HSE در کشور متولی ندارد

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در همایش روز ملی آسانسور بر لزوم توجه به موضوع ایمنی آسانسورها تاکید کرد و با اشاره به اهمیت موضوع پیشگیری در کاهش ریسک گفت: مدیریت ریسک یک سرمایه‌گذاری است، گاهی اوقات میلیون‌ها تومان بیشتر پرداخت می‌کنیم چرا که نمی‌خواهیم هزینه‌ای برای پیشگیری پرداخت کنیم.

به گزارش شهر و به نقل از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، دکتر علی نصیری در این همایش گفت: مقوله ایمنی و مدیریت بحران در کشور ما به طور تاریخی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و در برش کیک مدیریتی سهم اندکی داشته است. در حالی که در کشور ما حوادث زیادی رخ می دهد و به لحاظ اقتصادی هم سهم زیادی به خود اختصاص می‌دهد ، در نتیجه بار فشار ناشی از حوادث عدد وحشتناکی از اقتصاد ملی را می‌خورد و توجه به مدیریت ریسک باید در سطح بالایی قرار بگیرد.

وی افزود: ما به جای مدیریت ریسک مدیریت بحران انجام می‌دهیم و در نتیجه نگاه پاسخ داریم نه نگاه پیشگیری. به عنوان مثال موضوعی چون HSE در کشور متولی ندارد و در نتیجه نمی‌تواند نظارتی هم داشته باشد چون توجه به ایمنی در ظاهر هزینه‌زا و مغایر با اصول فعالیت تجاری قلمداد می‌شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه با اشاره به اسناد ملی و اسناد جهانی و تاکید این اسناد بر  اولویت پیشگیری در مقوله ایمنی یادآور شد که برای پیشگیری باید با شناخت خطر بلایا آشنا شویم.

نصیری در ادامه به بررسی موضوع HSE و اهمیت آن در شناسایی موارد ناایمنی خرد در محیط شهری پرداخت و از فقدان اطلاعات در خصوص وضعیت ایمنی در ساختمان‌های اداری انتقاد کرد و این فقدان اطلاعات را پیش زمینه بروز حوادثی چون حوادث ناشی از نقص در آسانسورهای اداری اعلام کرد و با بیان این که در شش ماه نخست سال 1403 بیش از ۶ هزار مورد حبس در آسانسور داشتیم، یادآور شد: ما در شهری زندگی می‌کنیم که فرهنگ استفاده، خرید و نگهداشت آسانسور در آن وجود ندارد.

نصیری افزود: مردم قرار نیست متخصص ریسک باشند، آگاه‌سازی مردم وظیفه ماست و در مدیریت بحران باید  برای تمام اقشار جامعه برنامه‌ریزی داشت.

وی در ادامه با اشاره به جلسات مشترک با اتحادیه آسانسور و پله‌های برقی و کمیته ایمنی شورای شهر، اظهار امیدواری کرد که بتوان نظارت بر این موضوع را افزایش داد و همزمان با طراحی الگوهای استاندارد با انجام اقدامات فرهنگی به آموزش شهروندان پرداخت.

انتهای پیام/

۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 61137

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =