راه‌اندازی کانون افکارسنجی در پایتخت

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه کانون افکارسنجی تهران را در مرکز مطالعات راه‌اندازی کردیم، گفت: در کانون افکارسنجی تهران دائما رصد افکار عمومی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر، نشست صمیمی عطاءالله رفیعی آتانی رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اصحاب رسانه امروز -دوشنبه ۲ مهرماه ۱۴۰۳- برگزار شد.


عطاءالله رفیعی آتانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در این نشست با اشاره به اینکه بخش جدی مراکز اجرایی از جمله مرکز مطالعات برای اینکه کار آنها مفید واقع شود، ارتباط با رسانه‌هاست، اظهار کرد: باید از طریق رسانه‌ها براساس محتوای مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفتمان ایجاد شود.
 

وی با تاکید به اینکه شهرداری تهران در این دوره مدیریتی که اکنون سال آخر آن‌ را دارد طی می‌کند؛ کارهای بسیاری کرده است و برای مرکز مطالعات در این دوره اتفاقات خوبی رخ داده است، گفت: اولین و مهم‌ترین اتفاق این بود که به اهتمام شهردار تهران و با همت خودمان مرکز مطالعاتی که سطح آن در دوره اصلاح‌طلبان تنزل پیدا کرده بود و به یک اداره کل به موازات ادارات کل شهرداری تهران تبدیل شده بود؛ ارتقا پیدا کرد و وزن مرکز مطالعات برابر با وزن سایر معاونت‌های شهرداری تهران شده است. این نشان می‌دهد که شهردار تهران دارد در مسیر دانش‌پایه شدن مدیریت شهری گام بر می‌دارد.


رفیعی آتانی با اشاره به اینکه فرصت‌های سازمانی و پست‌های زیادی در این مرکز ایجاد شده است و گروه‌های علمی دوبرابر شدند، بیان داشت: در این دوره، مطالعات اجتماعی و مطالعاتی که در ذیل دانش علوم انسانی قابل تعریف است؛ به شدت گسترش پیدا کرده است. در حال حاضر  ۷ گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی داریم، در صورتی که در گذشته تنها یک گروه وجود داشت. مطالعات اقتصادی را هم که در حد یک گروه علمی بود، در سطح معاونت‌های قدیمی‌ مرکز ارتقا دادیم. همچنین برخی مطالعات اعم از مطالعات حقوق شهری اصلا جایی نداشتند، به آنها وزن دادیم و پیگیری کردیم. در حال حاضر مطالعات تعریف شده شرایط خوبی دارند.


رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران افزود: بنابراین بخش‌های فنی که سرجای خود هستند، ارتقا پیدا کردند و مطالعاتی که از پایگاه اجتماعی علوم انسانی صورت می‌گیرد و به مدیریت شهری کمک می‌کنند را گسترش دادیم. در حوزه کلان‌شهر نیز حوزه سیاست‌گذاری را به ۴ الی ۵ گروه علمی تقسیم کردیم.

رفیعی آتانی با اشاره به اینکه کانون افکارسنجی تهران را در این مرکز راه‌اندازی کردیم، بیان کرد: امیدواریم که تا عید بتوانیم ۲۰ پروژه را افکار سنجی کنیم‌ و کارهای پژوهشی آن را انجام دهیم و پروژه‌ها را اجرا کنیم. در کانون افکارسنجی تهران، دائما رصد افکار عمومی انجام می‌شود.


رفیعی آتانی با تاکید بر اینکه مرکز شبکه‌سازی نخبگان از دیگر نوآوری‌های مرکز مطالعات است، گفت: شهروندانی که می‌توانند در سازمان‌دهی مرکز مطالعات کمک کنند، حسب موقعیت‌های خود و نیازهای مرکز می‌توانند به کمک شهرداری تهران و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران آیند.


وی با اشاره به اینکه کار نوآورانه دیگر ما ایجاد آزمایشگاه سیاست‌گذاری حکمرانی است، ادامه داد: در این آزمایشگاه، آثار هر سیاستی قبل از اجرا پیش‌بینی خواهد شد. به عنوان مثال یک مورد از پروژه‌ها، پروژه میزان خطرپذیری راننده‌هاست.


رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران همچنین مطرح کرد: امسال ما بیش از ۳۰ پروژه‌ علمی تعریف‌ کردیم.

آتانی با اشاره به اینکه تاکنون دو دوره از طرح «من‌ شهردارم» اجرا شده است که در دوره اول آن بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان رای دادند، گفت: شهرداری تهران بیش از هزار و ۲۰۰ از پروژه‌های دوره اول این طرح را براساس نظریه اکثریت رای‌دهنده‌ها اجرا کرد. در گام دوم ایده من شهردارم نیز بیش از یک میلیون رای وجود داشت که اکنون پروژه‌های آن براساس رای مردم در دست اقدام هستند.

وی با تاکید به اینکه در رویداد ۲۰۲۴ مسکو به طرح من شهردارم به عنوان نوآوری شهری برجسته جایزه اهدا شد، اظهار داشت: جوهر ایده من شهردارم این است که مردم‌سالاری دینی بتواند یک گام جلوتر رود؛ به این شکل که رای مستقیم مردم را برای پروژه‌های شهرداری داشته باشیم و شهروندان تصمیم‌گیری را تنها با انتخاب اعضای شورا و مدیران شهری انجام ندهند، بلکه برخی تصمیمات را خود بگیرند. مبنایی که ما داشتیم این بود که این امر باعث شود دموکراسی مردم‌سالاری در ایران تقویت شد.

رفیعی آتانی تاکید کرد: مرکز افکارسنجی که در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ایجاد شده است و ایده من شهردارم مکمل یک‌دیگر هستند چرا که به نحوی افکارسنجی نیز دارد کار ایده من شهردارم را انجام می‌دهد.

وی درخصوص بودجه مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بیان کرد: در سالی که در آن قرار داریم ۷۰ میلیارد تومان بودجه برای کارهای پژوهشی تعریف‌شده است. قرار نیست از بودجه تعریف‌شده استفاده غیرپژوهشی شود. بودجه‌ای که در شورا مصوب می‌شود، مبنای عمل کارهای پژوهشی ما قرار می‌گیرد.
انتهای پیام/
۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 60081

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =