۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 60118

باقری‌پیدنی:

موضوع تابلوها به دستاویزی برای افرادی تبدیل شد که به دنبال ناامید کردن جامعه هستند/ تنها ۲ اثر فروخته شده است

ما صرفاً به کارشناسان خود اعتماد نکردیم و به کارشناسان اهل فن دیگری کار را واگذار کردیم
موضوع تابلوها به دستاویزی برای افرادی تبدیل شد که به دنبال ناامید کردن جامعه هستند/ تنها ۲ اثر فروخته شده است

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران موضوع تابلوها به دستاویزی برای افراد دیگری تبدیل شد و این جدا از دغدغه مدیریت شهری است، گفت: متأسفانه فضای سیاسی در برخی رسانه‌ها ایجاد شد؛ درواقع بخشی که مسئله آنها ضربه زدن به امید جامعه است چنین عمل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار شهر، مهرداد باقری پبدنی در دویست و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش در خصوص تابلوهای موزه امام علی (ع) اظهار کرد: از دغدغه اعضای شورا در مورد این موضوع تقدیر می کنیم و باور قلبی ما این است که باید به این دغدغه پاسخ داده شود.

وی با بیان اینکه این موضوع به دستاویزی برای افراد دیگری تبدیل شد و این جدا از دغدغه مدیریت شهری است، یادآور شد: متأسفانه این روال به جای خوبی کشیده نشد و فضای سیاسی در برخی رسانه ها ایجاد شد؛ بخشی که مسئله آنها ضربه زدن به امید جامعه است چنین عمل می کنند.

باقری با بیان اینکه منطق این است که ما چه سیاست فرهنگی را انتخاب و اجرا کردیم، تصریح کرد: سیاست سازمان فرهنگی و هنری توسعه زیست بوم آثار هنری است که همان تولید و مصرف است. هنرمند و اثر هنری او بر رفتار مدیریت شهری اثر می گذارد و ما سعی کردیم زیست بوم را در راستای تولید و مصرف توسعه دهیم.

وی با اشاره به اهمیت عمل به اساسنامه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: روندها و ساختارهایی مطابق اساسنامه وجود دارد و این قانون لزوماً باید اجرا شود و هرجا رعایت شده به جای درستی رسیده و هرجا تخطی در اجرا صورت گرفته باشد، جای ایراد دارد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تأکید بر توسعه و تعالی فرهنگ و هنر با استفاده از ابزار موجود، گفت: یکی از این ابزارها آثار هنری هستند. ما در سنوات گذشته در شهرداری در مورد آثار هنری تراکنش های مفصلی داشتیم که در دوره هایی کمرنگ و در دوره هایی پررنگ است و آثار متعددی در حوزه های مختلف وجود دارد که به طور خاص در حوزه هنرهای تجسمی شاهد آن هستیم و عمده آن در سازمان فرهنگی و هنری تجمیع شده است.

وی اضافه کرد: این آثار در نگارخانه ها، موزه ها و گالری ها وجود دارند و مردم در این بخش ها با آثار سروکار دارند. میراث فرهنگی، وزارت ارشاد و دیگر دستگاه های بخش خصوصی و افراد همچنین گنجینه هایی دارند. شهرداری نگارخانه های مشارکتی هم دارد و تنظیم گری بخش خصوصی هم توسط سازمان فرهنگی و هنری صورت می گیرد. ما در مورد پایتختی صحبت می کنیم که آثار فراوان و هنرمندان زیادی دارد.

باقری با تأکید بر اینکه با مشورت صاحب نظران شورای اساتید برای مشورت گرفتن و حرف کارشناسی شنیدن و حفظ آثار هنری شکل گرفت، خاطرنشان کرد: ما با حمایت رئیس شورا از اساتید نظر خواستیم و مدیران سابق شهرداری را به شورا اضافه کردیم تا یک سند سیاستی به جمع بندی برسد. در گام اول ساماندهی شمارش آثار را در دستور کار قرار دادیم. متأسفانه آثار انباشت شده بود و مشخص نبود که با چه قیمتی و چه کیفیتی و چندباره خریداری شده است.

وی افزود: سازمان تمام آثار را در یک انبار ذخیره کرده بود یعنی آثار هنری و موزه ای در این انبار ذخیره شده بود. هزاران اثر هنری در حال تولید است اما برخی آثار بر اساس شاخص هایی همچون تکنیک خاص، قدمت و خود هنرمند خاص ارزش دارند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه اولین اقدام و سیاستی که پیشنهاد شده این است که آثار موزه ای اکران شود، اظهار کرد: سالها بود که اکران موزه های تهران انگشت شمار بود؛ بنابراین بزرگترین اکران هنری مربوط به ولادت امام علی (ع)، هفته دفاع مقدس و اکران های مرتبط با فلسطین در موزه امام علی انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه تبادل آثار هنری در شهرداری تهران روالی مرسوم بوده و سوابق آن موجود است، گفت: موزه امام علی(ع) موزه موضوعی-تخصصی است. آثار خوب زیادی در حوزه آثار دینی وجود دارد که باید این آثار را اکران کرد و در گام دوم خلأها را جبران کرد. در این راستا باید تبادل اثر انجام می شد و ما بعضاً تابلوهایی از هنرمندان قرض گرفتیم، اکران و سپس خریداری کردیم.

باقری ادامه داد: هیئت امنای سازمان هم در بند ۲۶ صورت جلسه ۲۹ خرداد سال ۱۳۹۲ بر این موضوع تأکید داشته است و قرار بر این بود سازمان طرحی را ارائه دهد. تا پایان سال ۱۴۰۱ این مسیر طی شده و در سال ۱۴۰۲ مصوبه هیئت امنا دریافت کردیم و طرح خود را ارائه دادیم و در هیئت مدیره مصوب شد و اکران های مختلف را بر همین اساس آغاز کردیم که مدارک آن موجود است.

وی همچنین تصریح کرد: قرار شد علاوه بر رویدادهای داخلی در رویدادهای بین الملل هم حضور داشته باشیم و ما در این زمینه در دنیا میدان دار هستیم. مصوبه ای برای اولین شرکت بین المللی شهرداری تهران در رویداد جهانی در هیئت امنا دریافت و تفاهم نامه های مرتبط را منعقد کردیم و تمام قواعد این حوزه تخصصی رعایت شد که مستندات آن ارائه شده است.

باقری گفت: حمل و نقل و فرم تحویل این آثار فرم خاصی بود و ما ۳۰ اثر را بر اساس این فرم ها تحویل دادیم. از بیش از ۳۰۰ گالری و موزه جهان اثر در این رویداد حضور داشت و بیش از سه هزار هنرمند از ۵۰ کشور اثر فردی ارائه داده اند.

باقری با بیان اینکه در این رویدادها هم بازدیدکننده و خریدار وجود داشته است، تصریح کرد: آثار باید براساس ویژگی های مشخصی انتخاب می شد. اگر از یک هنرمند تنها یک اثر داشتیم و یا آثار موزه ای بودند، انتخاب نمی شدند. ما هیئت کارشناسی پنج نفره با سوابق مشخص داشتیم و آثار را انتخاب کردند.


وی ادامه داد: جز اکران تمام آثار انتخاب شده دو اثر خواهان داشت و قاعده ای وجود داشت که باید آثار به صورت رسمی خریداری شود و مشخص شده که رقم چگونه باید واریز شود. آثار چه تبادل و چه خریداری شود باید بر اساس تکمیل گنجینه شهرداری باشد.


مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه هنرمندان خصوصی در نگارخانه بوستان لاله فعالیت می کنند، تصریح کرد: یک قسمت از نگارخانه ها فروش آثار هنری است و این مکانیزم طبیعی نگارخانه هاست. این فرایند قانونی به درآمد برای نگارخانه ها تبدیل می شود. ما مدتی با افول در این حوزه روبه رو بودیم اما در این دوره احیا شد.


باقری با تأکید بر اینکه ما هم اکران های داخلی و هم اکران های بین المللی دیگری داریم که انجام خواهد شد، اظهار کرد: برای اینکه این رویدادها را با قوت بیشتری دنبال کنیم به حمایت اعضای شورا نیاز داریم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در پاسخ به پرسش اعضای شورا نیز گفت: ما در برابر مدیران جهادی درس پس می دهیم. شورای ساماندهی آثار در سال ۱۴۰۱ و هیئت امنا در خرداد سال ۱۴۰۲ تشکیل شده و صورت جلسه در دیماه سال ۱۴۰۲ مصوب شده است. صورت جلسه تکمیلی نیز در ۲۶ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: اعداد در مستندات اعلام شده و در پیوست ها هم وجود دارد و وقتی به رسانه می رود از دست خارج می شود.

باقری با بیان اینکه دهم مرداد آقای امانی نامه ای به ما ارسال کرد و بنده نمی توانم به صورت دبیرخانه ای پاسخ دهم، یادآور شد: تمام پیوست های مالی به نامه پیوست خورده بود و به همین دلیل مهر محرمانه بر آن حک شد که با مشورت با معاون برنامه ریزی این پاسخ ارسال شد. بنده واریزی مالی، تعداد اعضای هیئت امنا، قیمت تابلوها و تمام موارد را با مستندات ارسال کردم.

وی تصریح کرد: در هر دو گزارش منتشر شده دعوا با خودشان است. ما حداقل ۲۰۰ بار در طول این سه سال با آقای امانی مراوده داشتیم و اگر ناراحتی پیش آمده بنده دلجویی می کنم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه من در میدان فرهنگ کار کردم و از کم و کاستی کارشناسان صحبت می کنم، گفت: اگر از مدیران گذشته بپرسید بنده با تمام این مدیران ارتباطی صمیمی دارم.

باقری همچنین خاطرنشان کرد: اگر تردیدی در مورد موسسه وجود دارد شورا می تواند بررسی های لازم را انجام دهد. رسانه ها ننوشتند تردید نوشته اند بی نام و نشان. اگر بررسی ها انجام شد با همان ضریب اعلام شود که عنصر تخصصی این اقدام را انجام داد و با حضور در آن رویداد باعث افتخار ایران شد.

وی با بیان اینکه ۹ عضو هیئت امنا صفحه آخر صورت جلسه را امضا کرده اند، یادآور شد: حتما قوی تر از ما بعد از ما خواهند آمد و کاستی ها مشخص خواهد شد.

باقری با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ وضعیت موزه امام علی(ع) به این شکل نبود، تصریح کرد: ساختمان موزه امام علی ساختمان موزه نیست و ما این ساختمان را برای ایجاد نگارخانه اکران تعمیر کردیم؛ چراکه وضعیت مناسب نبود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما صرفاً به کارشناسان خود اعتماد نکردیم و به کارشناسی اهل فن واگذار کردیم و ساعت ها کار کارشناسی روی آن انجام شد.
باقری با بیان اینکه حاد جلوه دادن موضوع برای ما مسئله است، اظهار کرد: بنده ۳۱ مردادماه پاسخ دادم اما اینکه آقای امانی گفتند به دست ایشان نرسیده، باور می کنم.

وی با تأکید بر اینکه قانون فرآیند قیمت گذاری تعیین کرده است، یادآور شد: ما علاوه بر کارشناسی رسمی هیئت پنج نفره نیز تشکیل دادیم. این فرایند به ما اجازه فروش را داده است؟

باقری با بیان اینکه ایران نماینده اعزام کرده و امروز هزینه آن مطرح می شود، تصریح کرد: هزینه ها بر اساس تفاهم نامه ها پرداخت شده است. درخواست ما این بود که وضعیت موسسه بررسی شود و پس از رفع ابهامات در صحن شورا و در حضور رسانه ها در مورد آن گزارش داده شود.

وی در ادامه یادآور شد: این افتخار برای شهرداری تهران است که مبدع فعالیت هایی شده ایم که تعطیل شده بود. ما در سه سال گذشته کم فعالیت نکرده ایم. با گفتن برخی مسائل شهرداری را از مسیر احیای فعالیت های هنری محروم می کنیم و مردم هم از نعمت خدمات شهرداری محروم می شوند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس مصوبات اثر هنری با شاخص های مشخص می فروشیم تا اثر هنری دیگری بخریم، تصریح کرد: فروش اثر به دلیل تقویت وضعیت و خرید اثر جدید است. گفتن اینکه ندارند و تابلو می فروشند، درست نیست و برای ما بد است.
به گزارش شهر باقری در جمع خبرنگاران درباره آثار امانت گرفته از شهرداری در پاسخ به این سوال که چند اثر فروخته شده است، گفت: در این خصوص مفصل در جلسه شورا صحبت کردیم. در این رویداد ۳۰ اثر ارائه شده و ۲ اثر خواهان داشته و طبق قاعده گذاری شده فروخته شده و هزینه برای خرید آثار جدید مشخص خواهد شد.
وی ادامه داد: بقیه آثار در دست ماست و از آن استفاده می کنیم.
باقری در پاسخ به این سوال که نام شورای بین المللی موزه چیست هم گفت: سوال برای جنجال رسانه‌ای از من نپرسید و بگویید باقری اسم شورا را نمی دانست.
وی ادامه داد: بحث حاضر با بحثی که شورای بین المللی موزه گفته است متفاوت است.‌ همه آثار هنری آثار موزه ای نیست. ما درباره آثار موزه ای صحبت نمی کنیم.

انتهای پیام/

۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 60118

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =