۱۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 62978

تهران در مسیر توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی

عبدالمطهر محمدخانی- سخنگوی شهرداری تهران
تهران در مسیر توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی

اوضاع حمل‌ونقل عمومی در تهران در شأن ام‌القرای جهان اسلام نیست. ترافیک، آلودگی هوا و صف‌های طولانی مردم برای سوار شدن به اتوبوس یا مترو، آن‌ها را کلافه کرده است. سال ۱۴۰۰ وقتی شهر را تحویل گرفتیم، تنها حدود ۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در خیابان‌های پایتخت مشغول خدمت‌رسانی بود. این در حالی است که دست‌کم به بیش از ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای ارائه یک خدمت استاندارد، نیاز وجود دارد.

حل مشکلات تهران می‌توانست نمادی از کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد. موضوعی که مطالبه متواتر رهبر معظم انقلاب از مسؤلان نظام است. مدیریت شهری برای حل این مشکلات -در رأس آنها ترافیک و آلودگی هوا- هم‌قسم شد. با تصویب نمایندگان شورا، بالاترین بودجه‌ها به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافت. خطوط اتوبوس‌سازی خودروسازهای داخلی که عملاً تعطیل شده بود، با تزریق بودجه و اعتبار دوباره جان گرفت.

امروز آن ۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال، به بیش از ۲۴۰۰ دستگاه اتوبوس افزایش یافته است. همه اتوبوس‌های جدید هم از تولیدکنندگان داخلی یا تعمیرات اساسی اتوبوس‌های قدیمی به دست آمده است. نیاز شهر اما بسیار بیشتر از این‌ها است. بعلاوه برای عبور از معضل آلودگی هوا و مسأله «ناترازی انرژی»، چاره‌ای جز برقی‌سازی ناوگان وجود نداشت. اتوبوس‌های دیزلی، علاوه بر مصرف بالای سوخت، هوای تهران را نیز آلوده می‌کرد.

حمایت از تولید مشابه داخلی توصیه همیشه رهبر معظم انقلاب است. حضرت آقا اما بارها تذکر داده‌اند که این حمایت، نباید با حذف رقابت از بازار، موجب افت کیفیت تولیدات شود. کما این‌که در اردیبهشت ۱۴۰۱، صراحتاً عنوان کردند که مراد از حمایت از تولید ملی، آنجایی است که تولید خوب و باکیفیت صورت می‌پذیرد. خودروسازان نباید از این موضوع سؤاستفاده کنند. چرا که تولیدات آنها تعریف چندانی ندارد.

کیفیت نه چندان مناسب خودروهای داخلی و نبود فناوری ساخت موتورهای برقی، شهرداری تهران را ناگزیر از واردات از چین کرد. به این ترتیب قرارداد بزرگی برای واردات ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس کاملاً برقی (با آلایندگی صفر) و ۲۵۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی امضا شد. مقدمات قانونی عملیاتی شدن قرارداد صورت گرفت. لایحه برقی‌سازی به تصویب اکثریت اعضای شورا شهر نیز رسید. 

از روز تصویب اما سنگ‌اندازی‌ها آغاز شد. کسانی که منافع خود را در تقابل با واردات خودروی برقی باکیفیت از چین می‌دانستند، از هیچ تلاشی فروگذار نکردند. کدام منفعت؟ بد نیست بدانید قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی وارداتی، بیش از ۸۰ هزار یورو ارزان‌تر از قیمت‌هایی است که مونتاژکارهای داخلی ارائه می‌دادند! با قیمت‌های امروز ارز، یعنی ۶.۵ میلیارد تومان در هر اتوبوس! سود بادآورده‌ای که مافیای خودرو نمی‌توانست از آن چشم‌پوشی کند.

تلاش‌ها برای زمین زدن واردات خودرو از چین آغاز شد. حاشیه سودهای نجومی مونتاژکارهای داخلی، اجازه تعریف هر عملیات رسانه‌ای یا حاشیه‌سازی علیه شهرداری تهران را می‌داد. همین پول‌های بادآورده و حرامی که در تمام این سال‌ها به نام حمایت از تولید داخل، با خودروهای عمدتاً بی‌کیفیت از جیب مردم خارج شده است. سنگ‌اندازی‌ها مسیر واردات را دچار مشکلات فراوان کرد. 

علیرغم سنگ‌اندازی‌ها، چند صد دستگاه تاکسی تمام‌برقی با تکنولوژی روز دنیا وارد کشور شده است. به‌زودی آیین رونمایی از ۹۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز برگزار خواهد شد. حزب‌الله اما برای مبارزه با مافیای خودرو هم‌قسم است. نباید اجازه داد با سؤاستفاده از منویات مقام عظمای ولایت، عده‌ای مونتاژکار از بیت‌المال سؤاستفاده کنند. مافیای خودرو می‌باید پاسخگوی تک‌تک جان‌های نازنینی باشد که به‌علت کیفیت نازل خودروهای تولیدی در تصادفات از دست می‌رود.

منبع: روزنامه کیهان

انتهای پیام/

۱۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 62978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =