ابهام در دلیل برگشت لایحه مالیات بر ارزش افزوده

شهر: هنوز شورای نگهبان به طور مشخص و مکتوب ایرادات لایحه مالیات بر ارزش افزوده را اعلام نکرده است که مشخص شود کدام وظایف شورا در این لایحه زائد بر اصل ۱۰۰ قانون اساسی است.

کمال مرادی، دبیر مجمع کلانشهرهای ایران در گفتگو با خبرنگار شهر، با اشاره به بررسی لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شنیده شده که از زمان تصویب لایحه درآمدهای پایدار، سه بار شورای نگهبان به آن ایراد گرفته و آن را به مجلس برگردانده است. اماهر سه بار به طور صریح عنوان نکرده که کدام یک از مواد لایحه مغایر با قانون اساسی است.

به گفته او؛ بنا بر نظر شورای نگهبان، در لایحه درآمدهای پایدار «برای شوراهای شهر وظایف و صلاحیت‌هایی زائد بر اصل ۱۰۰ قانون اساسی در نظر گرفته شده است.» این در شرایطی است که در گذشته شوراهای شهر مرجع تصویب عوارض و بهای خدمات در شهر بوده است درواقع هر چه در قانون مالیات بر ارزش افزوده عوارض تعیین نشده است، شورای شهر می تواند بر آن عوارض بگذارد.

مرادی با بیان اینکه در قانون مالیات بر ارزش افزوده برای کالاها و خدمات منقول عوارض وضع شده است، گفت: بر اموال غیرمنقول مانند املاک، ساختمان و دکل های مخابراتی عوارضی تعیین نشده است و شورای شهر حق دارد بر آنها عوارض وضع کند. اما هم اکنون گفته می‌شود شورای نگهبان بر این موارد ایراد گرفته است.

دبیر مجمع کلانشهرهای ایران توضیح داد: در لایحه مالیات بر ارزش افزوده هم قرار شد از  ۹ درصد درآمد ‌وصولی این بخش، یک درصد به بهداشت و درمان اختصاص پیدا کند، پنج درصد مالیات و سه درصد عوارض باقی مانده هم به چهار درصد مالیات و چهار درصد عوارض تبدیل شود، یعنی سهم دولت و شهرداری در این بخش برابر شد. اما شنیده شده که سازمان برنامه و بودجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری در دو نامه نسبت به برابر شدن سهم دولت و شهرداری ها اعتراض کردند.

او با بیان اینکه در صورت برابر شدن سهم شهرداری ها و دولت از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، تاثیر زیادی بر این نهاد خواهد گذاشت، گفت: در این صورت درآمد شهرداری ها تغییر کیفی خواهد کرد و شهرداری ها کمتر به این سمت خواهند رفت که عوارض ساختمانی و شهری را برای تامین مالی افزایش ندهند. درواقع شهرفروشی کاهش پیدا می کند و شهرداری‌ها می‌توانند از محل درآمد ثابت و پایدار خدمات ارایه دهند و خود را اداره کنند.

مرادی گفت: هنوز شورای نگهبان به طور مشخص و مکتوب ایرادات خود به لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها را اعلام نکرده است که بدانیم کدام وظایف شورا در این لایحه زائد بر اصل ۱۰۰ قانون اساسی است. از طرف دیگر مجمع کلانشهرها هنوز موفق به حضور در نشستی مشترک با حقوقدانان شورای نگهبان نشده است تا نظرات خود را بیان کند و نظر این شورا تامین شود.

آنطور که دبیر مجمع کلانشهرهای ایران گفته است: اگر لایحه مالیات بر ارزش افزوده به همین صورت تایید شود و تغییر در سهم شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و دولت و همینطور اختیارات شوراهای شهر برای وضع عوارض محلی صورت نگیرد، درآمد شهرداری ها بالا می رود؛ اما اگر به شکل دیگری تصویب شود مشکل ایجاد می شود و شهرداری ها درآمدشان از قبل هم کمتر خواهد شد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 5979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =