تبدیل برج میلاد به مرکز "دیپلماسی فرهنگی"

معاون شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به تصویب طرح جدید برج میلاد در کمیسیون ماده ۵ اعلام کرد: شهرداری تهران برای ۱۲۰ هکتار محدوده جدید برج میلاد، چشم انداز ایجاد "مرکز دیپلماسی فرهنگی" ترسیم کرده است.

عبدالرضا گلپایگانی در مورد سرانجام گود مجموعه برج میلاد با بیان اینکه براساس طرح قبلی قرار بود در کنار برج و مرکز همایش های برج میلاد، هتل و مجموعه اداری دوقلو ساخته شود و به همین علت گودی در این محدوده برداشته شد، گفت: اما در طول زمان میان شهرداری به عنوان مالک زمین و شریک سازنده خود یعنی بنیاد تعاون ناجا مشکلات حقوقی ایجاد شده است، به همین دلیل ساخت ساختمان‌های جدید با وجود گود ایجاد شده، بلاتکلیف رها شد.


او افزود: در طول سال های اخیر رایزنی با شریک برای ادامه ساخت در حال انجام بود اما بنا به دلایلی همچون توقف کامل فعالیت های عمرانی بنیاد تعاون ناجا؛ نتوانستیم برای این پروژه چشم انداز خوبی متصور شویم و  از آنجایی که هر روز مخاطرات گود بیشتر می شد به همین دلیل پایان دادن به قرارداد و پس گرفتن پروژه در دستور کار قرار گرفت.

 معاون شهرسازی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه  سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، قرارداد پروژه خاتمه یافت، افزود:  در کنار این اقدامات، بازنگری طرح "برج میلاد" بر مبنای توصیه های شورای عالی شهرسازی و معماری و الزامات اقتصاد مبتنی بر فرهنگ، حل مسائل دسترسی به مجموعه، توجه به مسائل اجتماعی محله های پیرامون و... در دستور کار قرار گرفت و برای سیر مراحل قانونی پرونده محدوده برج میلاد با طرح نو  به کمیسیون ماده ۵ فرستاده شد و در آن کمیسیون به تصویب هم رسید.

 
گلپایگانی با بیان اینکه براساس موافقت کمیسیون ماده ۵، مجموعه برج میلاد در میان چهار بزرگراه مهم شهر تهران همت، حکیم، چمران و شیخ فضل‌الله به عنوان یک سایت ۱۲۰ هکتاری مشخص شد، گفت: برج میلاد و مرکز همایش‌ها در محدوده میانی و شمالی سایت در زمینی به وسعت ۱۸ هکتار احداث شده است و شهرداری برای مابقی زمین ها نیز کاربری فرهنگی در نظر گرفت به گونه ای که در چشم‌انداز ترسیم شده، قرار است تا این مجموعه به مرکز "دیپلماسی فرهنگی" پایتخت تبدیل شود.

او  ادامه داد: معتقدیم که سایت برج میلاد می تواند در عرصه‌های بین‌المللی در حوزه های فرهنگی، هنری و... سرآمد باشد، به گونه ای که زمینه‌ساز بسط و تجلی صنایع فرهنگی خلاق کشور شود که به همین دلایل  رویکرد غالب سایت میلاد، "فرهنگی - اقتصادی"  در نظر گرفته شد.

به گزارش شهر به نقل از ایسنا، معاون شهرسازی شهرداری تهران  با بیان اینکه پس از تحویل گود برج میلاد بلافاصله اقدامات لازم را جهت ساخت طرح نو در گود آن انجام خواهیم داد؛ افزود: رویکرد تازه ما در سایت برج میلاد  فرهنگی و هنری است و حتی پیشنهاداتی مبنی بر ساخت کاخ جشنواره یا مکانی برای حراج آثار هنری تهران یا ساخت مکانی برای معرفی صنایع دستی ایران در مقیاس جهانی داشتیم که در حال بررسی است و این در حالی است که با وجود بیمارستان میلاد و دانشگاه علوم پزشکی می توان بحث توریسم درمانی را هم جدی تر پیگیری کرد. 

۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷
کد خبر: 5643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =