علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار شهر اظهار کرد: پروژه ژینایی رود دره فرحزاد در فاز ۱ به مساحت ۵۴ هکتار مشترک بین مناطق ۲ و ۵ شهرداری تهران در منطقه روستای فرحزاد حد فاصل پل خوشمرام تا پل آبشار بوده که توسط سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران در حال احداث است. امیدواریم با تکمیل عملیات عمرانی، این پروژه حداکثر تا پایان پاییز امسال به بهرهبرداری برسد. این پروژه در ضلع شمال به مسیر منتهی به امامزاده داوود، در ضلع شرق به خیابان بهشت و شهرک نفت، در ضلع جنوب به بزرگراه یادگار امام(ره) منتهی میشود.
مختاری پیرامون فازهای اجرایی پروژه اظهار کرد: طرح ژینایی روددره فرحزاد تحت عنوان «مطالعات احیا و ساماندهی (ژینایی) روددرههای فرحزاد در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت. اهداف این طرح عبارتاند از: ایمنسازی رودخانه و مسیل، بهبود اکوسیستم شهری در محدوده حریم اکولوژیکی، فرهنگسازی و هوشیارسازی اجتماعی نسبت به مسائل زیستمحیطی و برقراری ارتباط شهر، شهروندان و رودخانه، احیای جریان کمی و کیفی پایه و تغذیه سفرههای آب زیرزمینی، محرک توسعه و نوسازی بافت فرسوده در حوزه مداخله مؤثر رودخانه.
وی در مورد فاز اول پروژه اظهار کرد: بازه اول طرح ژینایی روددره فرحزاد (حدفاصل دالاغر تا ابتدای همیلا) در حال حاضر در دست اجراست. هدف از اجرای آن ایجاد فضایی بصورت پارک طبیعی جهت حفظ محیط زیست و گونههای جانوری مانند روباه، سنجاب و سایر پرندگان بومی و همچنین جایگزینی جهت استفاده ساکنین شهر تهران از این محیط طبیعی به جای جاجرود، دماوند و جاده چالوس بوده و به نوبه خود به عنوان قطب گردشگری منطقه شمالغرب تهران به شمار می آید. از طرفی با احداث چند تصفیه خانه در محدوده طرح باعث قابل استفاده شدن آب و پسماند فاضلابهای منطقه روستای فرحزاد که به داخل رودخانه سرازیر هستند خواهد شد.
مختاری با اشاره به این موضوع که ساختار طبیعی روددره های شهر تهران، تنها ساختار تحقق مدیریت یکپارچه سیل شهر تهران هستند، گفت: ساختار طبیعی روددره ها امکان ایمن کردن شهر تهران در برابر هر دو پدیده ایجاد سیل در تهران یعنی «سیل ناگهانی» و «سیل واریزهای» را فراهم میکنند؛ و همزمان امکان بهرهمندی محیطزیست شهر تهران از سیل مانند تغذیه آبخوان را فراهم میکنند. این رودخانهها، ریههای تنفسی شهر هستند. بهنحوی که کریدور جریان هوای محلی کوهستان به داخل دشت تهران را عهدهدار میباشند. این نقش رودخانهها در شرایط حدی وارونگی هوا، بسیار حائز اهمیت است.
مدیرعامل سازمان بوستانها و فضای سبز شهرداری تهران در مورد مسیرهای دسترسی به پروژه روددره فرحزاد، گفت: با عنایت به قرارگیری پروژه بین بزرگراه اشرفی اصفهانی و یادگار امام ورودی اصلی از سمت خیابان سیمون بولیوار از دو جهت به در نظر گرفته شده است. یکی از ورودیها از سمت غرب محدوده و از طریق خیابان بهشت و دیگری از سمت شرقی و از طریق خیابان آبشار در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران در مورد پارکینگهای پروژه هم گفت: در طرح دو پارکینگ در نظر گرفته شده است؛ یکی پارکینگ غربی که دسترسی آن از سمت خیابان بهشت میباشد و یک پارکنیگ دیگر که دسترسی آن از سمت خیابان آبشار خواهد بود.
انتهای پیام/
نظر شما