برگزیده شدن طرح «من شهردارم» باعث دیده شدن پایتخت جمهوری اسلامی ایران در جامعه جهانی  می‌شود

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به پرداختن جامعه جهانی به طرح «من شهردارم» گفت: این جایزه جهانی منجر به دیده شدن تهران در بین شهرهای بزرگ جهان می‌شود.

عطاءالله رفیعی آتانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره برگزیده شدن طرح «من شهردارم» به عنوان ابتکار تهران در رویداد جایزه جهانی ۲۰۲۴ مسکو گفت: پیش از هر چیزی باید بابت این انفاق به شهرداری تهران تبریک بگوم. مهمترین مبنایی که ما برای این ایده داشتیم این بود که مردم سالاری جمهوری اسلامی که ماهیت آن با مشارکت مردم عجین است و مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایجاد یک نظام مردم سالار در ایران است را با این طرح اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری هم در واقع محصول همین مردم سالاری بود و هست، ادامه داد: مهمترین شعارهای رهبران انقلاب اسلامی این بود که شهرها باید از سمت شوراها اداره بشوند. حتی در آن زمان شوراها با ظرفیتی بیشتر از امروز پیش بینی شدند.

رفیعی آتانی با تاکید بر اینکه در طرح «من شهردارم» بسیاری از پروژه‌ها با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند، خاطرنشان کرد: در اولین دوره «من شهردارم» نزدیک به حدود ۵۰۰ هزار رای دهنده داشتیم و بیش از ۱۲۰۰ پروژه با رای مستقیم مردم انتخاب شدند. پس از اجرای موفق آن، گام دوم نیز اجرا شد که در آن بیش از یک میلیون نفر رای دادند و پروژه‌هایی را انتخاب کردند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اظهار کرد: تمام طرح‌هایی که از سمت مردم برگزیده شدند در دست اقدام قرار گرفتند. نوآوری اصلی این است که انتخاب پروژه‌ها به جای اینکه پشت درهای بسته انجام بگیرد، به مردم سپرده شد و شهرداری تهران انتخاب را حق مردم دانست. مردم با رای مستقیم پروژه‌ها را انتخاب کردند. درواقع با این اقدام از عقل جمعی و بیشتری برای تصمیمات استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی مردم به طرحی رای دادند به آن دلبسته تر خواهند بود، گفت: اقدامات شهرداری بیش از حد متعارف با مردم عجین است؛ درواقع در متن زندگی مردم قرار دارد.

رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: به نظرم توجه جامعه جهانی به این تدبیر شهرداری تهران می‌تواند مردم سالاری را تقویت کرده و باعث رشد مردم بشود. مردم زمانی که همراهی خودشان را موثر ببینند در نتیجه این تصمیم همراه‌تر می‌شوند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در پایان با اشاره به نقش این اتفاق در دیده شدن اقدامات مدیریت شهری گفت: این اتفاق سبب می‌شود که جامعه جهانی و شهرهای بزرگ جهان تهران را ببینند. این رخداد قدرت گفت‌وگوی شهرداری تهران را با سایر شهرداران و شهرهای بزرگ افزایش خواهد داد و طبیعتا این نوآوری تهران می‌تواند فرصت های بیشتری برای مدیریت شهری پایتخت فراهم کند.

انتهای پیام/

۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱
کد خبر: 59961

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =