مرکز معاینه فنی نیایش بهسازی می‌شود/خرید تجهیزات جدید معاینه فنی

آئین رونمایی از سردیس شهید والامقام سرلشگر حسن آبشناسان امروز -شنبه مورخ ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳- در مرکز معاینه فنی خودرو شهید آبشناسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، آئین رونمایی از سردیس شهید والامقام سرلشگر حسن آبشناسان امروز -شنبه مورخ ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳- با حضور سید محمد میرزایی قمی مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در مرکز معاینه فنی خودرو شهید آبشناسان برگزار شد.

سید محمد میرزایی قمی مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مرکز شهید آبشناسان یکی از مراکز هشتگانه معاینه فنی در سطح شهر تهران است که تحت مالکیت شهرداری قرار دارد و نوسازی تجهیزات آزمون آلایندگی آن انجام شده است، مطرح کرد: هدف اصلی از رونمایی سردیس شهید آبشناسان این بود که فرهنگ شهادت و ایثاری که رزمندگان در دفاع مقدس و در جبهه مقاومت داشتند را زنده نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه بحث نوسازی مراکز در دستور کار ستاد معاینه فنی خودروهای تهران قرار گرفته است، اظهار داشت: نوسازی تجهیزات آلایندگی مرکز شهید آبشناسان انجام شده است. هم‌اکنون نوسازی مرکز الغدیر شامل کلیه تجهیزات آزمون(آلایندگی و ایمنی) اتمام یافته است و تجهیزات آن به صورت کامل نصب شده است. مرکز نیایش، مرکز بعدی است که قرار است در آن نوسازی انجام و تجهیزات جدید نصب شود.

میرزایی قمی ادامه داد: در زمان نوسازی مراکز به هیچ‌وجه خدمت‌رسانی به شهروندان متوقف نخواهد شد و مراکز سیار معاینه فنی را به عنوان پشتیبان در مراکزی که قرار است تجهیزات جدید در آن‌ها نصب شود، مسقر خواهیم کرد. از طریق مراکز سیار، خدمت‌رسانی و ارائه خدمات معاینه فنی در آن مرکز فعال خواهد بود.

وی در خصوص نوسازی مرکز نیایش و فعالیت این مرکز بیان داشت: در این هفته بحث نوسازی مرکز نیایش را خواهیم داشت. با این حال فعالیت این مرکز متوقف نخواهد شد و شهروندان می‌توانند به آن مراجعه کنند و از خدمات مراکز سیار استفاده کنند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با تاکید به اینکه خطوط معاینه فنی شامل دو ایستگاه است، گفت: ایستگاه یک مرتبط با آزمون‌های آلودگی هوا و ایستگاه دوم تجهیزات مربوط به تست‌های ایمنی خودرو است که اصطلاحا ایستگاه تست‌های سه‌گانه است، بحث نوسازی تمام ایستگاه‌ها قرار است انجام شود. دستگاه جدید خریداری شده و مطابق با استانداردهای روز جهانی از طریق شرکت دانش‌بنیان این دستگاه نصب خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه دستگاه جدیدی که نصب می‌شود قابلیت اطمینان و اعتماد بسیار بالاتری در خصوص نتایج خروج آزمون‌ها خواهد داشت، شهروندان می‌توانند با اطمینان خاطر به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کنند.

میرزایی قمی در خصوص مراجعه شهروندان برای معاینه فنی خودروهای خود اظهار کرد: با توجه به اینکه افزایش تقاضای مراجعات در سه ماه انتهایی سال و به خصوص ماه انتهایی سال برای بحث سفرهای نوروزی است؛ از شهروندان خواهشمندم که قبل از اینکه ما وارد پیک مراجعات شویم، حتما بابت معاینه فنی به مراکز مراجعه کنند.

وی در خصوص توسعه مراکز معاینه فنی گفت: با توجه به تجهیزات جدیدی که خریداری کردیم، بنا است که مراکز معاینه فنی نیز توسعه یابند. مرکزی که در حال حاضر صحبت کردیم و مجوزها و موافقت‌های اولیه آن را از طریق استانداری و وزارت کشور و کارگروه معاینه فنی توانستیم دریافت کنیم، در منطقه ۱۴ قرار دارد. در حال انجام بحث‌های اولیه در خصوص ساخت فضای لازم این مرکز را هستیم. مرکز معاینه فنی در منطقه ۱۴ جزو مراکز ثابتی است که تحت مالکیت شهرداری تهران خواهد بود. بر اساس این امر پس از افتتاح این مرکز، ۹ مرکز ثابت تحت مالکیت شهرداری خواهد بود.

میرزایی قمی افزود: در خصوص پیدا کردن زمین مساعد و مناسب بابت احداث مراکز معاینه فنی در حال رایزنی با شهرداران مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران هستیم. مکاتبات اولیه انجام شده که زمین‌هایی که مستعد احداث مراکز معاینه فنی هستند، معرفی شوند و پروسه قانونی را طی کنیم.

وی در خصوص مراجعه شهروندان به مراکز معاینه فنی بیان داشت: مرکز شهید آبشناسان در ۶ ماهه ابتدای سال در حدود ۹۸ هزار مراجعه داشته است. مجموع مراجعات اول و مراجعات نخست که می‌توان گفت نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوت آن‌چنانی پیدا نکرده است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی سطح شهر تهران داشتیم. با توجه به نوسازی و تجهیزی که در مراکز معاینه فنی انجام دادیم و برنامه‌ای که در خصوص توسعه تعداد مراکز معاینه فنی خواهیم داشت، شهر تهران از ظرفیت مراجعه سالانه سه و نیم ملیون خودرو برخوردار است.

وی افزود: متاسفانه سهم مراکز معاینه فنی شهر تهران از خودروهای پلاک تهران تنها ۳۷ درصد است. علت این است که مراکز خارج از شهر تهران حساسیت و دقت و صحت مراکز تهران را ندارند و این امر باعث شده که برخی از خودروهایی که دارای تعدادی نواقص فنی هستند؛ از این جهت که بتوانند معاینه فنی خود را راحت تر دریافت کنند، به مراکز اقماری خارج از شهر تهران مراجعه می‌کنند. بر این اساس پیشنهادی به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کردیم که قانون یا مصوبه‌ای در جهت اینکه خودروهای پلاک تهران صرفا به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کنند، وضع شود. این امر هم از نظر موضوع آلودگی هوای شهر تهران حائر اهمیت است هم از نظر حجم تصادفات.

میرزایی قمی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای خودروهایی که معاینه فنی خود را از مراکز شهر تهران دریافت می‌کنند؛ بسته تشویقی گذاشتیم، مطرح کرد: خودروهایی که دارای معاینه فنی برتر تهران هستند، مشمول ۲۰ درصد تخفیف در عوارض تردد در محدوده های ترافیکی خواهند شد.

وی افزود: علاوه بر خودروهای پلاک تهران، سایر خودروهای پلاک شهرستان نیز در سطح شهر تهران تردد دارند، آمار این خودروها هم قابل ملاحظه است. با توجه به اینکه این خودروها نیز به معاینه فنی نیاز دارند، بحث نوسازی و تجهیز مراکز معانیه فنی شهر تهران می‌تواند در این امر تاثیر بسیاری بگذارد.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص استقرارخطوط معاینه فنی در مجتع مسکونی و ادرای به صورت پرتابل اظهار کرد: این امر کاملا تقاضامحور است. موضوع اولیه را در خصوص موتورسیکلت‌ها به زودی در منطقه ۱۲ به صورت پایلوت انجام خواهیم داد.

وی افزود: علی‌رغم وجود ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت در مراکز شهرداری تهران، رقم مراجعه موتورسیکلت‌ها بسیار پایین است. سال گذشته به مراکز معاینه فنی شهر تهران تنها کمتر از ۹۰۰ دستگاه موتورسیکلت مراجعه کرده است.در همین راستا موضوع پرتابل معاینه فنی موتورسیکلت‌ها را مبنا قرار دادیم. برای اولین‌بار قرار است این امر با همکاری پلیس در شهر تهران پیاده‌سازی شود. قرار بر این شده است که یکی از پرتجمع‌ترین نقاط موتورسیکلت‌ها که در بازار تهران در منطقه ۱۲ قرار دارد، موضوع معاینه فنی موتورسیکلت‌ها را به صورت تشویقی داشته باشیم و مراکز پرتابل معاینه فنی موتورسیکلت‌ها را پیاده‌سازی کنیم.

انتهای پیام/

۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 60525

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =