عمادالکتاب احیاگر اصلی خط فارسی بود

رییس انجمن خوشنویسی تهران گفت: شاگردان عمادالکتاب به عنوان بانیان انجمن خوشنویسی در سالیان دور، کلاس‌های آزاد خوشنویسی برگزار می‌کردند و عماد و شاگردانش رقم‌زننده حرکتی ملی و تاریخی در خوشنویسی بودند.

به گزارش شهر به نقل از اداره ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، احمد شفیعی‌ها مدیر انجمن خوشنویسی تهران ضمن تشکر شایسته از سازمان زیباسازی به جهت برگزاری نمایشگاه آثار خوشنویسی عمادالکتاب گفت: عمادالکتاب احیاگر اصلی خط فارسی در قرن گذشته است. زمانی که زمزمه‌های تغییر خط برای پیوستن به جامعه جهانی به مثابه آنچه که در ترکیه رخ داده بود در ایران هم شنیده می‌شد، عمادالکتاب در نهایت پویایی و شهامت اقدامات مهمی را در راستای حفظ خوشنویسی فارسی انجام داد.

وی افزود: عمادالکتاب مطالعاتی را برای ارائه اقداماتی نوین در خوشنویسی در رسم‌المشق‌های لاتین صورت داد و با هزینه شخصی شروع به چاپ این رسم‌المشق‌ها در خارج از ایران کرد. بین اولین تا آخرین رسم‌المشق، بیست سال فاصله زمانی است.

مدیر انجمن خوشنویسی تهران فاصله زمانی در چاپ رسم‌المشق‌های عمادالکتاب را باعث تنوع آثار این هنرمند دانست و افزود: رسم المشق‌های اولیه عمادالکتاب به شیوه قدما و میرعماد بود. بعد از خروج او از ۵ سال حبس به جهت عضویت در کمیته مجازات، سبک و سیاق خطاطی او به سبک محمدرضا کلهر تغییر پیدا کرد.

شفیعی‌ها گفت: شاگردان عمادالکتاب به عنوان بانیان انجمن خوشنویسی در سالیان دور کلاس‌های آزاد خوشنویسی برگزار می‌کردند و عماد و شاگردانش رقم‌زننده حرکتی ملی و تاریخی در خوشنویسی بودند.

وی پیرامون آثار نمایش داده شده در نمایشگاه رخ دوست بیان کرد: خوشبختانه برای اولین‌بار در این نمایشگاه، شاهد آثار مختلف عمادالکتاب هستیم. عمادالکتاب بیشتر به عنوان کاتب و نویسنده‌ای که خطوط ریز را کتابت کرده شناخته شده اما در این نمایشگاه بجز کتابت خطوط ریز، آثار خطاطی درشت و آثاری که با شکل نوین خطاطی شده است را می‌توان مشاهده کرد.

رییس انجمن خوشنویسی تهران اضافه کرد: سیاه مشق‌هایی در آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه به چشم می‌خورد که فارغ از فضای خوشنویسی می‌توان به عنوان تابلویی در سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی استفاده کرد و اگر هنرمندانی در سطوح جهانی با این کار مواجه داشته باشند به یقین سر تعظیم برای این آثار فرود خواهند آورد.

وی عمادالکتاب را آخرین نسل از خوشنویسان بزرگ قلمداد کرده و بیان کرد: عمادالکتاب در خطوط هفتگانه و مخصوصا کتابت ریز تسلط داشت اما در اینجا آثار خوشنویسی درشت برای کاشی‌کاری مقبره صفی علیشاه را نیز شاهد هستیم.

شفیعی‌ها در پایان گفت: از همه علاقمندان به هنر، علی الخصوص هنر خوشنویسی خواستارم اگر خواستار دیدن نمایشگاهی با آثاری بدیع هستند این نمایشگاه را که به مثابه گلستان و باغی در هنر خوشنویسی است از دست ندهند.

انتهای پیام/

۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 61405

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =