به گزارش خبرنگار شهر، سردار تیمور حسینی فرمانده پلیس راهور فراجا در دویست و هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات کلانشهر پایتخت با روزانه ۲۰ میلیون جابجایی، ترافیک است، اظهار کرد: یکی از دغدغه های شهروندان ترافیک است که با آن دست به گریبان هستند. مشکل هر روز و هر فصل تهران یکی از چالش های جدی است و در نیمه دوم سال به دلیل فعالیت مراکز آموزشی، ترافیک و آلودگی هوا دوچندان می شود.
وی ادامه داد: با این دست فرمانی که پیش می رویم به نظر نمی رسد در سالهای آینده هم چیزی از این دغدغه کاسته شود. هر محصولی و هر کاری نیازمند به مواد اولیه است؛ مطمئناً تولید یک رفت و آمد و ترافیک مطلوب نیاز به مواد اولیه مناسب دارد که مسئولین بتوانند آنچه مطلوب کاربران است، ایجاد کنند. امروز ما با این بستر مناسب مواجه نیستیم.
سردار حسینی با بیان اینکه موضوعات زیرساختی در این راستا باید مدنظر باشد، خاطرنشان کرد: این غصه عمیق داستان همیشگی ماست و در تمام مناطق تهران نیاز به یک تغییر رویکرد داریم. اگر بستر به لحاظ مطالعات به ویژه در حوزه آمایش سرزمین صورت نگیرد و بدون هرگونه ملاحظات سیاسی، اجتماعی و صنفی اقدام شود، نمی توانیم انتظار محصول درست و نهایی را داشته باشیم.
وی همچنین تصریح کرد: یکی از نکاتی که به نظر می رسد باید تعیین تکلیف شود این است که اگر می خواهیم اقدام خارج از ضابطه با مواجهه قانونی همراه باشد، باید زیرساخت های آن فراهم شود. یکی از مشکلات ما رفتارهای خارج از ضابطه است و امروز قبح رفتارهای خلاف مقررات شکسته شده و کسی از ارتکاب تخلف احساس قبح اجتماعی نمی کند گویی یک عمل بدیهی و عادی را انجام می دهد.
حسینی با بیان اینکه اگر تخلف مستوجب تنبیه و مجازات نباشد نمی توانیم انتظار داشته باشیم که مقررات منجر به اصلاح رفتار شود، یادآور شد: در مورد تقدم و تأخر اقدامات همواره اختلاف نظرهایی وجود دارد. ما سراغ رفتارهای ترافیکی می رویم بدون اینکه نسبت به رفتارهای اجتماعی آنها توجهی داشته باشیم.
سردار حسینی با بیان اینکه با وجود محدودیت های موجود اگر فکر کنیم که می توانیم ساختارها را افزایش دهیم، امر محالی است، اظهار کرد: یک راه باقی می ماند و آن استفاده از توان بخش خصوصی است که باید در بخش های کوچک و محدود که سابقه و تجربه بالایی دارند، صورت بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه ساختار موجود را می توانیم با کمک بخش خصوصی ارتقاء دهیم، تصریح کرد: اگر امور درون شهری و برون شهری را به مؤسسات بسپاریم و حق الزحمه آنها را پرداخت کنیم، انقلابی در کنترل رفتارهای ترافیکی ایجاد خواهد شد. بنده نگران این هستم در ابتدای کار این مؤسسات، به دلیل تخلفات بالا درآمد هم بالا باشد اما به مرور با کاهش تخلفات، درآمدها کاهش یابد و میزان تخلفات پاسخگوی هزینه های آنها نباشد. در آن زمان باید صنعت بیمه نقش خود را ایفا کند.
حسینی با بیان اینکه سال قبل ۲۰ هزار و ۴۵ نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند، یادآور شد: ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر معلول در تصادفات تحت پوشش بهزیستی و دیگر نهادهای حمایتی قرار گرفتند.
فرمانده پلیس راهور فراجا با اعلام اینکه یک ابزار تشویقی را نیز دنبال می کنیم، گفت: رتبه بندی رانندگان در همین راستا پیش بینی شده و شاخص هایی در نظر گرفته شده که بر رعایت قوانین استوار است. پیشنهاد ما این است رانندگانی که توانستند رتبه یک را کسب کنند از امتیازات بسیار ویژه ای برخوردار شوند.
انتهای پیام/
نظر شما