۱۰ گلوگاه سیلابی تهران تا پایان سال اصلاح می شود

مدیرعامل شرکت خاکریزآب از اصلاح ۱۰ گلوگاه سیلابی تهران تا پایان سال جاری خبر داد.

حبیب پوش پارس مدیر عامل شرکت خاکریزآب درباره پروژه این شرکت در اصلاح شبکه های جمع آوری و انتقال آب های سطحی به خبرنگار شهر گفت: شرکت خاکریزآب یک تکلیف اصلی دارد و آن توسعه و ساخت شبکه های جمع آوری آب است .اما این شبکه های احداثی که سال های قبل ساخته شده به شهرداران مناطق سپرده شده است و از آنجا که مناطق گاهی به صورت مناسب از این شبکه ها استفاده نکرده اند و یا برخی از این شبکه ها از حالت عملکرد خود در اتصالات خارج شده است (مثل اتفاقی که در میدان ولیعصر بعد از ساخت ایوان انتظار افتاده است) .

پوش پارس افزود: همچنین در موارد دیگر با ساخت پل یا نصب یک لوله عملکرد هیدرولیکی شبکه در آن نقطه به مشکل خورده  و در نتیجه وقتی باران می آید و زباله ای در مسیر آب می افتد کانال عملکرد درستی ندارد لذا در برخی نقاط گلوگاهی با بروز سیل مواجه هستیم.
او درباره مشخصات این گلوگاه ها و عملیات خاکریزآب در آنها گفت: از ۱۰ گلوگاه اولویت دار شهر تهران از چهارم فروردین فعالیت ها شروع شده است و ۴ گلوگاه به طور کامل رفع خطر شد. سه گلوگاه در حال انجام است و سه گلوگاه نیز تا پایان سال انجام می شود .
او ادامه داد: دو پروژه میدان آزادی و ولیعصر را دستور کار داریم؛ پروژه میدان آزادی آذر افتتاح می شود که در عمق زمین انجام شده است. پروژه میدان ولی عصر هم شروع شده و تا آخر اسفند افتتاح خواهد شد.
او درباره جزئیات این پروژه ها گفت: یکی از گلوگاه های سیلابی در ضلع جنوب غربی میدان صادقیه، تقاطع پل شهید تقدیری با کانال قرار دارد. دیگری تقاطع کانال سیل برگردان غرب با سلیمی جهرمی و بلوار فردوس منطقه ۵ است که آنجا  پلی مشکل ساز بود که برچیده شد. یکی هم تقاطع کانال سیل برگردان غرب در تقاطع اتوبان تهران - کرج با بزرگراه شهید باکری در محدوده پارک ارم است. در واقع در جنوبی پارک ارم طوری احداث شده بود که عرض و ارتفاع کانال ما را محدود و یک سوم کرده بود و سال ۱۳۹۱ هم از همین کانال آب به مترو سرازیر شد. اینها هم اکنون اصلاح شده اند.
او ادامه داد: در حال حاضر همجموعه خاکریز آب شبانه روزی در کانال سیل برگردان غرب تقاطع خیابان جلال آل احمد با منطقه دو در حال فعالیت هستند که ۶۵ درصد پیشرفت  فیزیکی داشته است و همین طور در پروژه زیر پل بازارچه نصر گیشا هم یک گلوگاه سیلابی است که اصلاح آن در حال انجام است.
پوش پارس درباره اقدامات آتی خاکریزآب هم گفت: از پروژه های در دست اقدام ما هم تقاطع خواجه عبدالله با رودخانه زرگنده در منطقه ۴ و تقاطع رودخانه کن با اتوبان تهران کرج است که دو ماه دیگر افتتاح می شود. دو نقطه در تهران پارس هم هست که وسط اتوبان باقری و در کانالی است که به نام کانال تهران پارس معروف است‌ و تقاطع باقری با خیابان های سوم و دهم تهران پارس است که بخش مطالعاتی ان در حال انجام است و تا پایان پاییز طرح آماده می شود و تا پایان اسفند به بهره برداری می سد.
او در پاسخ به این سوال که آیا با این اقدامات دیگر شاهد آبگیری در معابر نخواهیم بود؟ گفت: ما دو شبکه داریم؛ یکی شبکه اصلی آب های سطحی که ۵۳۰ کیلومتر است و در عمق ۱۰ تا ۴۰ متری زمین قرار دارد و کانال هایی  مثل کانال ابوذر جزو آن است.  یک شبکه فرعی هم هست که ده هزار کیلومتر است و شامل جوی ها و جدول های آب می شود. قرار است این شبکه های فرعی روان آب ها را جمع و به شبکه های اصلی ببرد.
مدیر عامل خاکریزآب ادامه داد: بخشی از مشکل آبگیری ها در معابر شهری به فرهنگ مردم ارتباط دارد که نظافت شبکه را محترم نمی شمارند. مثلا در یک شبکه که دو و نیم  الی سه متر درگاه ورودی دارد تشک تخت خواب و مبل می اندازند. مناطق برای جلوگیری از ابگرفتگی در شبکه های فرعی توسط مناطق انجام می شود. اما مشکل آبگرفتگی های بزرگ که در شریان اصلی به شکل سیل با عملیات های خاکریزآب حل می شود. مثل ابگرفتگی سال گذشته در میدان آزادی که حل شد.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 6076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =