لایحه تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران مرجوع شد

همزمان با دویست و پنجاه و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، لایحه تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت و جهت بررسی‌های مجدد به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، مرجوع شد.

به گزارش خبرنگار شهر، نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در دویست و پنجاه و هفتمین جلسه شورا و در جریان بررسی لایحه تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران ضمن تقدیر از معاونت فرهنگی و اجتماعی برای برگزاری رویداد محرم شهر، آرمانی شو، اجتماع اربعینی ها و تکیه ملت، اظهار کرد: لایحه تشکیل سازمان گردشگری مختصر بود و ساختار، اهداف، چگونگی تشکیل و ادغام سازمان ها و مجموعه ها مورد توجه قرار نگرفته بود و تنها مجوز ادغام مراکز گردشگری در این لایحه آمده بود که تصمیم گرفتیم لایحه اصلاح و جهت تصویب به شورا ارسال شود.

لایحه تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران مرجوع شد

وی همچنین تصریح کرد: شهرداری تهران موظف است به منظور توسعه گردشگری پایدار شهری، تأمین زیرساخت ها و رفع کمبودها، ارتقاء کمی و کیفی خدمات و تأسیسات گردشگری و تبدیل شهر تهران به مقصد گردشگری با جذب گردشگران و جهانگردان و ایجاد چرخه رفت و آمد با دیگر مراکز جهانگردی و تفریحی با رویکرد کوچک سازی و چابک سازی ساختار شهرداری تهران نسبت به تشکیل سازمان گردشگری اقدام کند.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز گفت: تا  چندسال پیش سازمانی تحت عنوان سازمان  گردشگری در دولت وجود داشت و اکنون نیز یک  وزارتخانه ماموریت گردشگری داخلی و خارجی را دنبال می‌کند. فعالیت ها و  تشکیلات موازی از آفت‌های کشور ما هستند. تداخلات کاری منجر به صرف انرژی بسیار می‌شود به نظر می‌رسد با بودن وزارت گردشگری و  ادارات کل این وزارتخانه، تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری تهران موازی کاری است.

وی همچنین تصریح کرد: در هیچ یک از وظایف شهرداری تهران، ماموریتی تحت عنوان گردشگری وجود ندارد و امروز چیزی فراتر از قانون را برای شهرداری تهران تعریف می‌کنیم، با ایجاد این سازمان باید پست‌های جدیدی را به وجود آورد و نیروی انسانی متعددی را جذب کرد که این کار در مسیر چابک سازی شهرداری موثر نیست.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ما نه تنها برای چابک سازی قدمی برنداشته ایم بلکه برای توسعه سازمان گام برمی داریم، خاطرنشان کرد: ما وارد کاری می شویم که در اولویت های شهرداری تهران نیست و در آخرین سال این دوره ایجاد تعهد و ساختارهای جدید می تواند مدیران آینده این دوره را نیز با مشکلاتی روبه رو کند.

لایحه تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران مرجوع شد

وی افزود: ما تا پیش از این ستاد گردشگری برای موضوعات داخلی داشته ایم و ستادها چون جزء ساختارها محسوب نمی شوند، وجود آن قابل قبول بود. به هر شکل رأی ما به تشکیل این سازمان منفی است و پیشنهاد بنده بازگشت این لایحه برای بررسی بیشتر آن است.

مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورا نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه سلسله مراتب قوانین در جمهوری اسلامی وجود دارد، تصریح کرد: موارد ذیل مصوبات مجلس شورای اسلامی و سیاست های کلی و قانون اساسی تعریف می شود و باید سلسله مراتب رعایت شود.

وی ادامه داد: ما باید برنامه هفتم توسعه را مبنای مصوبات خود قرار دهیم و حتی بر فرض اینکه این تکلیف در برنامه چهارم دیده شده باشد، با توجه به عدم تطابق با برنامه هفتم، از نظر حقوقی سلسله مراتب رعایت نمی شود.

اقراریان با بیان اینکه ساختاری که قرار است ادغام و به سازمان گردشگری تبدیل شود برای ما مشخص نیست، گفت: تعداد پست های سازمانی نیز مشخص نیست. ما سازمانی در شهرداری تحت عنوان سازمان فرهنگی و هنری داریم که می تواند امور گردشگری را نیز دنبال کند. ما حوزه فرهنگ را چندپاره می کنیم و خروجی آن را نیز می بینیم.

لایحه تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران مرجوع شد

وی اضافه کرد: در اساسنامه سازمان فرهنگی و هنری به اجرای امور گردشگری اشاره شده و اگر قرار بر این است که کار گردشگری انجام ندهد باید اساسنامه آن سازمان را تغییر دهیم. این برای بنده سوال است که ما هزینه زیادی برای سازمان عریض و طویل فرهنگی و هنری صرف کرده ایم و از طرفی معاونت فرهنگی و اجتماعی نیز داریم.

اقراریان با بیان اینکه ما حوزه فرهنگ را به اندازه خودمان می شناسیم و می گوییم که این موارد باعث اتلاف هزینه ها می شود، تصریح کرد: این موارد از محل شهر فروشی، عوارض و از جیب مردم دنبال می شود.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در حکم ۹۱ به تشکیل سازمان گردشگری اشاره شده است، خاطرنشان کرد: به این موضوع اشاره شده بود که باید مدیریت دریاچه خلیج فارس، کوهسار موزه ها، یاس فاطمی، پارک جنگلی سرخه حصار، اراضی عباس آباد و مواردی دیگر ادغام شوند.

وی افزود: در برنامه چهارم به عدم افزایش نیروهای انسانی اشاره شده و قطعاً و یقیناً نباید نیرویی با تشکیل این سازمان اضافه شود و باید چابک سازی سازمان مورد توجه قرار بگیرد. شرکت اراضی عباس آباد مصوبه هیئت دولت دارد و باید در دولت نیز تصویب شود و پیش از تصویب ادغام آن عملیاتی نیست.

چمران با بیان اینکه مصوبه شرکت واحد اتوبوسرانی مصوبه مجلس و اراضی عباس آباد مصوبه دولت است، یادآور شد: باید در متن لایحه به این اشاره شود که مجموعه ها باید ادغام شوند و با مدیریتی واحد کار خود را انجام دهند.

لایحه تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران مرجوع شد

وی با تأکید بر اینکه درست است که وزارت میراث فرهنگی داریم اما اگر قرار باشد کاری انجام شود باید شهرداری انجام دهد، خاطرنشان کرد: اگر قرار بر برگزاری تورهای گردشگری باشد، شهرداری باید انجام دهد. شهرداری مکمل وزارت میراث فرهنگی است.

در ادامه محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه تشکیل این سازمان حکمی است که ما در برنامه چهارم تصویب کرده ایم، گفت: اگر قرار بر عدم تشکیل این سازمان باشد، باید در ابتدا حکم برنامه چهارم توسعه را تغییر دهیم.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری موظف به تشکیل سازمان گردشگری است و حتی ارائه لایحه نیز ضرورتی ندارد، خاطرنشان کرد: قرار بر این است که مجموعه ها ذیل مدیریت شرکت اراضی عباس آباد گردهم آیند و باید در نهایت بندهای اساسنامه این شرکت در هیئت وزیران به تصویب برسد.

لایحه تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران مرجوع شد

آخوندی یادآور شد: منظور ما ارائه اصل لایحه نبوده و باید لایحه ساختار، اهداف و نحوه ادغام ظرف دو ماه به شورا ارائه می شود. این لایحه یا باید بازگردد و یا رد شود و درنهایت لایحه کامل سازمان پس از اعمال اصلاحات با ساختار و اساسنامه به شورا ارائه شود.

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورا نیز ضمن طرح این سوال که سازمان گردشگری با معاونت حفظ بافت های تاریخی اداره کل معماری و شهرسازی تداخلی دارد یا خیر؟، گفت: سوال دیگر بنده این است که در این لایحه فکری به حال گردشگری سلامت شده است یا خیر؟

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بحث در مورد سازمان گردشگری به این معناست که نظر خود در برنامه چهارم را نقض می کنیم، تصریح کرد: تقاضای ما این است که در خصوص لایحه تشکیل سازمان صحبت شود نه موارد دیگر.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه به تازگی ابلاغ شده و در مورد بخش های مختلف تهران تکالیف مهمی قید شده است، گفت: سند برنامه دولت نیز باید برنامه هفتم باشد و به همین دلیل است که رئیس جمهور می گوید که من هیچ برنامه ای ندارم جز برنامه هفتم.

لایحه تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران مرجوع شد

ی همچنین خاطرنشان کرد: بنابر برنامه هفتم باید پنج درصد از ساختارهای سازمانی کاهش یابد و سازمان اداری و استخدامی مکلف است تا پایان سال اول برنامه، فعالیت های خارج از وظایف ذاتی و غیرضروری دستگاه های اداری را حذف کند.

امانی با بیان اینکه در اساسنامه سازمان فرهنگی و هنری به مباحث گردشگری اشاره شده و بسیاری از موزه ها نیز زیر نظر این سازمان هستند، خاطرنشان کرد: تعدادی از موزه ها نیز زیر نظر صندوق بازنشستگی فعالیت می کنند که ما نمی توانیم آنها را جزء ساختار شهرداری بدانیم. باید تصمیم گیری هایی در خصوص این موارد گرفته شود و سپس لایحه در شورا مورد بررسی قرار بگیرد.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با بیان اینکه باید شرکت هایی که قرار بر ادغام آنها بود در لایحه لحاظ می شد، تصریح کرد: کسی در ضرورت تشکیل این سازمان شکی ندارد. هم در صندوق بازنشستگی و هم در سازمان فرهنگی و هنری و هم در سایر مجموعه ها ظرفیت در حوزه گردشگری وجود دارد. مناطق نیز امکان ها و توانایی خوبی در این حوزه دارند؛ لذا تشکیل این سازمان ضروری است و باید در جلسه ای دیگر پس از رفع ابهامات، لایحه بررسی شود.

گفتنی است بر اساس پیشنهاد رئیس شورای شهر تهران، لایحه تشکیل سازمان گردشگری برای بررسی مجدد و رعایت ساختارها مرجوع شد.

انتهای پیام/

۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 58798

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =