به گزارش خبرنگار شهر، دومین جلسه هماندیشی «تهران آینده، بهگشت مهارت و مدیریت» با عنوان برقیسازی حملونقل کلانشهری، امکانسنجی، الزامات و ضرورتها با حضور مسعود ندافان سرپرست موسسه آموزش علمی و کاربردی شهرداری تهران، محسن هرمزی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، محمد منتظری مدرس دانشگاه و نماینده UITP در ایران، معین معینی استاد دانشگاه شریف، محمد حسین نوروزی دبیر کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران، سید مهدی حسینی مدیرکل بودجه، تسهیل سرمایهگذاری و تجهیز منابع مالی ساتبا و محمد حسین بوچانی رئیس هیئت اندیشهورز موسسه آموزش علمی و کاربردی شهرداری تهران برگزار شد.
محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در این نشست با تاکید بر اینکه مهمترین اثر برقیسازی حملونقل شهری بر کاهش آلودگی هوا و افزایش سلامت شهروندان است، اظهار کرد: شرایط خاص جغرافیایی شهر تهران و قرارگیری کوهها در اطراف آن موجب تلنبار شدن هوای آلوده و عدم برون رفت از شهر میشود و ما باید خود را با طبیعت سازگار کنیم.
سید مهدی حسینی مدیرکل بودجه، تسهیل سرمایهگذاری و تجهیز منابع مالی ساتبا هم در این نشست مطرح کرد: یکی از راهکارهایی که در موضوع برقیسازی حملونقل عمومی مطرح است، استفاده از تجارت کشورهای دیگر چه در آسیا، اروپا و... است چرا که تجربه هر کشور را که مشاهده کنیم، شاهد خواهیم بود که هریک فرمولی برای برقیسازی حملونقل عمومی خود دارند.
معین معینی استاد دانشگاه شریف نیز در این نشست با اشاره به اینکه جای تقدیر و تشکر دارند که در شهر تهران به حوزه برقیسازی حملونقل عمومی ورود کردند، اظهار داشت: توسعه حملونقل برقی میتواند سبب کاهش انتشار آلایندههای زیستمحیطی، بهبود کارایی مصرف انرژی، امکان استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به واردات سوختهای فسیلی شود.
محمد حسین نوروزی دبیر کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران هم در این نشست با تاکید بر اینکه بسیاری از این پروژهها اگر رخ ندهند؛ در جای خود باقی خواهیم ماند، بیان کرد: برای اجرای این ابر پروژهها نیاز به مدیران شجاع است تا بتوانیم آنها را به انجام برسانیم. شک نداریم که برقیسازی اقدام لازم است، بسیارخوب است که در سطح شهر به این موضوع فکر کنیم و در این زمینه اقدام کنیم.
محمد منتظری مدرس دانشگاه و نماینده UITP در ایران همچنین در این نشست با اشاره به اینکه سه گروه مسافر داریم، بیان داشت: یک گروه همیشه از مترو استفاده میکنند و یک گروه در هیچ زمانی از حملونقل عمومی استفاده نمیکنند، هنر ما این است که گروه میانی را که شاید ۷۰ درصد مسافران را تشکیل دهند از وسایل نقلیه خودشان پیاده کنیم و سوار سیستم حملونقل عمومی کنیم. در این راستا باید بر روی پروژه و این موضوع که با انجامچه کاری میتوانیم شهروندان را به استفاده از حملونقل عمومی تشویق کنیم، مطالعه و بحث کنیم. هزینه استفاده از حملونقل عمومی، امنیت، آرامش، نظافت و نوع برخورد پرسنل از جمله مسائلی است که باید به آنها توجه شود.
محمد حسین بوچانی رئیس هیئت اندیشهورز موسسه آموزش علمی و کاربردی شهرداری تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه برقیسازی حملونقل عمومی صرفا از عهده شهرداری بر نخواهد آمد و به یک جهش فرهنگسازی نیاز داریم، گفت: هریک از متغیرها باید نقش خود را به نفع پایینترین دهکهای شهروندی ایفا کنند. این پروژه باید به گونهای باید طراحی شود که پایینترین دهکهای جامعه بیشترین بهره را از آن داشته باشند.
انتهای پیام/
نظر شما