بیشتر هدررفت آب در کشور مربوط به حوزه کشاورزی است/ سهم ۱۱ درصدی خودروهای پلاک شهرستان در انتشار آلاینده‌های گازی تهران

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید خودروهای تهران در پایتخت معاینه فنی بگیرند و از دولت می‌خواهیم که این موضوع را به جد پیگیری کند. خیلی از بیماری‌های شهروندان مربوط به آلاینده‌هاست.

به گزارش خبرنگار شهر؛ مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در آیین رونمایی از تجهیزات نوین سنجش آلایندگی خودروها در مراکز معاینه فنی شهرداری تهران ضمن تبریک عید قربان و غدیر گفت: هفته ای که گذشت مربوط به محیط زیست بود که بهانه‌ای است برای یادآوری موضوعات مربوط به محیط زیست که مسئله ای است که به کیفیت زندگی مردم مرتبط است و ارتقا مسایل محیط زیستی نقش به سزایی در ارتقای زندگی مردم دارد.


 

بیشتر هدر رفت آب در کشور مربوط به حوزه کشاورزی است

وی ادامه داد: در چند سال گذشته به موضوعات محیط زیستی به صورت بنیادین پرداختیم و چندین مطالعه و مصوبه در خصوص این موضوع داشتیم‌ که یکی از آنها الزام شهرداری به طرح بازچرخانی آب و طرح جامع آب خام بوده است. چرا که ما در تهران با کمبود منابع آبی مواجه هستیم و این می تواند باعث صرفه جویی کلان در این حوزه بشود. گرچه موضوع آب صرفا در آب شرب و فضای سبز نیست و بیشتر هدر رفت آب در کشور مربوط به حوزه کشاورزی است؛ ۸۵ درصد از آب کشور مربوط به این بخش است که نیمی از آن هدر می رود. سایر موضوعات نقش بسیار ناچیزی در این امر دارند و لازم است دولت بعدی به این امر توجه کند.


پیرهادی با بیان اینکه در کشورمان به وسایل کاهنده مصرف آب توجهی نمی‌شود، گفت: طرح جامع فضای سبز هم بسیار حائز اهمیت است و ما باید از گونه های کم آب تر در تهران استفاده کنیم. امیدواریم با اجرای این موارد و مصوب شدن آنها شاهد گاهش مصرف آب باشیم.


این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری اخیر نسبت به موضوع محیط زیست توجه ویژه داشته، گفت: برقی سازی خودروها، اتوبوس ها و تاکسی ها آغاز رویه ای بی نظیر در شهر تهران بود که کمتر به این مسئله توجه شد.


وی ادامه داد: از تمام خودروسازهای داخلی و ظرفیتشان استفاده شده ولی قطعا با آن توان نمی شد تا ۲۰ سال آینده با استفاده از این ظرفیت اقدام خاصی کرد. هر ساله هزاران نفر در تهران جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می دهند. اگر بتوانیم آلودگی را کم‌ کنیم اما ‌سهل انکاری کنیم، قطعا در برابر خداوند و مردم نمی توانیم پاسخگو باشیم. تهیه مازاد خودرو از خارج کشور کار ارزشمندی است. الان که شهرداری نسبت به برقی سازی اقدام کرده خیلی از افراد این موضوع را زیر سوال می برند در حالی که در گذشته خواهان برقی سازی بودند.


پیرهادی با بیان اینکه حالا که خودروها در حال وارد شدن است، برای تهیه زیرساخت ها عده ای ورود کردند و وزارت صمت هم در حال تلاش است، خاطرنشان کرد: جدا از تاثیر برقی سازی بر آلودگی هوا، بر نقش این خودروها در آلودگی صوتی کمتر توجه می‌شود در حالی که آلودگی صوتی در خودروهای برقی به شدت کاهش پیدا می‌کند. کاهش مصرف سوخت و افزایش سلامت مردم از دیگر تفاوت های خودروهای برقی با دیزلی است.


وی گفت: باید رسانه ها در خصوص برقی سازی روشنگری کنند. کار خوب را نباید بد جلوه داد و نباید در بازی افراد قدرت و ثروت قرار گرفت.


پیرهادی ادامه داد: تجهیزات نوینی که امروز شاهد افتتاح آن هستیم در راستای موضوعات محیط زیستی است. اگر سراغ برقی سازی می رویم حتما باید تجهیزات نوین این عرصه را داشته باشیم.


این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: باید از خودروسازها گله کنم. چرا بسیاری از خودروهایی که زیر دو سال هستند «۲۲ درصد» در معاینه فنی مردود می‌شوند؟ من سال های سال سوار یک ماشین خارجی شدم و یک بار به تعمیرگاه نرفتم ولی الان چرا باید به این صورت باشد.


وی با بیا اینکه در سال گذشته شهرداری تهران را ملزم کردیم که یک سیاهه انتشار جدید را تهیه کند که دانشگاه علم و صنعت برنده این موضوع شد، خاطرنشان کرد: این هم یک اتفاق محیط زیستی است که همه ابعاد این زنجیره در شهرداری تهران مورد توجه قرار می‌گیرد. فکر می‌کنم احکام صادره این دوره یکی از مترقی ترین احکام دوره های مدیریت شهری است.

سهم ۱۱ درصدی خودروهای پلاک شهرستان در انتشار آلاینده‌های گازی تهران


پیرهادی گفت: بر اساس سیاهه انتشار ۱۱ درصد انتشار آلاینده‌های گازی و ۴ درصد ذرات معلق ناشی از منابع متحرک خودروهای پلاک شهرستان است. صرفا ۳۷ درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز مراجعه می کنند و ۴۰ درصد به شهرهای اقماری می‌روند. باید خودروهای تهران در پایتخت معاینه فنی بگیرند و از دولت می‌خواهیم که این موضوع را به جد پیگیری کند. خیلی از بیماری های شهروندان مربوط به آلاینده هاست.


عضو شورای شهر گفت: موضوع دیگر مسئله خرابی دوربین های نظارتی است. دولت و شهرداری باید این موضوع را مرتفع کنند. همچنین عدم الزام موتور سیکلت ها به معاینه فنی باعث افزایش آلاینده ها می‌شود. در این باره از سازمان محیط زیست گله مند هستیم. از دولت بعدی تقاضا می‌کنم نسبت به این موضوع توجه ویژه ای بکند. جان مردم چیزی نیست که قابل کتمان باشد.


وی با بیان اینکه امروز یکی از موضوعاتی که کاندیداهای رییس جمهوری باید به آن بپردازند موضوع محیط زیست است، گفت: به کسی که موضوع محیط زیست برایش اولویت نباشد نباید رای داد.

 

انتهای پیام/

۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 56172

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =