اعطای دومین جایزه بین‌المللی انگلستان به طرح پلازای متروی میدان جهاد/ پل‌های عابر با معماری جدید احداث می‌شوند

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ضمن اعلام خبر برنده شدن طرح پلازای متروی ایستگاه میدان جهاد در دو رقابت بین‌المللی انگلستان از ساخت چند پل عابر با معماری خاص ایرانی-اسلامی خبر داد.

هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر با اشاره به کسب جایگاه نخست طرح پلازای متروی میدان جهاد در جایزه موسسه سلطنتی معماران بریتانیا گفت: رویکرد این دوره مدیریت شهری در طرح های عمرانی این است که موضوع معماری ایرانی-اسلامی را در طرح‌ها لحاظ کنیم؛ خصوصا پروژه هایی که در نقاط خاص شهر قرار دارند. مانند ورودی متروی جهاد که از پر تردد ترین ایستگاه‌های مترو بود.

وی با بیان اینکه به لحاظ موقعیت این ایستگاه، نیاز بود تا در شکل این نقطه بازنگری بشود، اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ این طرح توسط «معمار پروژه های خاوریان» به ما تحویل داده شد. البته این پلازا قبلا طراحی شده بود ولی اجرایی نشده بود و ساخت آن در این دوره در اولویت قرار گرفت.
 
حق‌بین ادامه داد: تغییرات جزیی در طرح لحاظ و متناسب با ساختار محدود ایستگاه شد. در نهایت پروژه طی ۱۱ ماه توسط معاونت فنی شهرداری تهران اجرا شد. این پروژه در مسابقات مختلف شرکت داده و قبل از این هم جایزه بین المللی دیگری را در لندن برنده شده بود. این دومین جایزه‌ای است که به این طرح به جهت سادگی، زیبایی طرح و سازگار بودن با شهر انسان محور از بین ۱۶ طرح برتر اعطا می‌شود. 

معاون شهردار تهران با اشاره به ساخت دیگر پروژه‌های شهری با توجه به معماری ایرانی-اسلامی گفت: ما حتی در پروژه‌های زیرساختی تلاش می‌کنیم که نگاه به طرح‌های معمارانه داشته باشیم؛ من جمله در پل‌های سواره رو در قسمت جداره و دیواره این نقوش را اجرا می‌کنیم. مثل زیرگذر آبشناسان-جنت آباد که از قرنیز ها و دیوارهای طرح محراب استفاده شده است. 

وی گفت: تقاطع آوینی نیز که امسال افتتاح شد حفاظ های بتنی منقش به محراب دارد که متناسب با ساختار حرم شاه عبدالعظیم حسنی انجام گرفته است. 

حق‌بین در پایان تاکید کرد: در پل های نسل جدید عابر موضوعی دنبال می کنیم که به لحاظ موقعیتی در بزرگراه ها امکان انجام دارد. مطالعات  و طراحی آن هم انجام شده است به طوری که پل ها به صورت بتنی با نقوش اسلامی اجرا بشوند. در حال حاضر در فاز تجهیز کارگاه و ساخت این پل‌ها هستیم و امسال چند پل ساخته خواهد شد. 

انتهای پیام/

۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 56120

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =