توسعه سراهای زندگی در تهران/ کدام مناطق پایتخت بیشترین و کمترین سالمند را دارند؟

مدیرکل سلامت شهرداری تهران برنامه‌های هفته سالمند را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، نشست خبری اداره کل سلامت شهرداری تهران با اصحاب رسانه امروز - چهارشنبه ۴ مهرماه ۱۴۰۳- با حضور حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران و غلامحسین ادب معاون سلامت روان و اجتماعی اداره کل سلامت برگزار شد.

حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران در این نشست با بیان اینکه بالغ بر ۱۱ درصد جمعیت کشور سالمند هستند که این نسبت در تهران به ۱۳ درصد و در شهرهای شمالی به ۱۶‌ درصد رسیده است، مطرح کرد: در برخی از مناطق از جمله‌ منطقه ۱۳ تهران که دارای افراد سالمند بیشتری هستند، این نسبت گاها به ۱۶ درصد هم می‌رسد. در برخی مناطق نیز از جمله مناطق ۱۹ و ۲۲ به علت اینکه تعداد جمعیت جوان بیشتر است؛ این شاخص کمی ملایم‌تر است.

وی گفت: در ۲۵ سال آینده حتما درگیر عوارض پیری جمعیت خواهیم شد. در حال حاضر وظیفه ما مقابله با چالش‌ها و تهدیدات حوزه سالمندی است و عوامل زمینه‌ساز و ایجاد کننده باید شناسایی و رفع شوند و با خود موضوع سالمندی نیز باید برخورد درست کنیم.

مدیرکل سلامت شهر تهران با تاکید به اینکه ۷ تا ۱۵ مهر هفته ملی سالمندان تعریف شده و روز جهانی سالمند مصادف با ۹ مهر است، بیان داشت: اهداف ما از برنامه‌هایی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهردای تهران طراحی شده است، ایجاد حال خوب در حوزه سالمندی برای جامعه، تذکر به شهروندان در راستای تکریم سالمندان و همچنین کاهش انزوا در جامعه است. در حال حاضر براورد می‌شود که ۱۰ درصد جامعه سالمندان در حالت انزوا زندگی می‌کنند.

صاحب تاکید کرد: تعدادی خدمات را از طریق گروه‌های خیرین و... برای سالمندان در نظر خواهیم داشت و از همه مهم‌تر کانون سالمندان شهر تهران را برای ترویج زندگی سالم توسعه خواهیم داد. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بالغ بر ۱۶ هزار سالمند داریم که در کانون‌های ما شرکت کرده اند و عضو هستند، بیان داشت: این‌ها به واسطه زیرساخت‌های اداری در سطح محله، منطقه و شهر تهران انتخابات دارند.

اجرای پویش‌های فرهنگی تحت عنوان «سایه‌تون مستدام»

صاحب در ادامه درخصوص عناوین برنامه‌ها اظهار کرد: اولین و مهم‌ترین برنامه پویش‌های فرهنگی تحت عنوان «سایه‌تون مستدام» است که با شعارهای «با شما حالمان خوب است» یا «با شما زندگی‌خوب است» در سطح شهر تهران در محل تبلیغات شهری، مترو، اتوبوس و... شاهد آن خواهید بود. بخشی از آن نیز توسط رسانه ملی پوشش داده خواهد شد.

برگزاری پنجمین دوره رقابت‌های نشاط سالمندی

وی با تاکید به اینکه پنجمین دوره رقابت‌های نشاط سالمندی را نیز اجرا خواهیم کرد، بیان کرد: در سال گذشته ۱۴ هزار سالمند در برنامه رقابت‌های نشاط سالمندی در چهارمین دوره حضور داشتند. امسال این تعداد را به ۷۰ هزار سالمند در برنامه رقابت‌های نشاط سالمندی تحت عنوان گنجینه‌های پویا شرکت خواهند کرد و مراسم اختتامیه در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار خواهد شد. این مراسم در آبان به اتمام خواهد رسید و اختتامیه آن نیز به احتمال بسیار قوی در آذر اجرا خواهد شد.

اجرای دوره دوم رویداد گنجینه‌های شهر تهران 

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در رابطه با رویداد گنجینه‌های شهر تهران هم گفت: روز گذشته روز پایان ارائه آثار رویداد گنجینه‌های شهر تهران بود که در آن در حوزه‌های ورزشی، فرهنگی و... رقابت‌هایی بین سالمندان اجرا خواهد شد. بیش از ۱۴ هزار اثر هنری از جامعه سالمندان شهر تهران جمع‌آوری کردیم که ۷ هزار از آن‌ها در سطح آماتور هستند و ۷ هزار دیگر نیز در سطح فعالیت‌ هنری حرفه‌ای قرار دارند. در حال حاضر رقابت‌ها در مرحله نهایی است و برندگان را در هفته آتی مصادف با روز جهانی سالمند در برج میلاد شهر تهران معرفی خواهیم کرد. 

برگزاری دورهمی هزار و ۵۰۰ نفری در برج میلاد

وی با تاکید به اینکه در روز یکشنبه از ساعت ۲ تا ۶ بعدازظهر دورهمی هزار و ۵۰۰ نفری خواهیم داشت: در این دورهمی، برنامه‌های متنوعی برای سالمندان طراحی کردیم. در این برنامه نخبگان و اعضای کانون‌های حوزه سالمندی و برگزیدگان گنجینه‌های شهر حضور خواهند داشت.

دورهمی یاد ایام در دستور کار مناطق ۲۲گانه

صاحب همچنین بیان داشت: دورهمی‌های یاد ایام نیز از دیگر برنامه‌هاست که در مناطق ۲۲گانه شهر تهران برگزار می‌شود.

اجرای برنامه‌های آموزشی در قالب همایش «سالم پیر شویم»

وی تاکید کرد: همایش «سالم پیر شویم» که‌ نوعی همایش آموزشی است نیز در مناطق ۲۲ گانه برگزار می‌شود.

برگزاری دوشنبه‌های سالمندی و تورهای تفریحی و گردشگری

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: دوشنبه‌های سالمندی را در سراهای محلات خواهیم داشت. سالمندان در هر محله هر دوشنبه یک‌بار دورهمی برگزار می‌کنند. تورهای تفریحی و گردشگری نیز در سطح شهر تهران انجام‌خواهد شد.

اجرای طرح وقت قدردانی با هدف شناسایی و رفع نیازهای سالمندان 

وی با تاکید به اینکه طرح «وقت قدردانی« نیز با هدف شناسایی و رفع نیازهای سالمندان و بازدید از سالمندان در شهر تهران اجرا خواهد شد، بیان داشت: این طرح با مشارکت مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران با حمایت کانون جهان‌دیدگان اجرایی خواهد شد.

توسعه مراکز سرای زندگی در دستور کار اداره سلامت

                            

حمید صاحب با اشاره به اینکه در حال تاسیس تعدادی مرکز توانمندسازی در سطح مناطق هستیم که در آینده در سطح محلات تاسیس خواهند شد، گفت: مراکز توانمندسازی که در گذشته با عنوان مرکز فرآهنگ شناخته می‌شدند، امروز با عنوان سرای زندگی با رویکردی نوین تاسیس می‌شوند. این مرکز به صورت روزانه خدمات ارائه می‌دهد و سالمند در زمان شب می‌تواند در کنار خانواده خود باشد. با حضور سالمند در این مرکز دیگر نیاز نیست سالمند وارد خانه سالمندی شود. 

وی افزود: این مرکز در منطقه ۲۱ به صورت پایلوت اجرا شده است. یک مرکز سرای زندگی هم در منطقه یک در این هفته افتتاح خواهد شد. تاسیس مرکز سرای زندگی در مناطق ۱۱، ۱۵، ۲۰، ۴ و سایر مناطق نیز در دستور کار قرار دارد. در حال حاضر این مرکز در سطح منطقه است، اما قطعا باید در سطح محله باشد. معمولا این مراکز  به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۷۰ نفر را پذیرش می‌کنند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران ادامه داد: تعرفه‌ خدمات براساس تعرفه‌های بهزیستی محاسبه و بسته به انتخاب سالمند محاسبه خواهد شد. تعدادی برنامه عمومی مثل برنامه‌های ورزشی، آموزشی و... رایگان هستند.‌ تعدادی خدمات خاص مثل خدمات پزشکی و... نیز با حداقل قیمت انجام می‌شوند. ضمن اینکه تمام خدمات برای سالمندان کم‌برخوردار رایگان خواهد بود. 

تکریم از خانواده‌های با بیش از ۵۰ سال زندگی در برنامه عهد ماندگار

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌ای تحت عنوان عهد ماندگار نیز در دستور کار قرار دارد. در این برنامه از خانواده‌هایی‌که بیش از ۵۰ سال زندگی موفق دارند، تکریم می‌کنیم.

غلامحسین ادب، معاون سلامت روان و اجتماعی اداره کل سلامت شهرداری تهران نیز در این نشست درخصوص کارت منزلت سالمندان مطرح کرد: شورا در این خصوص در حال بازنگری مصوبه خود است. با توجه به اینکه یک مصوبه تحت عنوان شهر دوستدار سالمند داریم، بناست با بازخوردهایی که در اجرا صورت گرفته، بازنگری صورت گیرد و این امر در حال پیگیری است. این امر که کارت منزلت در چه حوزه‌ای قرار گیرد، در اختیار شورای شهر است. با این حال قطعا شرایط صدور کارت‌ها بهتر خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه در ایام سالمندی، سالمندان به گفت‌وگو در جمع ها و به صورت گروهی علاقه‌ دارند، گفت: بر این اساس مشاوره گروهی شاید مهم‌ترین و اثربخش‌ترین برنامه درخصوص سالمندان است. در سال گذشته در چند منطقه مشاوره گروهی انجام دادیم. امسال برای هر منطقه یک مشاوره گروهی اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه مشاوره تلاش ما این بوده خدمات ارزان‌تری را ارائه کنیم و پایین‌تر از نرخی که حتی سازمان نظام روانشنانسی تعیین کرده، برای این مسئله تعرفه در نظر گرفته شده است.

ادب در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک ۳۰۰ مشاور همکار داریم که از سراهای محلات برای ارائه خدمات ارزان‌تر استفاده می‌کنند. ضمن اینکه ما هرساله دوره‌های آموزشی و بازآموزی را نیز برای این عزیزان اجرا می‌کنیم.

انتهای پیام/

۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 60174

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =