امروز ۱۶۰ اتوبوس تحویل شهرداری شد/ برای رفاه مردم مجبوریم اتوبوس از چین وارد کنیم

رییس شورای شهر تهران گفت: تلاش می کنیم با شرکت‌های داخلی قرارداد ببندیم، اما ظرفیت تحویل ماهانه ۵۰ اتوبوس را دارند که همان را هم تحویل نمی‌دهند. مجبوریم برای رفاه مردم باید با چین همکاری کنیم. چرا درک این مسائل برای رسانه‌ها دشوار است؟

به گزارش خبرنگار شهر؛ مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در آیین رونمایی از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: اتوبوس چیزی نیست که در عرض یک مدت کوتاهی تولید بشود و در چرخه حمل و نقل عمومی قرار بگیرد. تعطیل بودن شرکت‌های تولیدکننده داخلی را می‌توان اینگونه تعبیر کرد که دولت های پیشین اتوبوس نخریده بودند.

وی با بیان اینکه کارخانه های تولیدکننده خط تولید اتوبوس را تعطیل کرده بودند، گفت: راه اندازی مجدد آن علاوه بر منابع مالی زمان می برد تا از نظر فنی این شرکت ها به کار بیفتند.

چمران ادامه داد: هنوز این شرکت ها به وعده های کامل خود عمل نکردند. انتظار داریم با تلاش بیشتر به میدان بیایند تا ما کمبود های گذشته را جبران کنیم. این جز با سیستم جهشی به هیچ گونه جبران نخواهد شد. باید در تهران‌ ۹۰۰۰ دستگاه داشته باشیم و معلوم است در شرایط کنونی مردم باید منتظر اتوبوس بایستند و از این جهت مشکلات فراوانی را تحمل می کنند.

رییس شورای ششم شهر تهران با بیان اینکه قرار بر این است که به دلیل اهمیت حمل و نقل به صورت ماهانه روند وضعیت معاونت حمل و نقل را در شورا بررسی کنیم، گفت: امیدواریم در ماه های آینده با دستاوردهای بیشتری شاهد برگزاری این جلسات ماهانه باشیم. البته رونمایی امروز شامل ۱۶۰ دستگاه می‌شود ولی تنها ۱۰۰ دستگاه در این محل برگزاری وجود دارد. تاکید می کنم این میزان کاری را که ما می خواهیم، انجام نمی دهد. باید ۱۶۰۰ دستگاه وارد ناوگان بشود اما به دلیل مشکلات گفته شده بیش از این توان تهیه اتوبوس نبود.

وی گفت: تمام تلاش شهرداری تهران بر این است که سریع تر این مسائل حل بشود و ما هم شاهد ۷۹۲ دستگاه واگن جدید و هم ۲۰۰۰ اتوبوس برقی چینی و ۵۰۰ دستگاه از داخل باشیم. این علاوه بر ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی است.

چمران گفت: برقی سازی تاثیر مستقیمی بر آلودگی هوا و بهبود محیط زیست خواهد داشت و سلامت جسمی، روحی و روانی مردم را تامین می‌کند. ما در شورای شهر آنچه را که می‌توانستیم انجام دادیم یعنی از بودجه سایر حوزه ها کاستیم و نیمی از بودجه شهر تهران را به این امر اختصاص دادیم. با این حال باز مشکل بودجه داریم. اتوبوسی که دو سال پیش ۴ میلیارد تومان بود الان حدود ۸ میلیارد تومان برآورد می‌شود. اتوبوس های دو کابین در پارت اول خرید ۲۴۰ میلیون بود و الان بعید است زیر ۱۴ میلیارد تومان قیمت این اتوبوس ها باشد.
به گزارش شهر؛ مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در حاشیه رونمایی از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: کاری که ما می‌بایست بکنیم برای افزایش اتوبوس ها انجام دادیم؛ ما باید به اختصاص بودجه می پرداختیم که خوشبختانه هم در سال جاری هم گذشته این اتفاق افتاد. شهرداری هم تمام تلاش خود را مصروف این امر کرده است.

وی ادامه داد: باید خرید های خارجی به موقع انجام بشود. ال سی گمرکی کارخانه ها باز بشود تا بتوانند وعده خود را محقق کنند. امیدواریم هم گمرک هم بانک مرکزی تلاش بیشتری کنند. دغدغه ما در مرحله اول استفاده اتوبوس های داخلی است. در وزارت کشور و صمت باید اقدامات لازم صورت بگیرد تا خرید های خارجی به موقع وارد چرخه حمل و نقل شود.

چمران در جواب سوال یکی از خبرنگاران گفت: اتوبوس های خارجی نه مدرن تر است نه به روز تر. تلاش بر این است که با شرکت های داخلی قرارداد ببندیم ولی ظرفیت تحویل ماهانه ۵۰ اتوبوس را دارند. هرچقدر در داخل کشور بسازند ما خریداری می کنیم؛ اما ماهی ۵۰ اتوبوس را هم تحویل نمی دهند. وقتی نمی دهند برای رفاه مردم باید با چین همکاری کنیم. چرا درک این مسائل برای رسانه‌ها دشوار است.
انتهای پیام/
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 56061

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =