ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت وقف برای کمک به مناسب‌سازی شهری

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: یکی از کارهای خوبی که در حوزه مناسب‌سازی فضاهای شهری انجام شده، بهره‌گیری از ظرفیت وقف برای کمک به افراد دارای معلولیت است و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی می‌تواند در این حوزه فرهنگسازی کند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، سی و یکمین جلسه ستاد مناسب سازی فضاهای شهری به ریاست حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با حضور سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، هادی حق بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران و شهرداران و معاونین فنی و عمرانی مناطق ۲۲ گانه و تعدادی از کارشناسان مربوطه و نمایندگانی از جامعه معلولان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حامد سلیمی مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران گزارشی از وضعیت اجرای پروژه های پایلوت مناسب سازی سال ۱۴۰۳ ارائه کرد و سپس نمایندگان معاونت های فنی و عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و همچنین سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران به تشریح اقدامات انجام شده برای مناسب سازی معابر، پارک ها و بوستان ها، ایستگاه های مترو، ایستگاه های اتوبوس و پایانه های مسافربری و ... پرداختند.

در ادامه جلسه، حمیدرضا صارمی که دبیری ستاد مناسب سازی فضاهای شهری تهران را بر عهده دارد با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری اقدامات بزرگی در حوزه مناسب سازی انجام شده است، گفت: باید توجه داشت که وقتی نیازها زیاد و بودجه محدود است، برای انجام کارها و برنامه ها باید اولویت بندی انجام شود و همین مسئله موجب می شود که علیرغم کارهای خوبی که صورت گرفته، شاهد رضایتمندی نسبی در این حوزه باشیم.

وی ادامه داد: در دوره ششم مدیریت شهری، معادل ۱۵ سال گذشته در حوزه مناسب سازی کار شده است اما برخی افراد و گروه ها  که کارشان القاء ناامیدی به جامعه است، چشمشان را روی این کارهای خوب بسته اند و کافی است کوچکترین نقصی در کار باشد، چنان این نقص کوچک را از طریق رسانه های داخلی و خارجی بزرگنمایی می کنند که گویی هیچ اقدامی در این حوزه انجام نشده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه تلاش می کنیم سال آینده بودجه بیشتری به مناسب سازی تخصیص یابد، اظهار داشت: یکی از کارهای خوبی که در این حوزه می تواند صورت گیرد، بهره گیری از ظرفیت وقف برای کمک به افراد دارای معلولیت است و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی می تواند در این حوزه فرهنگسازی کند تا بابی برای حضور خیرین در این امر باز شود.

صارمی خطاب به شهرداران مناطق ۲۲ گانه تاکید کرد: مناسب سازی فضاهای شهری و خدمت رسانی به افراد دارای معلولیت کاری نیست که صرفا بر اساس وظیفه انجام شود بلکه عشق به خدمت رسانی به این عزیزان است که به پروژه ها و اقدامات این حوزه رونق می بخشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه ۱۲۷۸ کیلومتر از معابر شهر تهران مناسب سازی شده است، گفت: ما یک سامانه GIS  داربم که تمام معابر مناسب سازی شده در این سامانه قابل رصد و ارزیابی است.

آمار اعلامی معابر مناسب سازی شده، صحت سنجی می شود

هادی حق بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز با تاکید بر اینکه تمامی اقدامات انجام شده که از سوی مناطق اعلام می شوند، مورد راستی آزمایی قرار می گیرند، گفت: صحت سنجی درخصوص مناسب سازی ها از طریق پایش های دوره ای انجام می شود و مناطق ۲۲ گانه نیز تاکنون کارهای خوبی انجام داده اند اما باید توجه داشت که انجام کار کیفی و تکمیل کردن آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی اضافه کرد: اکنون ضرورت دارد، اقدامات انجام شده در حوزه مناسب سازی مورد بازنگری قرار گیرد و ظرف یک ماه آینده نسبت به رفع نواقص و بهره برداری قطعی اقدام شود.

پروژه‌های شهری باید دارای پیوست مناسب‌سازی باشند

سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با تاکید بر اینکه حقوق معلولین بخشی از حقوق شهروندی در تمام جوامع است، گفت: بر اساس آمارها در شهر تهران ۹۸ هزار معلول و ۶۰ هزار جانباز سکونت دارند و سالانه ۵۰ الی ۶۰ هزار معلول نیز بر اثر تصادفات به این آمار اضافه می شوند. ضمن اینکه جامعه ما به سمت سالمندی در حال حرکت است و حتی در برخی مناطق مانند منطقه ۶ حدود ۲۰ درصد جمعیت ساکن سالمندان هستند. بنابراین مناسب سازی فضاهای شهری توجه و اهتمام ویژه ای می طلبد.

وی تصریح کرد: نگاه ما به موضوع مناسب سازی، جزیره ای و نقطه ای است، در حالیکه باید نگاه شبکه ای به این موضوع داشته باشیم. مناسب سازی شهر نباید محدود به تردد معلولان باشد بلکه باید سالمندان، کودکان و زنان باردار را نیز در نظر گرفت.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه تمام پروژه های شهری باید دارای پیوست مناسب سازی باشند، گفت: معاونت شهرسازی و معماری می بایست در کنار اقدامات خوبی که تاکنون در این حوزه انجام داده است، صدور مجوز ساخت و یا گواهی پایان کار را منوط به اجرای این پیوست کند.

وی در پایان پیشنهاد داد: ستاد مناسب سازی فضاهای شهری در کنار بهره گیری از ظرفیت معلولان برای راستی آزمایی پروژه های انجام شده، از نظرات سالمندان نیز بهره مند شود.

در پایان این جلسه، شهرداران و معاونین فنی و عمرانی مناطق و همچنین نمایندگان معلولان حاضر در جلسه به بیان دغدغه ها و نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/

۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 61269

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =