این شهر همه جایش بوی مهدی(عج) می‌دهد

«اینجا امام عصر به عالم قدم نهاد / اینجا مکان غیبت آن نجل فاطمه است»؛ این دو مصرع از دفتر شعر نخل میثم استاد سازگار درباره حال و هوای شهری است که با حضرت صاحب‌الزمان (عج) عجین شده است.

سامرا، شهری تاریخی که تا همین چندسال پیش و بعد از بازگشایی راه کربلا هم مسافرانی که راهی عتبات می‌شدند از زیارت دو امام شیعیان محروم می‌شدند.

حالا چند سالی است به لطف حاج‌قاسم ها و ابومهندس‌ها فضای زیارت امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) نیز فراهم شده است اما این شهر هنوز زخم داعش را بر پیکرش دارد.

بعد از ساعت‌ها رانندگی در گرمای بالای ۴۲ درجه به سامرا می‌رسیم، شهری که بیش از هر چیزی حال و هوای حضرت مهدی(عج) دارد. راننده در کراج (گاراژ) پشت حرم پیاده می‌کنید و به سمت حرم پیاده حرکت می‌کنیم. گرمای هوا امان نمی‌دهد.

هلابیکم لزوار

موکب‌های متعددی آماده پذیرایی از زائران هستند، پیر مرد عراقی داد می‌زند «هلابیکم لزوار» نوش جان و قیمه معروف نجفی را تعارف می‌کند.کمی جلوتر دختر و پسربچه عراقی فریاد می‌زند «مای بارد» آب خنک.
در کنار این موکب‌هایی که در تلاش برای پذیرایی زوار هستند، پرده‌های پارچه‌ای سبز رنگی که در طول مسیر جلوی تیغ آفتاب را گرفته‌اند، خودنمایی می‌کند.
بعد از کمی پیاده‌روی و عبور از گیت‌های بازرسی قدم‌ها را آهسته تر برمی‌داریم.حالا جلوی حرم دو امام غریب، از نسل امام غریب(ع) ایستادی و «السلام علیک یا ائمه الهدی».
جلوتر می‌آیی کفش‌ها را تحویل میدهی و وارد صحن می‌شوی، اذن دخول می‌خوانی نوه امام رضا(ع) و پدر امام زمان(عج) را زیارت میکنی.
سامرا این روزها در حال خلوت شدن است و جمعیت خودشان را دارند به نجف و بعد از آن به کربلا می‌رساند.پشت حرم،مطعم قرار دارد، جایی که در ۳ وعده، زائران را مهمان می‌کند و قرمه سبزی هایش برای کسانی که یکبار هم خورده باشند، به یاد ماندنی است.
کمی آن طرف‌تر، خیمه‌ای به سبک چای خانه حرم امام رضا(ع) برپا شده و خادمان حرم ثامن الحجج(ع) در حرم نوه آن بزرگوار در حال توزیع چای و دمنوش و شربت هستند.
برای کسانی که خودشان را به سختی به سامرا رساندند، هیچ‌چیز بهتر از یک جا برای چند ساعت استراحت کردن نیست.روبروی چایخانه، سوله بزرگی به نام موکب «سلام یا مهدی(عج) » قرار دارد. سال‌های پیش این محل، خیمه‌ای بزرگ بود اما امسال سازه به صورت ایمن‌تر و بزرگتر ساخته شده است.
وارد که می‌شوی چند نفری جلوی موکب ایستاده‌اند و ضمن خوشامدگویی، زوار را برای استراحت راهنمایی می‌کنند.
انتهای موکب، یک تابلوی بزرگ نصب شده، شبیه نقاشی‌های حسن روح‌الامین نزدیک تر که می‌شوم حدسم درست بوده نقاشی «رب الماء» است.
هوای مطبوعی در موکب توسط کولرها و پنکه‌ها وجود دارد که شرایط را برای فرار از گرمای طاقت فرسا ممکن می‌کند.مهندسان از ابتدای محرم برای تدارک این موکب ۲۳۰۰ متری و امکانات زیرساختی جانبی موکب به عراق آمدند و ۴۰ خادم این موکب هم از ابتدای صفر حضور دارند و تا ۲۵ آماده پذیرایی از زیارت کننده‌ها هستند.
اینجا علاوه بر سرویس‌های بهداشتی که تدارک دیده شده یک رختشورخانه هم وجود دارد که البسه مردم را می‌شورد و تحویلشان می‌دهد.
مهدی قمی، مسوول موکب سلام یا مهدی و مدیرعامل شرکت پیام رسا می‌گوید ما روزانه به صورت میانگین میزبان ۷۰۰۰ زائر هستیم و بیش از ۱۲ هزار شربت توزیع می‌کنیم. سعی کردیم با بضاعت خودمان شرایط را به گونه‌ای برای اسکان راحت زایران فراهم کنیم.
در همین حال و هوا بودیم که محمدرضا اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم و درحالی که شال روی سر داشت و از داخل موکب بازدید کرد.آقای اسماعیلی از آنچه که در این مکان توسط شهرداری تهران شکل گرفته ابراز رضایت دارد و برای خادمان آرزوی قبولی طاعات و موفقیت می‌کند.
صدای قرآن از بلندگوها پخش می‌شود و کم کم آماده اقامه نماز می‌شویم.
بعد از خواندن نماز و خوردن شام ، به موکب برمی‌گردیم. گویا اینجا در پایان هر شب هم مراسم عزاداری و سخنرانی داخل موکب برقرار است.
با پایان مراسم، شرایط برای خوابیدن فراهم است و می‌شود بعد از چند ساعت ادامه مسیر داد...
منبع: فارس
انتهای پیام/
۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۹
کد خبر: 59041

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =