شهر هوشمند؛ گامی به سوی تحول شهری با رویکرد توانمندسازی جوامع در عصر دیجیتال

فناوری‌های هوشمند تنها زمانی مؤثر هستند که در چارچوب‌های اخلاقی صحیح به کار گرفته شوند. برای جلوگیری از تبدیل‌شدن شهرهای هوشمند به ابزاری برای کنترل و پایش شهروندان، باید اصول اخلاقی همچون حفظ حریم خصوصی، عدالت اجتماعی و شفافیت اطلاعاتی رعایت شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، مدیریت امور نخبگان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با همکاری آزمایشگاه شهر هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه علامه طباطبایی پنجمین نشست نخبگانی شهر تهران با موضوع شهر هوشمند و با محوریت «شهروندان هوشمند، توانمندسازی جوامع در عصر دیجیتال» را برگزار کرد.

در این نشست که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی بود، امیر فرخی، مدیر امور نخبگان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، آراد قنبری‌زاده، مدیر اداره شبکه‌سازی نخبگان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، آرمان میرزاخانی، مدیر اجرایی و تحقیق و توسعه آزمایشگاه شهر هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران، محمود جمعه‌پور، استاد گروه شهرسازی دانشگاه علامه طباطبایی، غلام‌رضا لطیفی، استاد گروه شهرسازی دانشگاه علامه طباطبایی، فاطمه فتوحی اهل، مدرس دانشگاه و جمعی از نخبگان دانشگاهی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست پیرامون مدیریت امور نخبگان مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و نشست‌های نخبگانی با رویکردهای عدالت اجتماعی، مساله محوری و تحول پویا نکاتی مطرح شد و همچنین در راستای عمل به تدابیر و فرمایشات مقام معظم رهبری در بهره‌گیری از ظرفیت نخبگانی کشور و همچنین اجرایی شدن ارکان و احکام برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران بر مبنای تحقق عدالت شهری در خصوص مشارکت مردم و نخبگان، نشست اخیر در قالب مجموعه‌ای از نشست‌های موضوعی و مسئله محور پیرامون شهر هوشمند و حکمرانی مشارکت مبنا، تلاش دارد تا تحقق‌پذیری شهر هوشمند را مورد تدبیر و گفتگو قرار دهد.

مدیریت امور نخبگان مرکز با همکاری دانشگاه‌های سطح اول شهر تهران در حال انجام برنامه های نخبگانی مشترک است تا فاصله موجود بین فضای دانشگاهی و نخبگانی و فضای اجرایی را کمتر نماید. از مسائل مهمی که در این نشست مورد بحث متخصصین قرار گرفت، تجارب جهانی ناموفق در زمینه شهرهای هوشمند بود. در این جلسه مطرح گردید، برخی از کشورها و شهرها با سرمایه‌گذاری‌های کلان در زمینه فناوری‌های هوشمند، شهرهای خود را به بازار مصرفی تجهیزات الکترونیکی تبدیل کرده‌اند، اما به دلیل بی‌توجهی به نیازهای واقعی شهروندان، موفقیتی در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به دست نیاوردند. موضوع مهم دیگری که در این نشست مطرح گردید، بررسی چارچوب اخلاقی برای توسعه شهرهای هوشمند بود. سخنرانان تأکید کردند، فناوری‌های هوشمند تنها زمانی مؤثر هستند که در چارچوب‌های اخلاقی صحیح به کار گرفته شوند. برای جلوگیری از تبدیل شدن شهرهای هوشمند به ابزاری برای کنترل و پایش شهروندان، باید اصول اخلاقی همچون حفظ حریم خصوصی، عدالت اجتماعی و شفافیت اطلاعاتی رعایت شود.

در ادامه نشست، به موضوع نگاه بالا به پایین و پایین به بالا در مدیریت شهرهای هوشمند پرداخته شد. در مدل بالا به پایین، تصمیمات توسط نهادهای دولتی و مدیریتی اتخاذ و به شهروندان ابلاغ می‌شود. این مدل می‌تواند موجب افزایش کارایی شود، اما کاهش مشارکت مردمی و نادیده‌گرفتن نیازهای محلی را به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، مدل پایین به بالا بر اساس مشارکت شهروندان در فرآیند تصمیم‌گیری و خودسازماندهی شهروندان است که در این مدل، شهروندان به عنوان محور اصلی تصمیمات و تحولات شهری در نظر گرفته می‌شوند اما ممکن است قدرت و منابع کافی برای توسعه شهر هوشمند را در اختیار نداشته باشند. در بخش پایانی نشست، به مدل‌ها و مؤلفه‌های شهر هوشمند اشاره شد. مدل‌های مختلفی برای توسعه شهر هوشمند وجود دارد که هر یک به مولفه‌هایی نظیر زیرساخت‌های فناوری، انرژی پایدار، حمل و نقل هوشمند، دولت الکترونیک، آموزش هوشمند و سلامت هوشمند تاکید دارند. با این حال، تاکید بر روی شهروند به عنوان اصلی‌ترین مؤلفه شهر هوشمند در همه این مدل‌ها ضروری است. شهروندان هوشمند تنها مصرف‌کنندگان خدمات هوشمند نیستند، بلکه باید در فرآیند توسعه و طراحی این شهرها نقشی فعال و مشارکت‌جویانه ایفا کنند.

انتهای پیام/

۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 61013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =