بهبود وضعیت بانک شهر از زیان‌دهی در سال ۱۴۰۰ به سود حدود ۱۴ همتی در سال ۱۴۰۳

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: بانک شهر از زیان‌دهی در سال ۱۴۰۰ به سود حدود ۱۴ همتی در سال ۱۴۰۳ خواهد رسید.

احسان متولیان،دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با در گفت‌وگو با خبرنگار شهر اظهار کرد: بانک شهر در سال ۱۴۰۰ که مدیریت شهری اخیر آن را تحویل گرفت نزدیک به ۲۸ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشت و در همان سال ۱۴۰۰میلیارد تومان هم زیان خود بانک بود. نسبت کفایت سرمایه هم نزدیک به منفی ۱۹ درصد بود.

وی افزود؛ در جلسات بانک مرکزی هم کارشناسان می گفتند که بانک شهر راه نجاتی ندارد و باید ادغام و یا منحل شود.

وی با بیان اینکه با تلاش های شهرداری تهران، مدیرعامل بانک شهر، اعضای هیئت مدیره، حمایت های  معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران و همچنین کمک سهامداران توانستیم بدهی های شهرداری ها به بانک را تعیین تکلیف کنیم، ادامه داد: جلسات زیادی با رئیس بانک مرکزی برگزار کردیم و با مساعدت‌های ایشان و  همچنین مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا، مجوز افزایش سرمایه بانک شهر  را دریافت کردیم.

متولیان درباره افزایش سرمایه توضیح داد: یک چهارم آن از محل افزایش سرمایه نقدی است و سه چهارم  آن از تجدید ارزیابی اموال و  دارایی‌های بانک که یک اقدام بی نظیر است. سرمایه بانک به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. ۳۰ هزار و پانصد میلیارد تومان افزایش سرمایه بانک است که این افزایش سرمایه ظرف یک ماه باید از طرف سهامداران انجام شود. مجمع بانک برگزار و مجوز های لازم از طرف بانک مرکزی و سازمان بورس اخذ شد.

وی تاکید کرد: بانک شهر از چهاردهمین بانک خصوصی که وضعیت نامناسبی داشت و روبه انحلال بود، به دومین بانک بورسی کشور و همچنین به سومین یا چهارمین بانک کشور از نظر میزان سرمایه تبدیل می شود. بانک شهر در سال ۱۴۰۲، هفت هزار میلیارد تومان سود داشت که این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۱۳ یا ۱۴ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.زیان انباشته بانک در مدیریت شهری ششم به ۴ همت کاهش یافته و با توجه به سوددهی بانک زیان انباشته از بین رفته و می‌تواند بین سهامداران سود تقسیم کند.

متولیان، افزود: نسبت کفایت سرمایه هم بر اساس فرمول قدیم بانک مرکزی مثبت ۳.۷ دهم درصد و بر اساس فرمول جدید، منفی ۱.۹ دهم درصد است و هدف ما این است که به عدد ۸ درصد که در قانون برنامه آمده، برسیم.

وی با بیان این موضوع که میزان پرداخت وام به  ذی نفعان بر اساس سرمایه بانک تعریف می‌شود، گفت:  طبق سرمایه قبلی بانک شهر، به مشتری حقوقی حداکثر  ۲۰۰ میلیارد تومان و به سهامداران حداکثر ۵۰ میلیارد تومان وام پرداخت می‌شد. شهرداری وام هایی که دریافت می‌کرد از این عدد بیشتر بود و برای  هیئت مدیره بانک در هیئت انتظامی بانک مرکزی تخلف و احکام سنگین صادر می شد.با افزایش سرمایه بانک به حدود چهل و یک همت، پرداختی وام به مقدار ۴ همت به شهرداری ها ارتقا پیدا خواهد کرد. شهرداری تهران با توجه به اینکه تسهیلات را تسویه می کند، می تواند به میزان ۵۰ تا ۸۰ درصد آن در حوزه حمل‌ و نقل تسهیلات دریافت کند.

انتهای پیام/

۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 57825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =