معرفی تهران به عنوان یکی از قطب‌های مهم شعر جهان با جشنواره جایزه جهانی شهر/ مهلت ارسال آثار تا آخر آبان

نشست خبری اولین جشنواره جایزه جهانی شهر شعر با عنوان «رویداد بدون مرز پاسداشت شعر» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، نشست خبری اولین جشنواره جایزه جهانی شهر شعر با عنوان (رویداد بدون مرز پاسداشت شعر) امروز -دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳- با حضور میلاد عرفان‌پور دبیر اجرایی جشنواره، محمدمهدی سیار دبیر علمی جشنواره و مرتضی امیری اسفندقه عضو شورای سیاست‌گذاری در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد.

میلاد عرفان‌پور دبیر اجرایی جشنواره در این نشست مطرح کرد: شهرداری تهران به میان آمده تا به سهم خود توازن‌ را در حوزه شعر ایجاد کند و توجه به شعر را بیشتر جلوه دهد. باید تشکر کنم از شهرداری تهران به خصوص سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و سازمان زیباسازی که در برگزاری این جشنواره همت کرده اند همت آنها در سایر رویدادها هم همت ممتازی است.

وی افزود: جایزه جهانی شهر شعر به نوعی مهم‌ترین رویداد ادبی خواهد شد. در تمام این سال‌ها چنین جشنواره‌ای را سراغ نداریم. 

عرفان‌پور با اشاره به اینکه رویدادهای ادبی چند شاخص برای ارزیابی اعتبار دارند که در نزد شاعران کشور، شاخص‌های مهمی هستند، گفت: یکی‌ از شاخص‌ها هیات علمی و شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌ها است که این شورا در چه سطحی باشد، هرچه سطح شورا بالاتر باشد، اقبال   عمومی و اعتبار جشنواره نزد پیگیری‌کنندگان شعر بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دومین شاخص، سطح جوایز و هدایایی است که آن جشنواره برای برگزیدگان در نظر می‌گیرد، بیان داشت: بنا است که شورای سیاست‌گذاری هیات داوران را مشخص کند. از نظر جوایز هم آن چیزی که پیش‌بینی شده از لحاظ تعداد جوایز و کیفیت و میزان جوایز نقدی برای پاسداشت و خروج شعر از این غفلتی که مسئولین فرهنگی نسبت به شاعر دارند، خوب است و کیفیت جشنواره را ارتقا خواهد داد.

عرفان‌پور با تاکید به اینکه شاخص سوم هم که در ارزیابی رویداد ادبی معمولا مهم و مورد توجه است، بعد رسانه‌ای آن است، گفت: جشنواره از نظر بعد رسانه هرچه بهتر عمل کند، طبعا از سایر جشنواره‌ها سبقت خواهد گرفت. 

وی با تاکید به اینکه در جایزه جهانی شهر شعر دو بخش عمده داریم و دو بخش کلان‌محور بیان داشت: بخش اول جوایز ویژه شعر پارسی به نام‌ همای زرین است، در این بخش ۱۱ حوزه و ۱۱ موضوع برای شرکت شاعران پیش‌بینی شده است، موضوعاتی اعم از غزل، مثنوی، شعر سیپد، شعرکوتاه، قالب نیمایی، شعر طنز، ترانه و تصنیف، شعر بلند و منظومه شعر کودک و نوجوان. بخش ویژه‌ای به نام نگاه نو که به آثار نوگرا و خلاقانه‌ای که ممکن است در قالب‌های رایج نگنجند، می‌پردازد و داوران به این بخش توجه می‌کنند. این‌ها بخش‌هایی هستند که نگاه صورت‌گرایانه دارند.

دبیر اجرایی جشنواره در خصوص دو بخش دیگر افزود: بخش دیگر شعر با گویش‌های محلی است. اغلب در کشور کم‌تر به شعرهایی که با گویش‌های محلی سروده می‌شوند، توجه کردیم. بخش دیگر نیز بخش بین‌المللی است که با رایزنی که با کشورها و قاره‌های مختلف خواهیم داشت، جشنواره‌ای در نقاط مختلف برگزار خواهد شد. 

وی گفت : در جایزه جهانی شهر شعر که تهران را به عنوان پایتخت شعر و یکی از قطب‌های مهم شعر در جهان معرفی می‌کنیم؛ بنا داریم که آمد و شد شاعران برجسته جهان به ایران افزایش پیدا کند و در این جشنواره هم شاهد حضور شاعران توانمند و متعددی از سراسر جهان باشیم.

میلاد عرفان‌پور با تاکید بر اینکه بخش جانبی این جشنواره با محوریت ایده‌پردازی برای فضای شهری با محوریت شعر است، بیان کرد: شهر تهران به خصوص‌از نظر بصری نیازمند ایده‌هایی است که این‌هویت ادبی را به خود بگیرد. در این شهر کوی و برزن و ایستگاه‌های متروی فراوانی وجود دارد که نام ادبی دارند و می‌توانند پیوند ادبی داشته باشند. در این بخش همه مردم به خصوص هنرمندان بدون‌ محدودیت سنی دعوت هستند که ایده‌پردازی کنند که چگونه با محوریت شعر می‌توان برنامه‌ریزی کرد که پیوند فضای شهر تهران با شعر بیشتر شود.

دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به اینکه‌ موضوع اصلی جشنواره موضوع آزاد است، گفت: علاقه‌مند هستیم این جشنواره فارغ از موضوعات مختلف میزبان شعرخوب‌در هر موضوعی باشد. از این جهت بخش اصلی جشنواره موضوع آزاد است. منظور از موضوع آزاد این است که شاعران با آزادی می‌توانند موضوع شعررا انتخاب و برای ما ارسال اثر کنند. 

وی ادامه داد: بخشی ویژه نیز با موضوع صلح و عدالت جهانی، غزه و کودکان فلسطین پیش‌بینی کردیم که شاعران در این خصوص برای مظلومیت مردم غزه شعر بسیار سرودند و امیدوارم ما بتوانیم میزبان این شعرها در شورای ملی جشنواره باشیم.

عرفان‌پور در خصوص مهلت ارسال آثار مطرح کرد: مهلت آثار از ۲۷ شهریور تا ۳۰ آبان‌ماه جاری پیش‌بینی شده و با فاصله حدود یک‌ماه پس از این تاریخ، اختتامیه برگزار خواهد شد. شاعران علاقمند به شرکت در جشنواره می‌توانند آثار خود را به سایت form.farhangsata.ir/shahr-sher‌ ارسال کنند. همچنین شاعران در خصوص کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۹۶۶۵۳۵۲۰تماس گیرند. 

وی تاکید کرد: شهروندان علاقمند به شرکت در برنامه در حوزه شعر حداکثر ۳ اثر و و در خصوص شعر کوتاه نیز تا ۱۰ شعر کوتاه می‌توانند ارسال کنند.

وی ادامه داد: امشب با عموان طلیعه این جایزه بزرگ جهانی در آستانه روز شعر پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار تعداد قابل توجهی از شاعران برجسته کشور به خصوص شاعران برجسته ساکن تهران با شهردار دیدار می‌کنند و نشست ادبی و ارجمندی برگزار خواهد شد. این نشست که در عمارت عین‌الدوله تهران برگزار می‌شود، به نوعی آیین آغازین این رویداد بزرگ ادبی خواهد بود. 

دبیر اجرایی برنامه با اشاره به اینکه شهرداری تهران پیش از این کارهایی را در شعر رقم زده بود، گفت: یک نمونه موفق شهرداری که در سال‌های گذشته برگزار شد، جشنواره شب‌های شهریور بود که در ۹ دوره برگزار شد و غریب به ۱۰ سال پیش متوقف شد. در این جشنواره از تجربه موفق جشنواره شب‌های شهریور هم استفاده کردیم و تلاش کردیم جایزه جشنواره شهر شعر جامع‌تر باشد. 

وی با اشاره به اینکه اگر حمایت‌های مجدانه‌ی دست‌اندرکاران در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و سازمان زیباسازی شهرداری تهران نبود؛ این چنین رویدادهایی برگزار نمی‌شد، مطرح کرد: خوشحالیم که این گام مهم برداشته شد. امیدوارم تا روز پایان بتوانیم جشنواره‌ای درخشان را رقم زنیم و خدواند در این مسیر یاور ما باشد.

عرفان‌پور در پایان تاکید کرد: کتاب آثار برگزیده جشنواره حتما منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد مهدی سیار دبیر علمی جشنواره نیز در این نشست بیان کرد: یکی از مزیت‌ها و تفاوت‌های انسان با سایر موجودات زبان است، بر این اساس زبان خود جایگاه بسیار مهمی دارد و هویت ما را می‌سازد. مزیت دیگر انسان با تمام موجودات زیبایی است. انسان در هرموردی از نیازهای روزمره و حیاتی خود به دنبال پیوند زدن آن نیاز با زیبایی است. 

وی با اشاره به اینکه شعر پیوند زبان و زیبایی است، گفت: شعر یک امر زینیتی و زائد بر حیات آدمی نیست، بلکه اصل حیات آدمی است چرا که اصل حیات آدمی را همین دو امر زبان و زیبایی تشکیل می‌دهد که جمع آن‌ها شعر را تشکیل می‌دهد. 

دبیر علمی جشنواره با تاکید به اینکه شعر نه تنها برای ما ایرانی‌ها راه ساخته بلکه خانه نیز ساخته است، ادامه داد: در حیات اجتماعی ما یعنی وقتی شهر به میان می‌آید و زیستن در کنار یک‌دیگر می‌خواهد تبدیل شود به شهرنشینی، اگر رویا و آرمان‌شهر نباشد، شهری هم به وجود نخواهد آمد. شهر براساس ایده و رویا ساخته می‌شود، بنابراین شهر را هم شاعران می‌سازند. بر این اساس حیات اجتماعی استفاده زیباپسندانه از زبان کلمات و ارتباط است. به نظرم شهرداری تهران این گوهر را قدر دانسته و می‌خواهد کاری برای شعر کند، خود کاری ستودنی است.

وی با اشاره به اینکه حیات شهری ما به خصوص در تهران به شدت نیاز به زیبایی دارد، افزود: گم شدن این گوهر، از بین رفتن زیبایی و عاطفه در شهرها و یک‌دست شدن همه‌چیز و فراموش شدن آرمان شهر در حقیقت است. بازگشت شهر و آرمان‌شهر و ارجاع دائمی شهر و آرمان‌شهر که می‌تواند کار شاعران باشد،  یک وظیفه بزرگ نهادهای شهری است که به آن بپردازند. خوشحال هستم که این گام در حال برداشته شدن است.

سیار  در خصوص جشنواره جایزه شهر شعر تاکیدکرد: با حضور بزرگان شعر در جلسات پر بحث این جشنواره به این ایده رسیدیم که این جشنواره باید جشنواره جهانی باشد چرا که تهران یک پایتخت جهانی شعر است. اغراق نیست اگر بگوییم تهران امروز یکی از شهرهای مهم در شعر به حساب می‌آید و به نوعی پایتخت دو سده‌ی اخیر در شعر پارسی بوده، بنابراین جا دارد که تهران آغوش‌خود را برای شعر جهان باز کند.

وی با اشاره به اینکه نگاه تخصصی در تقسیم‌بندی بخش‌های جشنواره وجود داشته، اظهار کرد: در کم‌تر جشنواره‌ای این‌گونه به قالب‌های کهن شعر فارسی و همین‌طور به قالب‌های نو به طور ویژه توجه شده باشد. ما بخش‌های ویژه غزل، مثنوی، شعر نو، سپید، نیمایی، شعر کوتاه، شعر طنز، نگاه نو و ترانه و تصنیف، شعرکودک ونوجوان داریم. 

وی افزود: با تاکیدی که دست‌اندرکاران در شورای سیاست‌گذاری داشتند، بخش شاعران با گویش‌های محلی نیز به جشنواره اضافه شده است. بنابراین جشنواره به لحاظ موضوعی جشنواره پر پیمانی است.

دبیر علمی جشنواره ادامه داد: موضوع اصلی نیز موضوع آزاد است و شاعران آن‌چیزی که دل آن‌ها به آن‌ها سفارش کرده است را می‌توانند بگویند. بخش ویژه نیز که تمام شاعران به آن پرداخته‌اند، بحث غزه و فلسطین است. 

وی همچنین گفت: جشنواره از نگاه فرمی، تخصصی و موضوعی، شاید در شعر امروز جشنواره کم‌نظیری به حساب آید. امیدواریم که راهگشا باشد و افق‌های تازه را برای ما رقم زند.

سیار با تاکید بر روی موضوع ایده‌ها برای شهر تهران، اظهار داشت: رقابت‌ ایده‌های شعری برای اداره شهر و فضای شهری، خود می‌تواند بسیاری از شهروندان را درگیر جشنواره کند و با رسالت شهرداری هم تناسب ویژه‌ای خواهد داشت. خروجی این بخش برای تهران و شهرهای دیگر می‌تواند حیات‌بخش باشد.

انتهای پیام/

۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 59835

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =