بایدها و نبایدهای استفاده از ماسک

ماسک آسان‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در موج سوم اپیدمی است اما روش استفاده از آن باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

متخصص بیماری های عفونی با بیان این مطلب افزود: استفاده از ماسک فقط در صورتی مفید است که در کنار آن دست‌ها را به ‌طور مرتب با آب و صابون یا محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنیم.
عباس وحدتی  گفت: قبل از استفاده از ماسک دست‌های خود را با آب و صابون یا محلول ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز و ماسک خود را به‌ محض مرطوب شدن در اثر تنفس تعویض کرده و از مصرف مجدد ماسک‌های یکبار مصرف خودداری شود.

او با بیان اینکه بینی و دهان باید به‌طور کامل با ماسک پوشیده و نباید هیچ فاصله‌ای بین صورت و ماسک وجود داشته باشد، افزود: هنگام استفاده به ماسک خود دست نزنید، یا قبل از لمس ماسک دست‌های خود را با آب و صابون یا محلول ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید و بهتر است برای دست زدن به ماسک از دستکش استفاده کنیم.

وحدتی گفت: اگر از ماسک استفاده می‌کنید باید روش استفاده و دور انداختن آن را بدانید، برای برداشتن ماسک خود به قسمت جلویی یا روبروی دهان دست نزنید و آن را از پشت بردارید و برای برداشتن ماسک از دستکش استفاده و سپس دستکش و ماسک را داخل کیسه گذاشته و به سطل زباله دردار بیندازید.

او ادامه داد: استفاده از ماسک‌ در سطح جامعه اگر با نادیده گرفتن سایر اقدامات اساسی مانند رعایت بهداشت دست­ها و رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمعات غیرضروری باشد اثربخشی بهینه در پیشگیری از انتقال و شیوع کرونا ندارد.

به گفته این متخصص بیماری عفونی، ویروس کرونا یک بیماری نوپدید است و پس از گذشت چند ماه از شیوع آن، متغیر بوده و هنوز راهکار موثر و قطعی برای پیشگیری، درمان و مقابله با آن بدست نیامده اما اولویت برای مهار و کنترل این ویروس توجه به اصول بهداشتی است و همه مردم ملزم به استفاده از ماسک با رعایت مسایل بهداشتی هستند.

وحدتی به ایرنا گفت: شواهد نشان می دهد استفاده از ماسک بصورت همگانی در کنار رعایت سایر مسایل بهداشت فردی و عمومی اهمیت و ضرورت دارد و همه مردم باید از ماسک استفاده کنند زیرا این وسیله می‌تواند از انتقال و انتشار ویروس کرونا ممانعت کند و باعث  کنترل و مهار کرونا می شود.

او اضافه کرد: سرعت انتقال کرونا ۹ برابر افزایش یافته و بزودی واکسن یا داروی قطعی هم برای آن وجود نخواهد داشت، از این رو ضروریست در کنار سایر نکات بهداشت فردی و عمومی، هر فردی که از خانه خارج می شود، ماسک بزند.

این متخصص بیماری های عفونی اظهار داشت: دوره نهفتگی ویروس کرونا هفت تا ۱۴ روز است، افراد آلوده می‌توانند ناقل بوده و ویروس را به دیگران منتقل کنند و  این امکان وجود دارد که افراد آلوده به کرونا بتوانند ویروس را حتی قبل از بروز علائم منتقل کنند، انتقال ویروس از فردی که علامتی ندارد نیز از طریق قطرات تنفسی یا از طریق لمس اشیاء یا سطح آلوده به ویروس صورت می گیرد.

وحدتی تاکید کرد: قطرات تنفسی که از دهان خارج می شود مهمترین عامل انتقال ویروس به دیگران است و این زمانی اتفاق می افتد که فرد آلوده صحبت، سرفه یا عطسه کند و  کسی که در تماس نزدیک با فرد آلوده باشد در معرض قطرات تنفسی عفونی قرار می گیرد.

او ادامه داد: همچنین این قطرات ممکن است بر روی سطوحی که ویروس بر روی آن زنده می‌ماند، باقی بماند و اشیاء و سطوح تماس با فرد آلوده یا قطرات آلوده می‌توانند مسیر انتقال ویروس باشند، از مردم می خواهیم نسبت به استفاده از ماسک و رعایت مسایل بهداشتی بی توجه نباشند زیرا تا چند ماه آینده درگیری همه گیری کرونا هستیم و تنها راه نجات همه ما از این بیماری پیشگیری است.

۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
کد خبر: 5957

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =