آثار فاخر شعر و ادب فارسی بر دیوارهای پایتخت

همزمان با روز شعر و ادب فارسی مروری داریم بر چهار اثر ویژه در حوزه نقاشی دیواری که سازمان زیباسازی شهر تهران با این آثار هنری به ترویج زبان و ادب فارسی در سطح پایتخت پرداخته است.

به گزارش شهر به نقل از اداره ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، به مناسبت روز شعر و ادب فارسی مروری داریم بر آثار برگزیده نقاشی دیواری این سازمان که در سال‌های متمادی در راستای تکریم و ترویج شعر و ادب فارسی در سطح پایتخت در معرض عموم شهروندان گذاشته شده‌است.

بر اساس این گزارش، از مهمترین آثار ترکیبی نظم و نثر و خوشنویسی می‌توان به اثر دیوارنگاری ۴ قسمتی مفاخر خوشنویسی ایران که با مجری‌گری رضا پتگر، سجاد همتی، علیرضا پاغر و عباس برزگر گنجی در بزرگراه باکری جنوب به شمال بالاتر از هایپراستار به متراژ ۱۰۲۳ متر مربع اجرا شده‌است، اشاره کرد.

در این دیوارنگاری از مناجات خواجه عبدالله انصاری: «الهی همه از تو ترسند عبدالله از خود، زیرا که از تو همه نیک آید و از عبدالله همه بد. الهی! گفتی کریمم، امید به آن است، چون کرم تو در میان است ناامیدی حرام است‌.» و بیتی از غزلیات حافظ شیرازی «می‌شکفم به طرب زانکه چو گل بر لب/ بر سرم سایه آن سرو سهی بالا بود.» استفاده شده است.
اثر بعدی یادمان سعدی شیرازی به طراحی رضا دالوند و مجری‌گری نیلوفر سبزه‌پرور به متراژ ۶۷ متربع در خیابان انقلاب خیابان سعدی جنوبی است. در این یادمان که سعدی را در جمعی از یاران و دوستان خود نشان می‌دهد از مصرع معروف: «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز استفاده شده‌است.»

دیگر اثر شاخص دیوارنگاری در سطح پایتخت، پرتره استاد محمد حسین شهریار است که ۲۷ شهریورماه به یاد این شاعر بزرگ به روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی نامگذاری شده‌ است.این اثر به طراحی جواد سلیمان‌پور و مجری‌گری امید ذوالقدری در منطقه ۲۱ تهران به متراژ ۲۳۱ متر مربع نقاشی شده‌است و در پایان آخرین اثر فاخر «شاهکارهای نگارگری ایران» است که برگرفته از شاهنامه شاه طهماسبی و داستان «سام زال را ترک می‌کند» و «تولد زال» است که به مجری‌گری عباس برزگر گنجی در بلوار کاوه بالاتر از صدر به متراژ ۳۸۸ متر مربع اجرایی شده و در معرض نمایش عموم درآمده‌ است.

انتهای پیام/

۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 59877

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =