دیدار مجازی معاونان حمل‌ونقل شهرداری‌های تهران و مادرید

شهر: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در یک دیدار ویدیویی با معاون حمل‌ونقل و محیط‌زیست شهر مادرید به تبادل تجربیات پرداختند.

به گزارش شهر، سید مناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بورخا کاربانته مونتادا معاون حمل‌ونقل ومحیط زیست شهرداری پایتخت اسپانیا در یک دیدار ویدیویی به گفتگو پرداخت.

 هاشمی در این دیدار ضمن تأکید بر این‌که توسعه حمل‌ونقل عمومی از اصلی‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری تهران است، به کند شدن این روند به واسطه تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کووید۱۹ اشاره کرد و گفت: تهران حدود ۱۲۷ ایستگاه مترو، ۲۵۰ کیلومتر مسیر ریلی و ۶ هزار دستگاه اتوبوس و ۷۰ هزار تاکسی دارد که در مجموع سهم حمل ونقل عمومی را به ۵۰ درصد رسانده‌اند. از مهم‌ترین اقدامات ما در حال حاضر تلاش برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و مترو است که البته به علت تشدید تحریم‌ها در تامین قطعات دچار مشکل هستیم. سالانه حدود ۶ هزار نفر در اثر حوادث رانندگی کشته می‌شوند و مشکل آلایندگی هوا بخصوص در زمستان و هنگام وارونگی هوا نیز مطرح است که بخشی از آن توسط خوردوهای موتوری ایجاد می‌شود.

او اضافه کرد: در تهران حمایت از بخش خصوصی به شکل ویژه‌ای در دستور کار است. یک خط اتوبوس برقی داریم و امیدواریم تا پایان سال یک خط دیگر اضافه شود. در سال‌های اخیر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی هم رونق گرفته و شرکتهای جدید در حال اخذ مجوزهای لازم هستند. تاکسی در تهران اغلب جنبه عمومی داشته و VIP نیستند و برای همین کمک زیادی به حمل ونقل عمومی می‌کنند. از سوی دیگر در حال نوسازی حدود ۱۵ هزار تاکسی با سوخت یورو۴ نیز هستیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: با آغاز اپیدمی کرونا در تهران از ۸ ماه گذشته ۴ مجموعه تاکسیرانی، مترو، اتوبوسرانی و پایانه های فعالیت‌های زیادی داشته‌اند. اتوبوس‌ها به‌طور روزانه چند بار ضدعفونی می‌شوند. ماسک کاملا اجباری است. در فاصله‌گذاری به علت کمبود ناوگان چندان موفق نبوده‌ایم اما از بخش‌های خصوص هم کمک می‌گیریم هرچند آسیب‌های زیادی هم به کارکنان شهرداری و شهروندان وارد آمده است.

او با اشاره به این‌که استفاده از دوچرخه در تهران رو به گسترش است و به فاصله‌گذاری هم کمک می کند، اظهار داشت در تهران تلاش می‌شود تا موتورسیکلت های برقی جایگزین بنزینی شوند و ادامه داد: در تهران هیچ اقدامی بدون مطالعات عمیق صورت نمی‌پذیرد. توجه به TOD در دستور کار است و با توجه به تجربیات خوب اروپایی در این زمینه امیدوارم بتوانیم از تجربیات شما استفاده نماییم. گسترش فرهنگ هوشمند را با جدیت دنبال می‌کنیم. امیدواریم بعد از کووید۱۹ تعاملات میدانی همکاران دو شهر آغاز گردد. بسیار مایلیم از تجربیات مادرید در زمینه کووید۱۹ و همچنین استفاده از حمل‌ونقل عمومی بهره‌مند شویم.

کاربانته مونتادا نیز در این دیدار ضمن اشاره به این‌که در مادرید به ازای هر دو خودرو شخصی یک وسیله حمل ونقل عمومی وجود دارد، گفت: سرمایه‌گذاری بالایی در بخش زیرساخت صورت گرفته است. مادرید حدود ۳۰۰ کیلومتر خط مترو و ۲ هزار دستگاه اتوبوس دارد و اغلب از همکاری سرمایه‌گذاران بخش خصوص استفاده می‌شود. در شهر ما تاکسی‌های پیشرفته استفاده می‌شوند و ۲ شرکت خصوصی نیز با اپلیکیشن اختصاصی خود فعالیت می‌کنند.

او تاکید کرد: به خاطر کاهش آلودگی، سرمایه‌گذاری برای اتوبوس های برقی مستمرا در دستور کار ما قرار دارد و رو به گسترش است. با استفاده از ارتقاء علامت‌گذاری‌ها و تفکیک مناسب مسیرهای ماشین، موتورسیکلت و کامیونت‌ها، سطح ایمنی بالا رفته و قبل از پاندمی کووید۱۹ مرگ‌ومیرهای ترافیکی به اندازه ۶ درصد کاهش داشت.

معاون حمل‌ونقل و محیط‌زیست مادرید افزود: در مادرید استفاده از اتوبوس‌های برقی رو به گسترش است. مرتبا نقاط قوت و ضعف شهر بررسی می شود. تاکسی در مادرید باید به‌صورت اختصاصی و VIP باشد و به نظر می‌آید تهران با داشتن حالت عمومی تجربه بهتری دارد. در مادرید مسیرهای ویژه دوچرخه سواری وجود دارد. در دوره کووید۱۹ پوشیدن ماسک اجباری بوده و فاصله‌گذاری اجتماعی نیز به‌خوبی در شهر اجرا می‌شود.

او بیان کرد: تمام ناوگان حمل‌ونقل عمومی شامل اتوبوس و مترو و همچنین تاکسی‌ها مرتبا ضدعفونی می‌شوند. داشتن شهر هوشمند یکی از چالشهای مهم تمامی کلانشهر است. مایلیم در زمینه شهر هوشمند نیز همکاری‌هایی داشته باشیم چرا که به آرامش و راحتی شهروندان کمک می‌کند.

در پایان این دیدار دو طرف بر ضرورت افزایش همکاری و تعامل میان نظام‌های مدیریت شهری دو پایتخت تاکید و اطهار امیدواری کردند که با عبور از بحران کرونا، مدیران شهری دو پایتخت همکاری‌های میدانی خود را افزایش دهند.

۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 6107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =