محدودیت شبانه تهران، چاره ساز است

شهر: رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: محدود کردن تهران از ساعت ۶ عصر اقدام موثری است که تجربه اجرای آن در کشورهای دیگر نیز موفق بوده است و از تراکم در شهر جلوگیری می کند.

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر گفت: ایجاد محدودیت ها برای جلوگیری از افزایش شیوع ویروس کووید ۱۹ یک امر اجتناب ناپذیر است و دولت باید تمهیدات لازم را فراهم کند تا بتواند این وضعیت را مدیریت و کنترل کند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد مبتلایان روزانه افزایش پیدا می کند، بیان کرد: در نتیجه افزایش مبتلایان، تعداد فوتی ها هم افزایش پیدا کرده است تا جایی که طی ده روز اخیر بر اساس آماری که گزارش می شود شاهد فوت روزانه بالای ۴۰۰ نفر هستیم. آماری که گزارش نمی شود نیز در جای خود قابل تأمل است. این وضعیت باید هر چه سریعتر کنترل و مدیریت شود.

نوری گفت: با فصل پاییز و زمستان مواجه هستیم که احتمال سرماخوردگی و آنفولانزا نیز وجود دارد و می تواند ابتلا به ویروس کرونا را شدت ببخشد. از سوی دیگر با پدیده وارونگی هوا نیز مواجه هستیم که خود آلودگی هوا نیز می تواند در شیوع بیماری کووید ۱۹ موثر باشد.

این عضو شورای شهر ادامه داد: باید از این جهت برنامه جامعی ارائه شود و تمهیدات لازم برای کنترل بیماری در نظر گرفته شود و هر اقدامی که به شیوع بیماری دامن می زند مهار شود. اجتماعات و حضور در محیط های عمومی و تراکم جمعیت از عوامل بسیار موثر در شیوع این ویروس است.

او ادامه داد: تصمیمی که در مورد محدود کردن فعالیت ها از ساعت ۶ بعد از ظهر گرفته شده است تصمیم درستی است. این تجربه در کشورهای دیگر نیز تجربه موفقی بوده است چراکه بسیاری از فعالیت ها  و با هم بودن ها در محیط های عمومی، مراکز خرید، تفریحی و تفرجی از ۶ و ۷ شب به بعد انجام می شود، این اقدام ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدام موثری است که افراد را مقید به ماندن در خانه می کند و از تراکم و تداخل جلوگیری می کند.

نوری گفت: در همین راستا اقدام دیگری انجام شده است که مربوط به محدود کردن ساعات تردد و خدمات رسانی اتوبوس و مترو است که تا ساعت ۸:۳۰ عصر است که مشکلاتی ایجاد می کند. اساسا اتوبوس و مترو بر اساس مطالعاتی که در سطح تهران انجام داده ایم تنها چند درصد در شیوع بیماری موثر بوده اند و عوامل دیگری اثرگذار هستند. اینکه ساعت فعالیت اتوبوس و مترو کاهش پیدا می کند موجب می شود درآن ساعت تراکم جمعیت بیشتر شود و  ازدحام مسافر افزایش پیدا کند. این امر برای طبقات آسیب پذیر و متوسط که خودروی شخصی ندارند و از وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می کنند محدودیت ایجاد می کند و مشکلاتی به همراه دارد. باید ابعاد مختلف طرح ها سنجیده شود و از این جهت محدود کردن ساعت کار اتوبوس و مترو به این نحو درست نیست اما محدود کردن فعالیت شهر اقدام درستی است.

او درباره ضمانت اجرایی محدودیت در شهر گفت: در وهله اول خود مردم هستند که باید بیشتر از همه به این موضوع توجه کنند. در وهله دیگر اصناف و نیروهای انتظامی موظف هستند که کنترل کنند. اگر صنفی رعایت نمی کند باید برخورد و جریمه شود. باید اقدامات بازدارنده اتخاذ شود که این کار توسط همه صنف ها و گروه های مختلف رعایت شود.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 6138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =