بارنگ خاکی ) نیز وجود دارد.

سرهنگ کشیر گفت: ماده 19 آیین نامه راهنمایی و رانندگی به این موضوع اشاره دارد که تمامی کارخانجات سازنده و مونتاژ کارهای خودرو و موتورسیکلت موظند تولیدات خود را قبل از ارائه به مردم و قبل از فروش با دستور العمل و هماهنگی با پلیس راهور فراجا نسبت به شماره گذاری اقدام کنند. 

وی افزود : پلاک گذر موقت به پلاکی گفته می شود که مالک یک خودرو در یک کشور دیگر اقامت داشته و برای تردد، از کشور ایران قصد رفتن به یک کشور دیگر را دارد و یا اینکه می خواهد به صورت موقت در کشور ایران بماند ، به این خودرو اصطلاحا پلاک گذر موقت داده می شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: جدیدا این پلاک های گذر موقت برای برخی از افراد دردسرهایی را ایجاد کرده است؛ به گونه ای که این افراد بدون مراجعه به متن قانون و عدم مشاوره با وکلا و یا عدم آگاهی، اقدام به خرید و فروش این خودروها با پلاک گذر موقت می کنند که مشکلاتی را هم در پی دارد.

سرهنگ کشیر افزود: پلاک های گذر موقت در مقایسه با خودروهای داخلی خدمات زیادی دریافت نمی کنند و حتی نمی توانند کارت سوخت دریافت کنند. نمی توانند این خودروها را خرید و فروش کرده و حتی نمی توانند به افراد غیر واگذار کنند.

وی گفت: تنها کسی که مجوز تردد با این خودروها را آن هم با مجوز گمرک دارد فقط خود رانندگان هستند که در کارت همان خودرو ثبت شده و مجوز آن نیز باید دارای تاریخ و اعتبار قانونی باشد؛ وگرنه هیچ کس دیگر حق راندن خودرو با پلاک گذر موقت را ندارد و در صورت رؤیت این موضوع توسط پلیس، خودرو توقیف و به پارکینگ منتقل و به عنوان کالای قاچاق به مراجع قضایی معرفی می شود.

انتهای پیام/

۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 55925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =