واکنش اعضای شورای شهر به گزارش رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و شصت و پنجمین جلسه شورا نسبت به گزارش مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مورد تابلوهای موزه امام علی(ع) واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار شهر، سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در دویست و شصت و پنجمین جلسه شورا در جریان ارائه گزارش درخصوص تابلوهای موزه امام علی(ع) توسط مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه موزه ها بر اساس تعریف موزه های جهان حق فروش اموال خود را ندارند و به هیچ عنوان نمی توانند وارد فروش شوند، اظهار کرد: این تقسیم بندی بین موزه های تخصصی و عمومی مشخص نشده است.

وی افزود: تعداد اعضای هیئت مدیره سازمان فرهنگی و هنری چند نفر است و چند نفر صورت جلسه را امضا کرده اند؟ در رسانه ها ارقام مختلفی قید شده و سوال ما این است که تابلوها به چه رقمی به فروش رفته است؟

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز ضمن تقدیر بابت پاسخگویی به سوالات اعضا، یادآور شد: سازمان بیانیه ای پس از تذکر بنده صادر کرد که با سخنان مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری که از دغدغه اعضا در این خصوص تقدیر کرد، تفاوت دارد. در این بیانیه به روشن کردن تریبون با غرض فرافکنی اشاره شده بود که به این معنی است که بنده فرافکنی کرده ام.

وی ادامه داد: در بخش دیگر این بیانیه آمده که «اشتباهات کارشناسی، خطاهای مالی و کاستی های فنی در دوره های قبل گذشته و امروز باید برای دستیابی به آینده درخشان حرکت کرد. مدیران سابق و اسبق که وضعیت امروز نتیجه عملکرد دیروز آنهاست انصاف داشته باشند و اگر این چنین نیست در بی انصافی اندازه نگه دارند.» فرمایشات امروز با بیانیه تفاوت دارد. بنده رزومه مدیران اسبق را رزومه مدیرعامل سازمان مقایسه نمی کنم و اینگونه صحبت کردن در مورد آنها بی انصافی است.

امانی با بیان اینکه من در این سه سال در مورد هر موضوعی موارد را با مدیرعامل سازمان حل و فصل می کردم، یادآور شد: بنده نه مصاحبه ای داشتم و نه صحبتی در مورد مسائل کردم. بنده در ۱۰ مردادماه سال ۱۴۰۳ نامه ای به طور مستقیم به مدیرعامل ارسال کردم که در شهرداری مطرح نشود و متن این نامه با احتیاط زیادی نوشته شد. بنده نه نام سرقت و نه نام گم شدن را آوردم و گفته ام که ۳۰ تابلو به امانت داده شده و علیرغم گذشت چند ماه، تحویل گیرندگان پاسخ متولیان موزه را نمی دهند و سازمان گزارش را ارائه دهد.

وی افزود: بنده از رئیس کمیته اجتماعی موضوع را پرسش کردم و خانم شمس احسان از موزه بازدید و اعلام کرد که تابلوها به امانت داده شده و بر اساس سوالات احساس می شده که برخی تابلوها به فروش رفته است. پاسخی برای من ارسال شده که مهر محرمانه روی آن حک شده و این پاسخ دو روز پس از تذکر من داده شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه هیئت مدیره سازمان در تاریخ ۲۶ فروردین امسال جلسه برگزار کرده است، یادآور شد: در صورت جلسه آمده که فک پلمپ برخی آثار صورت بگیرد و سازمان موظف است که ارزش گذاری قیمت آثار را با بالاترین قیمت انجام دهد و به فروش برساند. بدون هیچ ابلاغ کتبی در تاریخ های سوم اردیبهشت ماه سه صورت جلسه تنظیم شده که در آن ۱۰ اثر و خالق و نوع اثر قید شده است.

وی اضافه کرد: در پیوست آمده که تمامی آثار تحویلی در ۱۰ برگ خروج دارند و پس از برگزاری نمایشگاه در ۳۰ خرداد به آرشیو موزه امام علی(ع) عودت داده می شود و در غیر این صورت تحویل گیرنده علاوه بر تحویل آثار باید خسارات وارده را بپردازد. تحویل دهندگان و تحویل گیرندگان این برگه را امضا کرده اند.

امانی با بیان اینکه پس از تحویل ۳۰ اثر به موسسه ای که در وابستگی آن به موسسات عمومی تردید وجود دارد تفاهم نامه ای بین سازمان فرهنگی و هنری و این موسسه در ۶ اردیبهشت ماه منعقد می شود، اعلام کرد: سازمان می گوید آثار را برای شرکت در نمایشگاه و حراج و فروش تقدیم می کند هرچند تأکید می کند که سازمان ملزم به پاسخگویی در خصوص هرگونه نارضایتی و شکایت هنرمند است و مسئولیت حفظ آثار از زمان تحویل تا عودت بر عهده طرف دوم است.

وی به مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۸۳ اشاره کرد و افزود: ۱۴ اسفندماه سال ۱۳۸۱ بنابر پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، هیئت وزیران تصویب نامه ای داشت که اموال هنری در آن تعریف شده است و بر اساس آن عدم رعایت مفاد منجر به پیگرد قانونی خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا همچنین خاطرنشان کرد: در صورتی که اموال موضوع این آیین نامه بر اثر خسارات فیزیکی و شیمیایی از بین برود، اموال پس از تأیید وزارت میراث فرهنگی از فهرست اموال دولتی خارج خواهد شد.

وی ادامه داد: انتقال بلاعوض و امانی آثار موضوع این آیین نامه از وزارت خانه، موسسه و شرکت دولتی به دیگر وزارت خانه ها، موسسات و شرکت های دولتی و خصوصی با رعایت دو شرط انجام می شود که موافقت قبلی وزارت میراث فرهنگی یک شرط آن است.

امانی با تأکید بر اینکه مصوبه هیئت امنا چهار امضا دارد در حالیکه ۱۱ عضو دارد، اظهار کرد: هیئت امنای سازمان فرهنگی و هنری نمی تواند خارج از مصوبه هیئت وزیران باشد. عضو هیئت مدیره سازمان مصاحبه کرد و گفت که کل رقم اموال کمتر از سه میلیارد تومان است اما قیمت بر اساس فهرست سازمان پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است.

وی افزود: اگر بنده یا دیگر عضو شورا تذکر می دهیم و به رسانه ها کشیده می شود شما هم این کار را انجام می دهید و بیانیه هایی به این شکل صادر می کنید.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز گفت: اگر بحث شما ضربه به اعتماد عمومی است برخی کارها به اعتماد عمومی آسیب می زند. بعضی آثار را ۷۰۰ دلار فروختید و اگر به فروشگاه های دبی مراجعه می کردیم یک تابلو بیش از این رقم بود. شما صلاحیت فروش این تابلوها را داشتید؟


وی افزود: شما یک سری برگه آورده اید و می گویید به اعتماد عمومی ضربه می زنند. این آثار هنوز به موزه برنگشته است. آیا تنها دو اثر به فروش رفته است؟ آیا ارزش آنها فقط ۷۰۰ دلار بوده است؟ این تابلوها را برگردانید؛ ما اعضای شورا مبلغ را جمع می کنیم و به شما می دهیم.


عباسی با بیان اینکه ۱۴۰۰ دلار پول لازم داشتید، یادآور شد: این سفر چقدر هزینه داشته و چه کسی هزینه را داده است؟ دو تابلو فروختیم که هزار و ۴۰۰ دلار قیمت داشت و این افتخار ملی است؟

علیرضا نادعلی سخنگوی شورا هم اظهار کرد: نباید نگاه جریانی داشت و باید به رفع ایراد سیستم کمک کنیم. ما چهار کمیسیون مأموریتی و دو کمیسیون جامع داریم که کار تخصصی خود را انجام می دهند و ما به هم اعتماد داریم.

وی افزود: بنده در مواردی که تخصص ندارم با اعضای متخصص در این حوزه مشورت کرده و به آنها و اعتماد می کنم. اگر قرار بود همکاری نداشته باشیم به شورا نمی آمدیم. در این موضوع به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی و هنری مسئولیت کمیته هنری را بر عهده دارم و درخواست ما این بود در ابتدا با رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مشورت می شد. احدی با من ارتباط نگرفت و از من سوالی نپرسید. بنده اشراف داشتم و می توانستم وضعیت را پیگیری کنم.

نادعلی با بیان اینکه به ما می گویند عضو محترم شورا و این احترام به واسطه رای مردم است، یادآور شد: قرآن ما به امر به معروف و نهی از منکر اشاره می کند و درخواست ما این است که حرمت هم را نگه داریم چرا باید موضوع تبدیل به موردی حاشیه ساز شود؟
سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا هم در ادامه این جلسه با بیان اینکه اگر این موارد ۱۰ روز پیش و پس از تذکر آقای امانی مطرح می شد، شاید بحث های این چنینی پیش نمی آمد و قابل رصد هم بود، اظهار کرد: بنده به عنوان عضو کمیسیون چندین روز پیگیری کردم تا گزارش دریافت کنم.

وی افزود: نکاتی در مورد باغ موزه قصر هم مطرح می شود که کمیته گردشگری گزارشات نظارتی خود را آماده می کند اما باید یادآوری کنم که ۲۰ اسفند سال ۱۴۰۲ مصوبه ای داریم که در ماده دو آن به این موضوع اشاره شده که شهرداری موظف است در حفظ و مرمت ابنیه، کمیته سیاست گذاری تشکیل دهد.

علوی با بیان اینکه یکی از وظایف این کمیته نظارت بر نوع بهره برداری از املاک در تملک شهرداری، سازمان ها و شرکت هاست، یادآور شد: آقای عباسی و بنده به نمایندگی کمیسیون شهرسازی و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در این شورا عضویت داریم.

وی ادامه داد: باغ موزه قصر هم جزو آثار ملی ایران است که در سال ۱۳۷۵ در این فهرست ثبت شده است. هر تغییری در املاک موضوع این دستورالعمل باید در کمیته سیاست گذاری بررسی شود البته این احتمال را می دهیم که دستورالعمل کامل ارسال نشده باشد.
ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه تابلوها هنوز به شهرداری بازنگشته و شاید می خواهند در رویدادها و حراجی های بعدی شرکت کنند، گفت: جلوی فروش تابلوها باید گرفته شود و بسیار بد است که با ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار شهرداری، برای مرمت موزه ها برخی تابلوهای هنری را به فروش برسانیم.

وی افزود: تابلوها باید به سرعت به موزه امام علی(ع) برگردد و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اگر به دنبال عمل به وظایف خود هستند، پیگیری کنند که آثار به شهرداری برگردد. ما با شرکت در رویدادهای بین المللی مخالفتی نداریم و اگر مصوبه هیئت وزیران مشمول آثار هنری ما نمی شود، باید استعلام کنیم و اگر چنین باشد، ما حرفی نداریم.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بنده جلسه ای در ابتدای حضور آقای باقری در سازمان فرهنگی و هنری داشتم و دغدغه هنرمندان را به ایشان در خصوص نگهداری اموال هنری که در انباری نگه داشته می شد، انتقال دادم، گفت: بنده بابت این اقدام بسیار خوبی که آثار تقسیم بندی شدند، تقدیر می کنم.

وی ادامه داد: در کمیته تخصصی تقسیم بندی آثار هنری باید به صورت کارشناسی بررسی شود که می تواند در چنین مواردی کمک کننده باشد.
در ادامه مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورا با بیان اینکه این آثار متعلق به تمام ملت ایران است، یادآور شد: دو اثر به مبلغ ۸۰ میلیون تومان به فروش رسیده که باید شفاف شود تا باعث سوء استفاده نشود.
 
وی افزود: به نظر می رسد بیانیه ای که سازمان صادر کرد و برخی مصاحبه ها نکاتی دارد که جای تأمل جدی دارد و شاهد این هستیم که خط خبری توسط شهرداری تهران و در امتداد آن در شورای اسلامی شهر تهران شکل گرفته است. آنچه رسانه ها باید به آن توجه کنند عدد بودجه ای است که شورا به سازمان فرهنگی و هنری اختصاص داده و این جفا در حق شورا است که می گویند به دلیل نداشتن بودجه و احیای آثار دیگر، آثاری را به رقم ۸۰ میلیون تومان فروخته است.

اقراریان با بیان اینکه در ابتدای دوره ششم کل بودجه ای که سازمان فرهنگی و هنری اختصاص داده ۴۱۷ میلیارد تومان بوده که ۳۰۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد بوده است، یادآور شد: این بودجه ای است که تمام شورا به آن رأی داده است. دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب امسال سازمان فرهنگی و هنری است که از این میزان هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان مربوط به حقوق و دستمزد است و ۷۰۰ میلیارد تومان در اختیار این سازمان است که اقدامات و فعالیت های فرهنگی انجام دهد که ابهامات گوناگونی در مورد آن وجود دارد.
وی ادامه داد: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری مشکلی نداشته و اگر احیانا این پول به دست مدیرعامل سازمان نرسیده سوء عملکرد معاونت های داخلی شهرداری است که چگونه هزینه می کنند. رقم بودجه این سازمان نسبت به سال ۱۴۰۰ تقریباً چهار برابر شده است.
زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورا هم گفت: در مورد بازدید بنده از موزه سخن به میان آمد. همکاران ما در موزه امام علی(ع) در طول این دوره نسبت به حفظ و نگهداشت این موزه عملکرد خوبی داشتند و موزه را اورهال کردند و این اقدام ارزشمند مورد تقدیر قرار گرفت و در حضور در عرصه بین المللی هم موارد مدنظر ما بود.
وی ادامه داد: این اطلاعات از بدنه ۲۰ ساله موزه به ما رسید چون دغدغه آن را دارند. از منظر گزارشات، این ۳۰ تابلو بابت تعلق خاطری که وجود دارد به مسئله تبدیل شده است. تابلوها باید ۳۱ خرداد عودت داده می شد اما در تصمیم گیری ها موزه را دخیل نمی کنیم در حالیکه پاسخگو است. اگر تابلو به فروش رفته باید توضیح داده شود و اگر قرار بر بازگشت آن است باید عودت داده شود. شفاف سخن گفتن کار سختی نیست.

شمس احسان با بیان اینکه اگر آثار برگشته بگویید که ما پاسخ بدهیم، گفت: اگر قرار است آثار در نمایشگاه دیگری اکران شود همین جا اعلام کنید. این مسئله را به مسئله ای بغرنج تبدیل می کنید که آثار آن به ما در شورا برمی گردد.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا با بیان اینکه یک لفظ چند ده معنا دارد، تصریح کرد: ممکن است یک اثر مربوط به یک هنرمند فاخر باشد یا اثر بنده. اقتصاد هنر از طریق فروش آثار هنری محقق می شود نه برای ۴۰ میلیون تومانی که وجود ندارد.

وی ادامه داد: زمانی قطعه ای از تخت جمشید را می فروشیم که اشتباه می کنیم و زمانی یک اثر هنری را می فروشیم که باید ارزش آن را بدانیم. ما با یک جمله ساده نسخه و طومار یک موضوع را می پیچیم و گردش اقتصادی اثر هنری موضوع مهمی است.

مظفر با بیان اینکه ۳۰ تابلو بر اساس قیمت گذاری کارشناسان به فروش رفته است، یادآور شد: ما کارشناس رسمی قیمت گذاری داریم که دو تابلو به قیمت ۴۰ میلیون تومان به فروش رفته و این جرم نیست. اگر این دو اثر از آثار فاخر بوده می توانیم این پرسش را داشته باشیم که چرا اثری فاخر به فروش رفته است؟

وی افزود: اثر ملی نباید فروخته شود اما اثر هنری سطوح مشخصی دارد که باید در ابتدا بررسی کنیم که آثار در چه سطحی قرار دارند.
محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه نظارت حق اعضای شوراست، یادآور شد: روال عجیب و غریبی رخ نداده اما شهرداری می توانست زودتر و بهتر پاسخ دهد و ما هم می توانستیم تامل کنیم. ما باید مراقب باشیم در سناریوهایی که دیگران برای ما می پیچند گرفتار نشویم.

وی اضافه کرد: از روز اول برخورد سیاسی با نکاتی که در شورا مطرح می شود، در رسانه ها صورت گرفته است. کوچکترین موضوعات با برخورد سیاسی مواجه شده است. ما نمی توانیم به عضو شورا بگوییم که در مورد موضوعی سخن نگوید اما باید دقت کنیم که کوچکترین موضوعات به بحران تبدیل نشود.

آخوندی با بیان اینکه یک عقل معمولی هم می گوید که وقتی رسانه ای مطالبی را در مورد رئیس شورا در صفحه اول منتشر می کند، موضوعی غیرعادی است، یادآور شد: اینکه چند رسانه اصلی با قطعیت بنویسند که آثاری به فروش رفته است، درست نیست. برخی اعضای شورا هم مصاحبه کردند که اطلاعی ندارند اما رسانه ها تولید محتوا می کنند و هدفشان ضربه به یک جریان است.

وی تأکید کرد: مواظب باشیم در این مسیر گیر نکنیم. اصلی ترین موضوع دو تیتر توهین آمیز علیه رئیس شوراست که در مطالبی ناجوانمردانه و به دروغ منتشر شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه برخی از روز اول شورای ششم برای دوره بعدی تلاش کردند، گفت: آقای اقراریان تمام رسانه ها مثل هم نیستند و اگر دوربینی به سمت من نیامد و به سمت شما آمد، فکر دیگری نکنید. این رسانه ها نمی خواهند سر به تن هیچ یک از ما باشد.

آخوندی همچنین خاطرنشان کرد: حقوق پرسنل سازمان فرهنگی و هنری هیچ گاه به درستی در بودجه لحاظ نمی شد و ما تفاهم کردیم که حقوق بر اساس قوانین مشخص شود. از بودجه سازمان کمتر از ۳۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی و دیگر برنامه های سازمان است.
حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه کسی مخالف اقتصاد هنر نیست، یادآور شد: کسی تصمیم گرفته نمایشگاهی برگزار شود و ما در مورد نحوه برگزاری این نمایشگاه سخن می گوییم و این از بدیهیات است. اینگونه نیست که ما با اقتصاد هنر مخالف باشیم.

وی ادامه داد: به این میزان حاشیه سازی دلیلی ندارد. اگر هدف ما بردن و فروختن و درآمد بوده که وامصیبتا. ادامه دادن موضوع چه دلیلی دارد؟

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا با تأکید بر اینکه باید به نامه ها پاسخ داد، یادآور شد: ابهامات باید با نظارت درونی حل می شد. خواهش من این است که رئیس سازمان فرهنگی و هنری موضع گیری را کنار بگذارد و در ابتدا مقید باشد که تابلوها برگردد و تحقیق و تفحص کند و اگر خیانتی شده بگوید و نترسد. بنده بررسی رئیس سازمان را ملاک قرار خواهم داد.

نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با بیان اینکه جای یک صندلی در هیئت امنا خالی است و آن هم وزیر میراث فرهنگی است، اظهار کرد: با طی مراحل قانونی باید وزیر میراث به هیئت امنا اضافه شود تا بتواند در این خصوص نظر دهد.

وی اضافه کرد: عمده کار شهرداری خدمات رسانی است و شاید نتواند به درستی در مورد مباحث فرهنگی پاسخ دهد و وزیر ارشاد وقت و اعضای شورای انقلاب فرهنگی می توانستند در این مورد اظهار نظر کنند.
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان تأکید کرد: ما کمیته ای تشکیل خواهیم داد تا موارد را برای کمک به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری بررسی کنیم.
وی افزود: تمام این تابلوها بازگشته است. باید مدرکی داشته باشیم که مدت به امانت دادن تابلوها مشخص باشد.

انتهای پیام/

۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 60120

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =