دفتر ملی سازمان جهانی برنامه ریزان شهری و منطقه ای در تهران افتتاح شد

شهر: هفدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی با حضور شهردار تهران، دبیرکل و نایب رئیس سازمان جهانی برنامه ریزان شهری و منطقه ای (ISOCARP ) برگزار شد و تأسیس دفتر ملی این سازمان در تهران رسما اعلام شد.

به گزارش شهر، آیین هفدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی با حضور شهردار تهران و جمعی از متخصصان حوزه شهرسازی برگزار شد و زهیر صباغ‌پور، معاون امور بین الملل مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران تأسیس دفتر ملی سازمان جهانی آیزوکارپ در تهران را رسما اعلام کرد.

زهیر صباغ‌پور در این مراسم با اشاره به این‌که روز جهانی شهرسازی روزی ویژه‌ای برای شناخت و ارتقاء جایگاه برنامه‌ریزی شهری در شکل دهی به جوامع پویا است، گفت: امروزه با رشد شهرنشینی حدود ۷۰ درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند. از این رو شهرها محل تعاملات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هستند.

او افزود: در این برهه از زمان که جهان با بحران روبروست شهرها در تمام عرصه ها و بویژه در عرصه شهرسازی نیازمند نگرشی نو و بنیادی برای تغییر زیرساخت ها در جهت سلامت عمومی و سازگاری با بیماری های پاندمیک هستند.

صباغ‌پور تاکید کرد: شهرداری تهران در تلاش است تا بروز هر چالش جدیدی را به‌عنوان بستری برای تفکر خلاق، یافتن راه‌حل‌هایی پایدار و مشارکتی و همچنین افزایش تاب‌آوری در سطح شهر تهران و مردم آن در نظر بگیرد. اکنون زمان همبستگی و همکاری فرارسیده است. امروز ما باید از حضور هنجارها و دانش جهانی برای حل چالش ها استفاده کنیم.

معاون امور بین‌الملل شهرداری تهران ادامه داد: گسترش تعاملات و دستاوردهای حاصل از همکاری‌های بین المللی مانند تبادل دانش و اطلاعات و تجارب، گسترش سرمایه‌گذاری، اجرای پروژه‌های مشترک در امور توسعه شهری، منجر به ارتقای سطح زندگی و گسترش توانایی‌های فنی و مدیریتی در کلانشهرها خواهد شد. در این میان نقش تاثیرگذار سازمان های بین المللی را نمی توان نادیده گرفت و روشن است که این امر بدون اهتمام ویژه این سازمان ها و شبکه هلی پویا و فعال آنها میسر نخواهد شد.

صباغ‌پور عنوان کرد: در حال حاضر با سازمان های بین المللی متعددی در حوزه شهری در حال همکاری هستیم. سازمان آیزوکارپ یکی از این سازمان هاست که در حوزه برنامه ریزی شهری و منطقه ای فعالیت دارد. شهرداری تهران با توجه به ارتباط مستقیم بین حوزه کاری خود و این سازمان همواره تلاش کرده است همکاری نزدیکی با این سازمان داشته باشد. از میان این همکاری‌ها می‌توان به برگزاری مشترک و موفق چهار دوره جایزه جهانی خشت طلایی اشاره کرد که امسال پنجمین دوره آن نیز در ۲۵ آذرماه برگزار خواهد شد و از تجارب برتر شهری در محورهای مختلف تقدیر می‌شود.

او گفت: با توجه به ارتباطات موثر با سازمان آیزوکارپ در حوزه برنامه ریزی شهری و شهرسازی و لزوم استفاده از شبکه ارزشمند و دانش فنی آن سازمان و با توجه به مشکلات فراوان ناشی از تحریم ها از جمله عدم امکان پرداخت حق عضویت، شهرداری تهران (مرکز ارتباطات و امور بین الملل) افتخار دارد به عنوان تسهیل کننده و رابط ملی آیزوکارپ در ایران فعالیت خود را برای تسهیل ارتباطات و انتقال دانش علمی و فنی از طریق ایجاد یک شبکه ملی و برگزاری رویدادها و نشست های تخصصی با همکاری و تایید آن سازمان و حمایت متخصصان حوزه شهرسازی آغاز  کند.

صباغ‌پور ابراز امیدواری کرد که «همچون گذشته از حمایت دبیرخانه ملی بزرگداشت روز جهانی شهرسازی که از فعالان حوزه شهرسازی در ایران است و با شبکه ای از متخصصین این حوزه در ارتباط نزدیک است، بهره مند شویم» و گفت: متقابلا شهرداری تهران آمادگی دارد با بهره گیری از ظرفیت های خود در راستای تحقق شعار امسال دبیرخانه، همکاری های بین المللی را تقویت نماید.

پیام ویدیویی فرانک دوهانت دبیر اجرایی آیزوکارپ و علی الرئوف نایب‌رئیس این سازمان نیز در این مراسم پخش شد و ضمن قرائت بیانیه این مراسم، جمعی از پیشکسوتان منتخب این عرصه نیز مورد قدردانی قرار گرفتند.

۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 6120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =