۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 61166
تدوین شیوه‌نامه اجرایی "بانک زمین" با هدف حفاظت و صیانت از کاربری‌های خدماتی منطقه ۲۲

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران طی یادداشتی درخصوص شیوه‌نامه اجرایی "بانک زمین" منطقه ۲۲ توضیحاتی را ارائه کرد.

منطقه ۲۲ شهر تهران به عنوان جوانترین منطقه پایتخت دارای اراضی وسیعی است که بخشی از آن ها طی دهه های اخیر زیر ساخت و ساز رفته و کم توجهی به تامین سرانه های خدماتی مورد نیاز، این منطقه را تا حدودی با فقر سرانه ها مواجه کرده است. اکنون آنچه اهمیت دارد، تامین سرانه های خدماتی و حفاظت و صیانت از اراضی ملی است.

 به همین منظور معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در دوره ششم مدیریت شهری در راستای اجرای مصوبه سال ۹۸ شورایعالی شهرسازی و معماری که شهرداری تهران را مکلف به ایجاد "بانک زمین" برای افزایش سرانه‌های خدماتی کرده است، لایحه دستور العمل اجرایی بانک زمین را به شورای اسلامی شهر تهران ارسال کرد که نهایتا در تاریخ ۲۵ مرداد سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید.

 بر این اساس، زمین‌های بزرگ مقیاس واقع در منطقه ۲۲ که پیشتر و در قالب قوانین و مقررات ملاک عمل از جمله قانون اصلاح ماده ۱۰۱ قانون شهرداری و تبصره چهارم ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها به شهرداری تهران واگذار شده اند، می بایست طبق تکلیف مقرر در مصوبه کمیسیون ماده پنج شهر تهران در خصوص طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲، با هدف تحقق کاربری های خدماتیِ پیشبینی شده در قدرالسهم زمین شهرداری تهران از اراضی تعیین تکلیف شده برای تامین خدمات عمومی، ذخیره شوند.

بنابراین مقرر شد، جزئیات نحوه اجرا و پیاده سازی این مصوبه، ساز وکار بانک زمین، در قالب شیوه نامه ای که ارائه می شود به تایید کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران رسیده و نهایتاً توسط شهردار تهران ابلاغ شود.

با توجه به اهمیت فوق العاده موضوع و به منظور جلوگیری از تغییر کاربری و جبران کمبود سرانه های خدماتی منطقه ۲۲، تدوین شیوه نامه اجرایی بانک زمین منطقه ۲۲ شهر تهران در دستور کار اداره کل شهرسازی و طرح های شهری معاونت شهرسازی و معماری قرار گرفت و در اسفند سال گذشته به صورت رسمی از طریق این معاونت برای سیر مراحل تایید به شورای شهر ارسال شد که پس از برگزاری مجموعه جلسات کارشناسی و فنی، انشالله به زودی ابلاغ خواهد شد.

بر اساس این شیوه نامه، اراضی واقع شده در قدرالسهم شهرداری تهران صرفاً به کاربری های خدماتی اختصاص خواهد یافت و هرگونه برنامه ریزی برای این اراضی در قالب "کارگروه راهبری بانک زمین" انجام خواهد شد تا به این وسیله زمینه ارتقاء سرانه های خدماتی و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی و مطلوبیت فضایی در سطح منطقه ۲۲ به عنوان مرکز مجموعه شهری تهران فراهم شود.

انتهای پیام/

۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 61166

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =