به گزارش خبرنگار شهر، عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، صبح امروز - دوشنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۳- در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه شرایط مجموعه مدیریت شهری خوشبختانه در سه سال و نیم اخیر روز به روز در حال پیشرفت و رشد است، اظهار کرد: در آستانه یک نصاب جدیدی از خدمت رسانی در حوزه های مختلف هستیم. مجموعه ای از افتتاح ها و در اختیار قرار دادن امکانات جدید در پایتخت را در ماه های آینده شاهد خواهیم بود.
وی با اعلام اینکه در هفته های آتی خانه روزنامه نگاران شهر به بهره برداری خواهد رسید، خاطرنشان کرد: بنای اصلی خانه روزنامه نگاران به پایان رسیده و اقدامات اجرایی آن رو به اتمام است و حداکثر یک ماه آینده در اختیار اهالی رسانه قرار خواهد گرفت. این فضا محل گردهمایی های اهالی مطبوعات خواهد بود.
رئیس مرکز ارتباطات و اموربینالملل شهرداری تهران ادامه داد: با بررسی های انجام شده، نرم و متوسط تغییرات مدیریت شهری در مقایسه با ادوار قبلی عدد کمتری است. همچنین برخی از این تغییرات قهری و ناگزیر است برای نمونه شهردار سابق منطقه ۲۲ به سازمان شهرداری های وزارت کشور رفت و باید جای خالی ایشان پر می شد. یک مدیریت پویا و دقیق برای حل مسائل شهر و سرعت دادن به روند تحولی، این مسیر را باید با قدرت ادامه دهد. بنابراین با نظر شهردار و بر اساس بررسی نهایی کمیته ارزیابی، این تغییرات انجام می شود و این تغییر به معنای پویایی و سرعت در تصمیم گیری است. برای یک مجموعه گسترده مانند شهرداری که در حوزه های متنوعی خدمات می دهد، این موضوع امری طبیعی و منطقی است.
وی ادامه داد: در هماهنگی با دولت در انبوه سازی مسکن شرایطی دیده شده که اقدامات صورت بگیرد. ما بحران بافت فرسوده را در تمام شهرهای بزرگ کشور شاهد هستیم و اگر تدبیری اندیشیده نشود بحران و وضعیت خطیرتری رخ خواهد داد.
محمدخانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی درخصوص پروژه های مهم مدیریت شهری، یادآور شد: در حوزه های مختلف پروژه های بزرگ در آستانه افتتاح است. در هفته های گذشته افتتاح روددره فرحزاد را شاهد بودیم که فاز اول آن در مساحت ۵۴ هکتار به بهره برداری رسید و به تعبیر بازدیدکنندگان، با طی مسافت کوتاه در شهر تهران می توان تجربه جنگل های هیرکانی شمال کشور را داشت.
وی افزود: دو سال تلاش ویژه برای ساماندهی معتادان متجاهر و فضای جرمخیز این محدوده صورت گرفت. در بازدیدهای اولیه شهردار تهران از روددره، تیراندازی اتفاق افتاد و منازلی که در آن فضا وجود داشت بیشتر شبیه سنگر بود تا واحد مسکونی. امروز شرایطی برای طبیعت گردی و تفریحات خانوادگی فراهم شده است.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران از آغاز به کار پایانه شرق در هفته های آینده خبر داد و افزود: باغ راه حضرت زهرا به طول ۹ کیلومتر بین مناطق ۱۷ و ۱۸ در ماه های آینده به بهره برداری خواهد رسید. راه اندازی آزمایشی تراموا نیز در ماه های پیش رو در یکی از خطوط اتوبوسرانی انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه حل مشکل معارضین پروژه یادگار امام(ره) با تلاش مدیریت شهری و صرف هزینه ای بالا اتفاق افتاد، گفت: امیدواریم در خردادماه سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد و یک بزرگراه سراسری همچون بزرگراه امام علی (ع) را شاهد باشیم و یک مسیر مواصلاتی شمالی- جنوبی در غرب شهر به بهره برداری برسد.
بهره برداری از بلدیه طی ماه های آتی
سخنگوی شهرداری تهران با پرداختن به پروژه های بزرگتر افزود: در این باره اگر جنس آن طوری باشد که در بستر زمانی سه سال یا کمتر باید به بهره براری برسد این اتفاق خواهد افتاد اما برخی از پروژه ها، حتما در این دوره به دلیل ابعاد و جنس آن به پایان نمی رسد گرچه در این دوره آغاز شده اند مثلا کار عملیاتی خط ۱۰ مترو را شروع کردیم که طبیعتا بسیار پرهزینه و زمان بر است و در ظرف زمان یک یا دوسال به پایان نمی رسد و خط ۸ و ۹ مترو نیز از این جنس پروژه هاست.
وی گفت: اگر بخش های توسعه ای خطو ط ۶ و ۷ که در این دوره روی آن متمرکز شدیم و زمان بر خواهد بود را جدا کنیم، تا پایان امسال و حداکثر تا بهار سال آینده خطوط ۷ گانه مترو به پایان میرسد و تکمیل می شود تا شبکه اصلی پایتخت در خطوط ۷ گانه به یک نقطه قابل توجه برسد. شاهد بودیم که در دوره قبلی بخش های جدا از هم برخی خطوط افتتاح می شد و در یکی از خطو ط دوبخش مجزا از هم افتتاح شده بود و نیاز بود دو رام قطار مجزا از هم حرکت کنند و در این دوره ایستگاه های میانی آن تکمیل و افتتاح شدند.
وی افزود: شهرداری تهران قطعا و حتما خود را تابع ۱۰۰ درصدی دستگاه های نظارتی می داند. این دستگاه ها از جمله سازمان بازرسی ممکن است سوالاتی داشته باشند که در فضای کارشناسی به آن پاسخ داده می شود. بر اساس آخرین گزارشات، همکاری سازنده و همراهی مثبت و رو به جلو در برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهرداری و سازمان بازرسی وجود دارد و مسیر رو به جلو است و این موضوع از دغدغه های آنهاست.
سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه شرایط کشور در حوزه تجارت بین الملل و مسیر گمرکی مصائبی دارد که خوشبختانه در حال رفع است، گفت: در تمام طول این مسیر در عین همکاری دستگاه های دولتی، مجلس و سازمان بازرسی، رد پای مافیای خودرو در داخل کاملاً قابل لمس است. تفاوت قیمت خرید این اتوبوس ها با نمونه های مشابه با فرایندی غیرمنطقی و غیر مناسب که به ضرر بیت المال و اموال عمومی شهرها اتفاق افتاده، قابل توجه است. ۸۰ هزار یورو تفاوت قیمت وجود دارد که می توان با قیمت روز یورو و تعداد اتوبوس ها، حساب کرد که چه میزان عدم النفع خواهد داشت.
وی با بیان اینکه مواجهه با مافیا غیرقابل کتمان است اما امیدواریم بتوانیم با آن مقابله کنیم، خاطرنشان کرد: بخشی از تولیدات اولیه در حال ورود است که در بسته های بعدی تعداد دستگاه های وارداتی افزایش خواهد یافت. با توجه به اینکه مدلی که شهرداری تهران در واردات این اتوبوس ها داشته، طبیعی است که چالش هایی وجود داشته باشد اما ما به نفع مردم و صرفه جویی در اموال شهر، این مسیر را انتخاب کردیم و عامدانه تصمیم گرفتیم این راه پر پیچ و خم را طی کنیم. اگر از مسیرهایی که برخی دوستان بر آن اصرار دارند، اتوبوس وارد می کردیم به جای دو هزار و ۵۰۰ دستگاه درنهایت هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس وارد می شد.
وی ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری ما پویش بزرگ من شهردارم را اجرایی کردیم و بخش قابل توجهی از اختیارات مدیریت شهری را به شهروندان دادیم که در سال اول بیش از سه همت، سال دوم نزدیک به ۹ همت و امسال بیش از ۱۰ همت اعتبار برای پروژه های این طرح اختصاص داده شده است. پویش من شهردارم ۳ از دهم آذرماه آغاز و پروژه ها با رأی مردم انتخاب می شود و این طرح ها را شهرداری در قالب لایحه بودجه به شورا ارائه می دهد. این نوع از مدیریت یکی از اصول دموکراسی است که شهرداری به آن عمل می کند.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره لاین ویژه در بزرگراه همت و استفاده خودروهای شخصی از لاین بی. آر.تی در خطوط مختلف بیان کرد: نظارت در مورد لاین های فعلی اتوبوس های تندرو برعهده مجموعه راهور است و گاهی ممکن است با تدبیر خودشان برای حل مقطعی ترافیک از ظرفیت مسیر برای کاهش ترافیک استفاده کنند. اما با نصب دوربین های بیشتر در سالهای آتی بخشی از ورود غیرقانونی خودروهای شخصی به مسیر ویژه بیآر.تی برطرف می شود.
وی ادامه داد: درباره خط HOV در اتوبان همت، چندبار اعلام شد که این خط بی آرتی نیست و یک روش جدیدی برای عبور و مرور و برای کمک به تسهیل خودروهای پرسرنشین است. این مدل در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده می شود تا هزینه استفاده از خودروهای تک سرنشین را بالا ببرند. این روش شبیه طرح ترافیک است که در ابتدا با نارضایتی هایی مواجه شود. در مجموع نیاز به فرهنگ سازی در مورد آن وجود دارد.
سخنگوی شهرداری تهران اضافه کرد: نباید با اتوبان سازی و بدون هیچگونه قانون گذاری در اتوبان ها افراد را به استفاده از خودروهای شخصی تشویق کنیم زیرا اگر ترافیک در بزرگراه ها کاهش پیدا کند به نفع همه شهروندان است.
وی با بیان اینکه در شهرهای شمالی برای پسماند تر بحران زیست محیطی بسیار بزرگی داریم، یادآور شد: با تدبیر دولت سیزدهم قرار شد زباله سوز در ساری نصب شود. برای مراحل پایانی نصب این زباله سوز، در یک بازه زمانی یک هفته ای، شهر ساری از برخی شهرهای بزرگ اطراف برای انتقال زباله کمک خواست.
سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه درست است انتقال این پسماند مشکل بزرگی از ساری حل می کرد اما تأثیر خاصی در میزان پسماند پایتخت نداشت، تصریح کرد: این برداشت پیش آمد که تهران در مدیریت پسماند مشکل دارد و پسماند دیگر شهرها را نیز پذیرفته است. این خبر به غلط منتشر شد و اعلام کردند که شهر تهران جمع آوری پسماند ساری را نیز پذیرفته که اولاً تنها تهران نبود و چهار شهر دیگر هم بودند، دوماً بخشی از پسماند به دلیل نصب زباله سوز به تهران منتقل شده و چند روز است که انتقال پسماند کاملاً به پایان رسیده است. بهتر بود فعالان محیط زیستی از شهرهایی که همراهی کردند، حمایت می کردند.
محمدخانی در ادامه یادآور شد: بخشی از وعده های سازمان مدیریت پسماند کاملاً محقق شده که از جمله می توان به طرح نوماند اشاره کرد و پسماند خشک در قالب برنامه شهرزاد، از درب منازل مردم جمع آوری می شود که نوعی تحول محسوب می شود و میزان پسماند خشک جمع اوری شده عدد قابل توجهی است.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه استفاده از اتباع در جمع آوری پسماند موضوع پیچیده ای است، یادآور شد: مهاجرت های قانونی و بسیار گسترده در سالهای اخیر و ناامنی و جنگ در منطقه، باعث حضور اتباع در تهران شده است. جرائم سنگینی برای پیمانکاران جهت استفاده از اتباع پیش بینی شده و در مواردی با پیمانکاران برخورد شده و اتباع غیرمجاز با همکاری قرارگاه اجتماعی و وزارت کشور در مسیر رد مرز قرار گرفته اند. تعداد قابل توجهی نیز از مسیر گزارشات مردمی شناسایی و رد مرز شده اند. در هر صورت وقتی مرزها به سوی آنها باز است، در نقطه آخر نمی توانیم به راحتی جلوی فعالیت اتباع را بگیریم.
وی ادامه داد: گروه های ذینفع نیز پشت پرده این اتفاق هستند و همکاران ما در شهرداری بیشترین آسیب را از دست فروشان دیده اند. موارد متعددی در این زمینه وجود دارد و تنها راه آن ساماندهی از مسیر یک بستر الکترونیکی است که ماجرا را مدیریت کند. در مجموعه شهرداری مراحل آزمایشی این موضوع را انجام داده و در مرحله نهایی قرار دارد. در مواردی نیز موضوع حل شده و در چهارراه ولیعصر، سد معبر سنگینی که به دلیل این مسئله ایجاد شده بود، رفع شد. نمی توان تنها از شهرداری انتظار داشت که در نقطه آخر با دست فروشی برخورد کند اما با این وجود سعی دارد که در قالب یک نرم افزار کاربردی ساماندهی دست فروشان را انجام دهد.
وی ادامه داد: تعداد ساختمان های ناایمن از ۱۲۹ ساختمان به کمتر از ۸۰ ساختمان رسیده و همکاران ما در تلاش هستند که تعداد این ساختمان ها بیش از پیش کاهش یابد.
سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه نبض توسعه درخصوص برنامه شهرداری برای مدیریت فضای پارک در معابر، یادآور شد: همین هفته پارکینگ مینابی در محل اتابک در منطقه ۱۵ افتتاح خواهد شد که ظرفیت بزرگی برای شرق تهران است. پارکینگ نیایش نیز در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. پیش از این نیز چند پارکینگ را افتتاح کردیم.
محمدخانی با بیان اینکه با تغییر نسبت حمل و نقل عمومی به شخصی بخشی از مشکل پارکینگ رفع خواهد شد، گفت: مادامی که تعداد خودروهای شخصی بالاست، باید کل شهر را به پارکینگ تبدیل کنیم. در کنار ساخت پارکینگ ها که ضرورت دارد و در حال انجام است، ایجاد زیرساخت های فناورانه برای مدیریت فضای پارک و مدیریت تردد خودروهای شخصی از جمله روش های مدیریت این فضاست.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار نبض جامعه در رابطه با الحاق سکونتگاه ها به شهر تهران، اظهار کرد: هر تصمیمی که شورا بگیرد، تکلیف قانونی شهرداری است و باید انجام دهد. شهرداری درخصوص گسترش فعالیت ها نگرانی ندارد؛ کمااینکه سکونتگاه های اطراف کاملاً در هم تنیده با مناطق مرزی پایتخت هستند و الحاق یا عدم الحاق آن تفاوتی برای شهرداری ندارد.
محمدخانی بیان کرد: بنابراین ما به وظایف خود عمل کردیم و رکورد غیر مقابل مقایسه با ادوار قبلی را زدیم اما برای اتوبوس برقی و ارزان سراغ واردات رفتیم. اما اینکه چقدر اتوبوسهای داخلی در ایجاد آلودگی هوا نقش دارند وظیفه سایر نهادهاست.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره ساخت و ساز در بوستان ها توضیح داد: اگر منظور ساخت سازه برای سرانه ها و فضاهای عمومی از جمله مسجد و فضاهای بهداشتی است باید اعلام کنم که بخشی از آنها تکلیف است. به طوری که ساخت مسجد در تهران قدمت سه دههای دارد و از ابتدای دهه ۷۰ این کار انجام می شده است.
وی عنوان کرد: یک تحریفی در بخش ساخت مسجد در پارک، صورت گرفت. به طوری که با تدبیر شهردار تهران در پارک قیطریه قرار شد که این کار به گونه ای صورت بگیرد که هیچ درختی در آنجا قطع نشود. تصاویر هوایی از همان نقطه داریم که نشان می دهد هیچ تغییری در بحث تعداد درخت در این پارک ایجاد نشده است.
محمدخانی اظهار کرد: فضایی که در بحث مساله قطع درختان ایجاد شد در واقع "هیاهو برای هیچ " بود و هیچ اتفاقی به معنای قطع درختان برای ساخت وساز در بوستان ها نداریم. درباره پارک های جنگلی از جمله سرخه حصار نیز بحث تنش های آبی و افزایش دما و هجوم آفت ها بود که بخشی از آنها با درخواست منابع طبیعی برای عدم گسترش آفت ها با همکاری منابع طبیعی قطع شدند. در کل نباید این موضوعات با هم خلط شود.
سخنگوی شهرداری تهران همچنین گفت: از ابتدا با تاکید و تایید شهردار تهران قرار نبود درختی در پارک قیطریه قطع شود و در پیشنهاد اولیه که مورد تایید قرار نگرفته بود پیشنهاد قطع درخت وجود داشت اما پس از تاکید شهردار تهران نقشه آن تغییر پیدا کرد و هیچ درختی در این پروژه قطع نشده و نخواهد شد.
وی گفت: حتی در متروی بهار شیراز برای اینکه درخت قطع نشود تغییر در سازه معماری ایستگاه مترو داده شد تا درخت کهنسال در این پروژه حفظ شود. اساسا این دوگانه که ساخت مسجد با پیش زمینه قطع درخت اتفاق می افتد، دوگانه غلط است. هم باید سرانه ها اضافه شود و هم درختان حفظ شوند. در دوسال اخیر در داخل شهر حدود ۳.۵ میلیون درخت کاشتیم. فاز اصلی کمربند سبز شهر تهران هم امسال بعد از سه دهه به پایان می رسد اما متاسفانه این فضاسازی رسانه ای بر علیه شهرداری ایجاد شد.
وی افزود: سطح کار اینگونه بوده که پیش فاکتور برای سفارشات به چاپخانه همشهری صادر شده و در قالب چک، مبالغ پرداخت شده اما به رغم پاسخگویی ها در این زمینه، مجدداً یکی از اعضای شورا اعلام کرد که انتشار پوسترها انجام شده و گویا جرمی صورت گرفته است و مجدداً این موضوع را در قالب سوال مطرح کرد و به نظر می رسید در ابتدا باید سوال پرسیده می شود و بعد از پاسخگویی، خبر داده می شد نه اینکه برعکس آن انجام شود.
وی ادامه داد: اقدامات مربوط به هوشمندسازی در سوپر اپلیکیشن شهرزاد در حال انجام است و می توان به توزیع کالاهای اساسی از این مسیر اشاره کرد. شاهد هستیم که صف های طولانی شهروندان کاهش یافته و توزیع در درب منزل صورت می گیرد. یکی دیگر از نمونه ها طرح نوماند است. اگر بسته کامل این موضوعات محقق شود، صدها مصداق هوشمندسازی خواهد بود.
محمدخانی با تأکید بر اینکه تمام نرم افزارها دائما امکانات جدید ایجاد می کنند، گفت: این پرسش را که سامانه شهرزاد چه زمانی تکمیل می شود، باید اینگونه پاسخ داد که دائماً سامانه به روز رسانی خواهد شد. خدمات سامانه تهران من به تدریج به نرم افزار شهرزاد منتقل خواهد شد.
وی در پایان در پاسخ به سوالی درباره بحث انتقال پایتخت و جلسه ای که شهردار تهران در آن شرکت کرد نیز توضیح داد: در بحث انتقال پایتخت خبری که منتشر شده بود یک کژتابی داشت و اصل جلسه درباره انتقال پایتخت نبود بلکه درباره مسائل شهر تهران با حضور معاون اول رئیس جمهور بود که یکی از موضوعات آن بحث انتقال پایتخت بود و صرفا یک طرح موضوع و طرح ایده بود. طبیعی است که مجموعه مدیریت شهری در این زمینه تابع قوانین بالا دستی است و تهران چه پایتخت باشد چه یک کلانشهر، شهرداری وظیفه دارد که به شهروندان تهرانی خدمت رسانی کند.
نظر شما