پشت‌ پرده هجمه‌های اخیر علیه شهرداری از زبان نایب‌رئیس شورای شهر

نایب‌رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ما به‌ عنوان اعضای شورای شهر کاستی‌هایی که در مدیریت شهری می‌بینیم را باید شجاعانه بیان کنیم، گفت: مطالبه‌گری و نقد برای عقده‌گشایی و تنش‌های سیاسی نیست بلکه برای حل معضلات مردم است.

به گزارش شهر سوژه‌های شبکه‌های معاند و رسانه‌های ضدانقلاب هر روز علیه شهرداری تهران تکمیل می‌شود. برای آنها فرقی ندارد خبر یا گزارشی که تیتر یک می‌شود، چقدر صحت دارد؛ خبرهایی که پی در پی تکذیب و ریشه دروغ آنها برملا می‌شود.همچنین مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته در جلسه شورا با تأکید بر سخنان رهبر انقلاب درمورد ایجاد وحدت میان مسئولین، به نمایان‌شدن وحدت در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و بخشی از سخنان خود را این موضوع اختصاص داد. در این راستا، پیرامون سیاسی کردن فضای مدیریت شهری و انتقادهای سازنده با پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
آقای دکتر این روزها شاهد یک نوع چنددستگی در بین نیروهای انقلاب هستیم، تاحدی‌که حتی هرازچندگاهی صداهایی علیه همدیگر بلند می‌شود؟
نفس انقلاب اسلامی گذشتن از خود و فداکاری به نفع ارزش‌ها و آرمان‌های اسلام است. هرچند که تعدد نظرات خود باعث پیشرفت و تعالی می‌شود اما متأسفانه شاهد این موضوع هستیم که برخی افراد در داخل جریان و جبهه انقلاب همدیگر را در رسانه‌ها نفی می‌کنند.ما در طول این بیش از چهار دهه گذشته هر کجا انسجام خود را از دست دادیم، آرمان‌های خود را بر آرمان‌های اصیل امام و شهدا ترجیح دادیم، نااهلان بر ما مسلط شدند، این وعده الهی است. نیروهای انقلاب باید بیشتر از پیش، پشت‌هم باشند، باید در گفتار، یک‌صدا و در عمل هم منسجم رفتار کنند.
آقای سروری، شما از اعضای باسابقه‌های شورای شهر تهران هستید، اعضایی که امروز در شورای شهر ششم تهران حضور دارند همان چهره‌های لیست ائتلاف اصولگریان انقلاب اسلامی هستند اما امروز در شورای شهر شاهد چند صدایی و عدم انسجام هستیم، این موضوع چه تبعاتی می‌تواند درپی داشته باشد؟
شورای شهر اسلامی وظیفه سیاست‌گذاری، نظارت و ریل‌گذاری برای شهرداری تهران را برعهده دارد و هر کسی می‌تواند نظر خودش را داشته باشد اما این مخالفت‌ها باید تخصصی، کارشناسانه و دلسوزانه باشد، نباید رفتار و گفتار ما باعث اخلال در کار مدیریت شهری شود. ما سابقه شورای شهر اول را مقابل چشممان داریم، شورای اول با نگاه سیاسی به مسائل کشور نگاه می‌کرد و همین نگاه هزینه‌های زیادی تحمیل کرد و نتیجه آن شد که مردم در انتخابات شورای شهر بعدی، قهر کردند و مشارکت کاهش یافت.
یکی از اعضای شورای شهر چندی پیش برخی انتقادات یک عضو شورا را ناشی از منفعت‌طلبی خوانده بود و آقای آخوندی نیز در جلسه شورا گفتند نباید انتقادات اعضای شورا غیرمنصفانه باشد، نظر شما در خصوص اظهارنظر این افراد چیست؟
متأسفانه ما این روزها شاهد هم‌صدایی برخی اعضای شورای شهر ششم با اصلاح‌طلبان افراطی هستیم و زمانی که صحبت از استیضاح می‌کنند، ما شاهد این هستیم که همان خط توسط برخی اعضای شورای شهر پیگیری می‌شود. ما این روزها می‌بینیم که صحبت‌های برخی اعضای شورا نه در رسانه‌های غیرانقلابی بلکه سر از ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی درمی‌آورد. رهبر انقلاب همواره تأکید داشتند که ببینید دشمن کجا را هدف قرار گرفته اگر از شما حمایت می‌کند باید در عملکرد و گفتار خود تجدیدنظر کنید.
شنیده شد که برخی چهره های دلسوز انقلاب اسلامی به این موضوع ورود کردند و توصیه هایی به اعضای انقلابی شورای شهر داشتند، این موضوع را تایید می‌کنید؟
بله متأسفانه این افراد حتی به تذکر بزرگان انقلاب و دوراندیشی دلسوزان نظام احترام نمی‌گذارند. در این شرایط پیچیده که باید اتحاد درونی جبهه انقلاب حفظ شود؛ چرا باید پشت چهره‌های تابلودار و افراطی راه بیافتند؟ نکته دیگری که دلسوزان انقلاب مطرح کردند این بود که چگونه این افراد کارنامه موفق ۳ ساله مدیریت شهری را نادیده می‌گیرند و این گونه به مدیریت شهری می‌تازند؟ در این دوره بزرگ‌ترین قرارداد حمل‌ونقلی تاریخ بلدیه امضا شد، پروژه‌هایی که در زمان همین دوستان، به زیرخاکی برده شده بود، امروزه بیرون‌آمده و در حال تکمیل‌شدن است، آن وقت باید دنبال‌روی جریانی باشند که بزرگ‌ترین دستاوردشان دوچرخه‌سواری بود؟ در بازدید نمایندگان تهران از پروژه‌های شهری پایتخت بسیاری از نمایندگان از وسعت پروژه‌هایی که در شهر در حال تکمیل‌شدن است متعجب شدند و طبیعتاً این موضوع را باشخصیت های تأثیرگذار جریان انقلاب هم در میان گذاشتند.
برخی از اعضای شورای شهر تهران بعضاً موضع‌ خودشان را به چهره های سرشناس بیرون از مجموعه مدیریت شهری منتسب می کنند، آیا چنین جهتدهی از سوی افراد خارج از مدیریت شهری صحت دارد؟
من به دلیل اطلاع دقیقی که دارم این موضوع را به‌شدت رد می‌کنم، چون بارها شنیدم مثلا آقای قالیباف با برخی از اعضای شورا تماس گرفته و نسبت به تداوم اختلاف تذکر داده است. یا مثلاً آقای دکتر حدادعادل هم بارها به نزدیکان خودشان که با اعضای شورای شهر نزدیک هستند، درباره کنارگذاشتن این اختلافات تذکر داده‌اند.
واقعیت این است که حتی این افراد به تذکر چهره‌هایی که منتسب به آن‌ها هستند هم احترام نمی‌گذارند و به نظر می‌رسد آن‌ها با این اظهارنظر به‌خصوص پس از فوت آیت‌الله رئیسی، قصد نزدیک‌شدن به اصلاح‌طلبان را دارند و آینده سیاسی خودشان را در این جریان سیاسی می‌بینند.
آقای دکتر تفاوت نقد و تخریب در نگاه شما چیست؟
همان‌طور که اشاره کردم یکی از وظایف اصلی شورای شهر، انتقاد و تذکر به مسئولان شهری است. ما به‌عنوان اعضای شورای شهر کاستی‌هایی را در مدیریت شهری می‌بینیم باید شجاعانه به‌عنوان نمایندگان مردم آنها را بیان بکنیم اما همه باید ملتفت باشند که این مطالبه‌گری و نقد برای عقده‌گشایی و تنش‌های سیاسی نیست بلکه برای حل معضلات مردم است. اما این نقد اگر کارشناسی و همراه با راه‌حل نیز باشد، تأثیرگذارتر خواهد بود. هر عضو شورای شهر باید بداند که هر نقدی که در رسانه‌ها انجام می‌دهد چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد البته از سوی دیگر باید مدیران شهرداری نیز به وظیفه خود در قبال انتقادات و تذکرات اعضا به‌درستی عمل کنند. حالا اگر این نقدهای ما سیاست‌زده، بدون تحقیق و بررسی و برگرفته از شایعات فضای مجازی باشد اثرش را از دست می‌دهد و حتی شاید به‌عکس خودش تبدیل شود.
باتوجه به حضور و سابقه شما در نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران شما کارنامه عملکرد شهرداری تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟
قبل از پاسخ به این سؤال باید بگویم که امپراتوری رسانه‌ای در کمین نشسته تا واقعیت‌ها به گوش مردم نرسد. اما آن چه در عمل اتفاق می‌افتد با تصویر رسانه‌ای متفاوت است.شهرداری تهران در این دوره کارنامه درخشانی داشته از قرارداد چین و پروژه‌های عمرانی شهر تهران که اشاره کردم گرفته تا ورود به حوزه‌هایی مانند مسکن و آسیب‌های اجتماعی که وظیفه ذاتی‌اش نبود اما به آن ورود کرد به‌عنوان مثال در طی ۳ سال بیش از ۲۰ هزار معتاد در تهران به حدود ۴ تا ۵ هزار رسید.برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی این دوره از مهمانی ده‌کیلومتری، جشن غدیر، محرم شهر، اربعین و سرزمین تمدن‌ها در نوع خودش بی‌بدیل بود. شما ببیند چه ماجرایی درباره پارک قیطریه، لاله و درختان ولیعصر(عج) و این روزها درباره پارک پردیسان و... به وجود آوردند در حالی که ۲.۵میلیون درخت در این دوره کاشته شده و چهار هزار و ۷۵۰ هکتار به سرانه فضای سبز اضافه شده است. در بعد مالی هم شهرداری توانست بودجه‌های مصوب خود را محقق کند، تا حد زیادی توانست بدهی گذشته را کاهش دهد و برخلاف دوره‌های گذشته هرگز برای پرداخت حقوق کارمندان دست به فروش املاک و گرفتن وام روی نیاورد.
حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت و انتخاب وی به عنوان دستیار ویژه، باعث شد که بسیاری از امور نه تنها در شهر تهران بلکه کلان‌شهرها هم با سرعت بیشتر انجام شود، با روی کار آمدن آقای پزشکیان، موضوع وفاق به عنوان یک موضوع محوری مطرح است، شما این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با روی کار آمدن آقای پزشکیان و شناختی که از ایشان دارم می‌دانم همواره موضوعات شهری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ایشان است و امیدواریم که به پایتخت نیز به همان چشم آیت‌الله رئیسی نگاه می‌کردند، بنگرند. در خصوص موضوع وفاق البته باید گفت که این موضوع نباید سلیقه‌ای باشد. برای ما این سؤال مطرح است که چگونه برخی از افراد که بعضاً در اطراف رئیس‌جمهور محترم هم هستند دم از وفاق می‌زنند اما جریان انقلابی شهرداری تهران را خارج از دایره وفاق در نظر می‌گیرند؟
منبع: فارس
انتهای پیام/
۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 60128

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =