۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 60951

علوی:

اتمام مرمت اطراف عمارت سلیمانیه/ خانه فروغ آماده بهره‌برداری است

مسیر گردشگری کودک در منطقه ۲۱ بازطراحی شده است
اتمام مرمت اطراف عمارت سلیمانیه/ خانه فروغ آماده بهره‌برداری است

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه بخشی از خانه اتحادیه که در دهه ۹۰ در دست بازسازی قرار گرفته بود به بهره‌برداری رسیده است، گفت: لازم نیست فاز دو یکجا تحویل داده شود. فضاهایی که در فاز دو آماده شده تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرنگار شهر، سید احمد علوی در نشست خبری خود با بیان اینکه در زمان تشکیل کمیته گردشگری شورای ششم برخی از موضوعات در حاشیه بود، اظهار کرد: اکثر اعضای شورا درگیر موضوعات میراثی و گردشگری شهر هستند و این توجه و حساسیت شهر محصول تلاش های رسانه ها بوده است.

وی با بیان اینکه گردشگری یکی از موضوعاتی است که شورا روی آن حساسیت دارد، یادآور شد: موضوعات میراث فرهنگی و گردشگری مستقیماً با هویت فرهنگی- اسلامی و تاریخی ارتباط دارد و اگر به آن بی دقتی شود نسبت به میراثی که به ما رسیده بی دقتی شده است.

بودجه چهار میلیاردی گردشگری در ابتدای دوره به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است

علوی با اشاره به توسعه بی رویه کالبد شهرها و درون گرا شدن خانواده ها پس از کرونا، خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط گردشگری و فراغت با حال خوب شهروندان ارتباط دارد و ما سعی کردیم اقداماتی را در راستای حفظ میراث فرهنگی انجام دهیم؛ لذا سعی کردیم در بودجه و اعتبارات، به گردشگری توجه کنیم و بودجه چهار میلیاردی ابتدای دوره به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی همچنین تصریح کرد: اماکن زیرنظر شهرداری به صورت موردی اعتبار دریافت می کردند و اگر در اواسط سال برای مثال موزه ای نیاز به مرمت داشت اعتباری برای آن اختصاص داده نشده بود. در سال قبل ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت موردی پیش بینی شده بود و امسال علاوه بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار موردی، ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای پروژه هایی که هنوز شناسایی نشده بود، پیش بینی شد.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: ما در مورد زمان‌بر شدن خانه وثوق الدوله گلایه داریم؛ چراکه هر ساله اعتبارات را تمدید می کنیم اما مرمت سه سال زمان برده است.

خانه فروغ نیز مرمت شده و آماده بهره برداری است

وی افزود: خانه شیخ فضل الله آماده شده که در اختیار شهرداری قرار بگیرد تا مرمت شود. خانه فروغ نیز مرمت شده و آماده بهره برداری است. خانه نیمایوشیج نیز توسط سازمان زیباسازی به بهره برداری رسید و درخواست ما این است که مسیر منتهی به خانه نیما به گذر گردشگری تبدیل شود.

اتمام مرمت اطراف عمارت سلیمانیه در منطقه۱۵

علوی با بیان اینکه اتفاق خوبی در مورد خانه استاد مرادی کرمانی رخ داد، یادآور شد: خانه قصه تهران نیز به سرعت آماده خواهد شد. مرمت اطراف عمارت سلیمانیه در منطقه ۱۵ به پایان رسیده و تنها مرمت داخلی آن باقی مانده است.

رئیس کمیته گردشگری شورا با اعلام اینکه بخشی از خانه اتحادیه که در دهه ۹۰ در دست بازسازی قرار گرفته بود به بهره برداری رسیده است، تصریح کرد: ما اعلام کردیم که نیاز نیست فاز دو یکجا تحویل داده شود و فضاهایی که در فاز دو آماده شده، اعلام شود و سازمان زیباسازی تا پایان سال بخشی از آن را به بهره برداری برساند.

علوی با بیان اینکه بازار تهران شلوغ ترین محدوده پایتخت در ایام منتهی به عید نوروز است، اظهار کرد: نقاط تاریخی زیادی در محدوده بازار تهران قرار دارد و حصار ناصری، حصار صفوی، دروازه ها و خانه های تاریخی در این محدوده واقع شده است.

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه با کمک کمیسیون شهرسازی، کمیته ایمنی، سازمان نوسازی و معاونت شهرسازی مسئله ایمن سازی بازار مورد توجه قرار گرفت، گفت: بسیاری از سقف ها، دیواره ها و جداره های بازار با مشارکت کسبه مرمت شده است.

وی افزود: بسیاری از راسته های بازار یا تکمیل شده و یا در حال تکمیل است که البته این اقدام هم با همکاری کسبه انجام شده است. برای پروژه سیمان ری نیز تلاش ها به ثمر نشست و موزه سیمان ری به بهره برداری رسید که جای تقدیر از معاونت شهرسازی و سازمان نوسازی دارد.

علوی تأکید کرد: امیدواریم خانه خبرنگاران و ساختمان بلدیه نیز پس از بارها اعلام به بهره برداری برسد. تابلوی روزشمار در ساختمان بلدیه نصب و اعلام شده که بلدیه تا ۱۰۰ روز دیگر و یا به عبارتی تا سه ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه وضعیت اماکنی که در اختیار سایر دستگاه هاست، مشخص است و این اماکن اعتبار دارند، یادآور شد: وقتی ملک بخش خصوصی توسط سازمان میراث فرهنگی ملک واجد ارزش شناخته می شود، به این معناست که مالک اجازه تخریب و بازسازی ندارد. ما برای مالکان این خانه ها چه امتیازی در نظر گرفته ایم که مرمت و بازسازی انجام دهد؟

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هزینه مرمت از تخریب و نوسازی بیشتر است، اظهار کرد: ما در این دوره تصمیم گرفتیم امتیازاتی برای مالکان اماکن خصوصی در نظر بگیریم. یکی از اشکالات در حوزه باغات این است که وقتی ملک فردی باغ محسوب می شود نمی توانیم امتیازی به آن بدهیم و یک امتیاز را هم از آن می گیریم و همین اشکال برای املاک میراثی نیز وجود داشت.

وی افزود: در مصوبه احیای بافت تاریخی تهران سعی کردیم برای بناهای بخش خصوصی امتیازاتی در نظر بگیریم. در این مصوبه آمده که هر کاربری که میراثی می شود، برای مرمت و بازسازی یک ریال عوارض به شهرداری نخواهد داد. شهرداری ها موظفند بدون اخذ عوارض اجازه دهند که مرمت صورت بگیرد اما درآمدهای این خانه ها برای شهرداری محاسبه خواهد شد.

علوی همچنین خاطرنشان کرد: در عرصه میراثی ۲۰ درصد به عنوان فضای پشتیبان مجوز ساخت و ساز دارد و این فضا با مجوز میراث فرهنگی ایجاد خواهد شد. عوارض بنای پشتیبان هم صفر شده و ساخت و ساز آن تا ۲۰۰ متر خواهد بود و ملاحظه ای برای کسر پارکینگ در آن وجود ندارد.

رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه این مصوبه در ۲۰ اسفند سال قبل مصوب و ابلاغ شد، گفت: مصوبه دیگری نیز داریم که براساس آن هرگونه مرمت در اماکن میراثی در اختیار مدیریت شهری منوط به تأیید کمیته تخصصی با حضور نماینده کمیسیون شهرسازی و معماری و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شوراست.

وی با اعلام اینکه دستورالعمل به خوبی به بدنه نرسیده بود و اتفاق باغ موزه قصر به همین موضوع برمی گردد، یادآور شد: این مصوبه هفت ماه است که ابلاغ شده و شهرداری اگر می خواهد هر مرمتی انجام دهد باید با تأیید این کمیته باشد.

 
مطالعات برخی از مسیرهای گردشگری انجام شده است
علوی با اشاره به تعریف مسیرهای گردشگری در پایتخت، خاطرنشان کرد: مطالعات برخی از مسیرها انجام شده و یا در حال انجام است. در منطقه ۱۸ در حریم و شن چاله ها مسیر پیش بینی شده بود و در منطقه ۲۰ نیز از پشت محوطه سیمان ری و بنای تاریخی برج نقاره خانه تا کوه بی بی شهربانو، قطب گردشگری ایجاد می شود. امور به خوبی پیش می رود و ۷۵ هکتار قطب گردشگری در این محدوده ایجاد خواهد شد.

رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه در محدوده چشمه علی مرمت ها در دوره ششم توسعه یافته است، اظهار کرد: دسترسی های این محدوده مناسب شده اما در خصوص اینکه آب چشمه خشک شده، مطالعات انجام خواهد شد. دوستان ما در میراث فرهنگی در این خصوص مقاومت می کنند و چند ماه است که آب در محدوده وجود ندارد. این درحالیست که حجم آب در محوطه پشت مترو زیاد است. درخواست ما این است که یکی از این طرح های مطالعاتی با مشارکت شهرداری اجرایی شود.

 
بازطراحی مسیر گردشگری کودک در منطقه ۲۱
وی ادامه داد: قطب گردشگری منطقه ۱۳ و سرخه حصار که در دوره قبل متوقف شده بود، امروز همزمان با پایانه شرق جلو می رود و مانع کار هم نیستند. مسیر گردشگری کودک در منطقه ۲۱ نیز پیش رفته و باز طراحی آن انجام شده و امیدواریم با جابجایی شهردار، کار متوقف نشود. مسیر منطقه ۲۲ نیز در حال اجراست.

علوی با بیان اینکه اگر می خواهیم گردشگری را به محلات ببریم باید تورها و مسیرها را در این محلات اجرایی کنیم، گفت: باید در ۳۵۲ ساختمان سرای محلات پیگیری ها انجام شود تا مسیرهای گردشگری را ایجاد کنیم.
راه‌اندازی شهربازی پلیس در منطقه ۴
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه در دوره ای شهربازی ها به دلیل مباحث ایمنی تعطیل می شد، خاطرنشان کرد: سعی کردیم شهربازی ها به عنوان فضایی برای تفریح خانوادگی راه اندازی شود و در این راستا شهربازی بسیج پس از پنج سال با نظارت آتش نشانی و سازمان مدیریت بحران راه اندازی شد. شهربازی پلیس هم در منطقه ۴ در حال راه اندازی است و امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسد. تکلیف شهربازی بوستان بعثت نیز با پیگیری هایی که در حال انجام است، روشن خواهد شد.

وی ادامه داد: بخشی از سرانه فرهنگی و گردشگری شهر در منطقه ۲۲ تأمین خواهد شد. ثبت تاریخی و معنوی توچال و بی بی شهربانو نیز در حال پیگیری است.
علوی با اعلام اینکه مباحث زیادی با سازمان محیط زیست درخصوص باغ وحش ها مطرح می شود، گفت: باغ وحش ارم به عنوان مجموعه اصلی مدنظر است و ما اعلام کردیم که آمادگی کمک در این زمینه داریم و برای دسترسی ها و پارکینگ ها هم حمایت های لازم را انجام دادیم.

رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه یکی از اتفاقات خوبی که در این دوره مدیریت شهری افتاد در مورد سینماهای باغ کتاب بود، گفت: هزار و ۳۰ صندلی در سال ۱۳۹۶ به سینماهای تهران اضافه می شود و دو سال بعد با بهره بردار این سینماها به اختلاف خوردند و بعد از آن هم کرونا رخ داد و درب سالن ها بسته شد.

وی افزود: ما دو سال درگیر این اختلاف ها بودیم. به نسبت جمعیت ۹ میلیون تهران تعداد سینماها محدود است؛ لذا همت ویژه ای نیاز بود که هزار و ۳۰ صندلی سینماهای باغ کتاب فعال شود. شهردار تهران توجه ویژه به موضوع نشان داد و بهره بردار به ما کمک کرد و بیش از یک سال است که سینماهای باغ کتاب به عرصه فعالیت بازگشت.

علوی با بیان اینکه چند پروژه داشتیم که زمین آن توسط دفتر مقام معظم رهبری برای تأمین سرانه های فرهنگی، هنری و ورزشی تحویل داده شده بود، گفت: پروژه رضوان در منطقه ۱۷ به شکلی جلو رفت که متأسفانه فضای فرهنگی و ورزشی توسط شریک تأمین نشد و از فضای تجاری آن استفاده می شود. سود شریک این بود که بخش تجاری را فعال کند و امروز کمترین پیشرفت در بخش فرهنگی و ورزشی است. همین اتفاق برای البرز لشگرک نیز افتاده با این تفاوت که در این پروژه شریک نداریم.

وی ادامه داد: ۵۰۰ باب مغازه توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به فروش رفت و پروژه فرهنگی دیگری تکمیل شد. در اواخر دوره آقای قالیباف، اعتباراتی توسط شهرداری اختصاص یافت و پروژه تا حدی پیش رفت اما از یک جا به بعد مجدداً متوقف شد.

علوی با اعلام اینکه در این دوره شورا و شهرداری تدبیری اندیشید و اعتبار خوبی توسط شورا و اعتبارات در اختیار شهردار تهران پیش بینی شد، گفت: بخشی از فضای تجاری آماده شده اما هیچ اتفاقی در مورد بخش های دیگر از جمله ورزشی، هنری و فرهنگی نیفتاده است.
پروژه خانه طالقانی دو سال به دلیل ایراد سازمان بازرسی خوابیده بود
رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه قدمت خانه طالقانی زیاد بود و نیاز به مرمت داشت، اظهار کرد: شورا در سال ۱۴۰۱ اعتباری برای مرمت خانه طالقانی در نظر گرفت و شهرداری قراردادی را با یک پیمانکار منعقد کرد. بر اساس آنچه سازمان فرهنگی و هنری اعلام کرد بخشی از اقلام موجود در انبار آن به انبار مدیریت فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری منتقل شده و سازمان بازرسی در این مورد ایراد گرفته است.

وی ادامه داد: اینکه در سال ۱۴۰۳ بگوییم ایرادی در سال ۱۴۰۱ باعث شد کار روی زمین بماند قابل پذیرش نیست. بنده از نهادهای نظارتی تقاضا می کنم در خصوص ایرادات دقت داشته باشند و در مورد رفع آن پیگیری های لازم را داشته باشند. پروژه خانه طالقانی دو سال به دلیل ایراد سازمان بازرسی خوابیده بود و همین اتفاقی در مورد پروژه آیینی صبا نیز رخ داد و پروژه ۱۱ سال روی زمین مانده است.
علوی افزود: کتاب ها به درستی نگه داشته نشده بود و نه تنها در مخزن نگهداری نمی شد بلکه در انبار بود و از انبار سر از بازار درآورد.
وی با بیان اینکه شعار ما این بود که باید تهران را از مبدأ به مقصد گردشگری تبدیل کنیم، یادآور شد: در ایام تعطیلات خروجی های تهران شلوغ است و شعار ما این بود که تهران باید به مقصد تبدیل شود و در نوروز امسال و سال قبل شاهد حضور سه میلیون گردشگر در پایتخت بودیم و ۹۰ درصد ظرفیت هتل ها و اقامتگاه ها تکمیل شد و این نشان می دهد که بخشی از شعار محقق شده است. بخش دیگر آن منوط بر یکپارچه شدن فعالیت هاست.

علوی افزود: تا وقتی فعالیت های حوزه گردشگری پراکنده است اثربخشی کمتری دارد. همین امروز شهربازی ها در اختیار معاونت خدمات شهری است. بخشی از موزه ها در اختیار سازمان زیباسازی، بخشی دیگر در اختیار سازمان فرهنگی و هنری و بخشی هم در اختیار سازمان بازنشستگی و یا شرکت توسعه فضاهای فرهنگی است. مدیریت شهری هنوز نتوانسته سیاست گذاری و نظارت حوزه گردشگری را یکپارچه کند.

رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه این موضوع در سالهای اخیر تا امروز به نتیجه نرسیده است، تصریح کرد: اگر سازمان گردشگری مصوب نشود مردم بهره کافی را از ظرفیت ها نخواهند برد. در این دوره تلاش های دوره های قبل در حال ثمر دادن است. خوشبختانه امروز در مرحله خوبی هستیم و اساسنامه به تصویب کمیسیون ها و شهرداری رسیده و چارت آن پیش رفته است.

وی ادامه داد: برخی می گویند اگر شرکت مادرتخصصی شکل بگیرد زودتر به نتیجه می رسیم و برخی دیگر نیز معتقدند باید سازمان شکل بگیرد. این موضوع هم در یک ماه آینده تعیین تکلیف خواهد شد و باید پیگیری شود که اتفاق خوبی رخ دهد.
وی با اعلام اینکه گزارشی از عملکرد بخش های مختلف گردشگری زیر نظر شهرداری تهران تهیه شده و ارائه خواهد شد، خاطرنشان کرد: مجموعه های زیر نظر شهرداری بسیار گسترده است و اگر ایراداتی وجود دارد، به دلیل کثرت این فضاهاست. ما ۸۰ موزه و خانه موزه داریم که فارغ از فضاهای فرهنگی است.

علوی با بیان اینکه گردشگری تهران شامل سلامت، تفریحی و مذهبی است، اظهار کرد: ما سعی کردیم تلاش های دوره های قبل در این زمینه را تکمیل کنیم. مشکلاتی در بحث میراثی امامزاده عبدالله وجود دارد که باید برای رفع آن پیگیری های لازم را انجام دهیم.

رئیس کمیته گردشگری شورا همچنین تصریح کرد: ما نسبت به تمام بناهای میراثی از جمله آثار ثبت شده مسئولیت داریم. زندان قصر در برهه ای به مدیریت شهری منتقل شده و امروز در اختیار شهرداری است. باغ موزه قصر دو بخش دارد که یک بخش آن ثبت شده و باید با نظارت میراث فرهنگی مرمت شود و بخشی دیگر نیز به تدریج اضافه شده است. تغییرات در بخش ثبت شده به زمانی برمی گردد که قبل از انقلاب زندان بوده است. این تغییرات باید زیر نظر کارشناس میراث فرهنگی شکل بگیرد که همکاری ها در این زمینه با سازمان فرهنگی و هنری صورت گرفت.
علوی با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارشات بخشی از تابلوهای موزه امام علی(ع) به تهران برگشته است، اظهار کرد: مابقی تابلوها هم پس از آخرین ایونت به تهران برمی گردد.
رئیس کمیته گردشگری شورا با اعلام اینکه چند طرح در سرخه حصار داشتیم، گفت: تلاش ما این است که فضای حضور خانواده ها در محدوده سرخه حصار فراهم شود. طرح دیگر ما در مورد کاروانسرا بود که باید میراث فرهنگی و محیط زیست به ما کمک کنند. ما در محدوده وظایف خود تلاش های لازم را انجام می دهیم. اگر میراث پای کار نباشد هم فضای بومگردی از بین می رود و هم کاروانسرا نیمه کاره می ماند.
وی با بیان اینکه برای اولین بار به تمام مناطقی که موزه و خانه موزه دارند، ردیف اعتباری مجزایی اختصاص دادیم، اظهار کرد: امروز هر موزه و خانه موزه در مناطق باید بودجه مجزا داشته باشند؛ چراکه میراث فرهنگی نمی تواند تمام این فضاها را پوشش دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا تأکید کرد: منطقه ۱۲ برای فضای سبز و مرمت خانه علاء الدوله باید اقدامات لازم را انجام دهد و ما هم در این زمینه کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام/
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 60951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =