استعدادیابی و سنجش سلامت روان کودکان کار و خیابان/ ۷ هزار کودک کار در مدارس پویاشهر آموزش می‌بینند

مدیر اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: تعداد کودکان در مدارس پویاشهر شناور است و عدد ثابت نداریم. در حال حاضر حدود ۷ هزار کودک کار را تحت پوشش داریم.

مریم شیردل، مدیر اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر در رابطه با تعداد دانش‌آموزان حاضر در مدارس پویاشهر اظهار کرد: تعداد کودکان در مدارس پویاشهر شناور است و عدد ثابت نداریم. اما در حال حاضر حدود ۷ هزار کودک کار را تحت پوشش داریم. تعداد دانش‌آموزان در این دوره نسبت به ادوار گذشته سیر صعودی داشته است.

وی با اشاره به اینکه توانستیم ۶۰ درصد از کودکان کاری که می‌توانستند در مدارس پذیرش شوند را در آموزش‌وپرورش ثبت‌نام کنیم، گفت: اولویت ما آموزش تحصیلی کودکانی است که به هر دلیلی در آموزش و پرورش پذیرفته نشده اند و یا به علت نداشتن اوراق شناسایی، وضعیت نابسامان اقتصادی یا موضوعات فرهنگی نمی خواهند در مدارس رسمی ثبت‌نام شوند، به خصوص کودکانی که کبر سنی هستند و دیگر سن آن‌ها به مدارس رسمی نمی‌خورد، همگی این دانش‌آموزان در مراکز آموزشی ما به تحصیل مشغول می‌شوند.

شیردل به شناسایی دانش‌آموزان با استعداد و نخبه هم پرداخت و اظهار کرد: فرآیندی تحت عنوان فرآیند استعدادیابی شغلی، تحصیلی و سنجش سلامت روان ویژه کودکان داریم. به طوری که تا کنون از کودکان مقاطع ابتدایی ۲ هزار نفر را انتخاب کرده ایم و استعدادیابی آنها را انجام داده ایم. از میان این دانش‌آموزان، کودکانی بوده اند که در سطح نخبه بودند.

وی با بیان اینکه بچه هایی داشته ایم که وارد مراکز دانشگاهی هم شده اند، گفت: کودکانی داشتیم که در رشته های ورزشی، مدال‌آور استانی و کشور شدند یا اکنون نقاش حرفه‌ای شده اند. ما دانش‌آموز داشته ایم که در سطح آی‌.تی مقام‌آور شده است.

مدیر اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در ادامه درخصوص ۲ هزار کودک با استعداد شناسایی‌شده بیان کرد: این کودکان را در زمینه های هنری، روابط اجتماعی، فلسفی، ریاضی، منطق، مدیریت، معنوی و... استعدادیابی کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه بر روی کودکان؛ سنجش سلامت روان نیز انجام داده ایم، تاکید کرد: آسیب‌شناسی روانشناختی در مولفه‌های بسیار متفاوت اعم از اضطراب، انجام تکالیف، افسردگی و... نیز بر روی کودکان هم انجام می شود.

شیردل افزود: برای هر کودک یک شناسنامه ۱۵۰ صفحه‌ای تهیه شده است که شامل رنج استعداد هر کودک در حوزه‌های مختلف می شود.

وی گفت: امسال قراردادی بسته خواهد شد که کودکان با استعداد راهبری هم بشوند، به طوری که اگر کودکی در فناوری استعداد دارد، ما او را سمت آموزش در زمینه فناوری هم سوق دهیم.

مدیر اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در ادامه گفت: ما کودکان را از اول ابتدایی تا زیر ۱۸ سال پذیرش می‌کنیم.

شیردل در ادامه اظهار کرد: مراکز پویاشهر توسط موسسات غیردولتی به صورت کاملا مشارکتی اداره می‌شود. هیچ هزینه‌ای از آنها درخصوص اجاره گرفته نمی‌شود و فضا را همراه با تجهیزات و امکانات به صورت کاملا رایگان در اختیار موسسات قرار می‌دهیم. آنها هم موظف هستند به کودکان خدمات‌رسانی کنند.

انتهای پیام/

۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 61330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =