به گزارش خبرنگار شهر؛ گره کور احداث پایانه شرق جدید تهران که از دوره چهارم مدیریت شهری کلید خورده بود، بالاخره در دوره ششم مدیریت شهری باز شد. به طوری که چندی پیش کار ساخت سازه آن اتمام یافت و با هماهنگی های به عمل آمده از امروز یعنی هفدهم آذرماه ۱۴۰۳ به زیر بار مسافربری رفت تا ترمینال پیر و فرسوده شرق قدیم برای همیشه خالی شود و با تغییر کاربری به سرانه های خدماتی و فضای سبز شرق تهران بیافزاید.
با این اتفاق شهروندان میتوانند در فضایی جدید و بهروز و به دور از ترافیک، سفری آرام را استارت بزنند یا وقتی خسته از جاده های پر پیچ و خم مناطق شمالی کشور به پایتخت می رسند، در فضایی مدرن و ساماندهی شده گرد خستگی سفر از تن بزدایند.
نزدیکی پایانه شرق جدید به مجموعه جنگلی سرخه حصار و دسترسی به هوای پاک و نقاط گردشگری از جمله مزایای آن است و علاوه بر اینکه پیوست زیستمحیطی دارد و مشکلی در این زمینه ایجاد نمیکند، باعث نظمدهی و حل مشکلات هموطنانی میشود که قصد سفر به شمال و در آینده ای نزدیک به شرق کشور را دارند.
دسترسی های برای این پایانه هم در حال تسهیل است؛ به طوری که عملیات اجرایی ساخت و تکمیل ایستگاه مترو پایانه جدید شرق، در راستای پیگیری پروژه توسعه شرقی خط ۲ از ایستگاه فرهنگسرا تا این پایانه تعریف شده است. این امر مستلزم ایجاد مسیر تونلی به طول ۴۴۰۰ متر از ایستگاه فرهنگسرا تا پردیس مسافری شرق است که حدود یک کیلومتر آن تاکنون حفاری شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه، برای توسعه خط دو مترو به پایانه جدید شرق دو سناریو طراحی شده است چرا که فاصله ایستگاه فرهنگسرا در خط دو مترو تا پایانه شرق حدود ۵ کیلومتر است و با دو ایستگاه مترو میتوان این مسیر را طی کرد اما تا زمان بهرهبرداری از ایستگاه مترو و یا حتی دسترسی به این پایانه با دیگر مدهای حمل و نقلی از جمله تاکسیها و اتوبوسهای درونشهری خدمات رسانی خواهد شد.
چرا پایانه جدید؟
حال شاید این پرسش مطرح شود که با وجود پایانه شرق سابق چه ضرورتی بر ساخت پایانه جدید وجود داشت؟ این پایانه چه ویژگیها و مزایایی دارد و آیا پیشبینیهای لازم برای دسترسی مردم به پایانه جدید انجام شده است یا خیر؟
پایانه جدید شرق تهران موسوم به «پردیس مسافری شرق» در زمینی به مساحت تقریبی ۱۳ هکتار، در منتهی الیه بزرگراه شهید زینالدین و در تقاطع با بزرگراه شهید یاسینی، همجوار با بوستان سرخه حصار قرار دارد که از مهمترین ویژگیهای آن، اجرای سیستم هوشمندسازی در این مرکز تبادل سفر است.
پایانه شرق قدیم حدود پنج هکتار است که بنابر آنچه اعلام شده برخی نهادها در مالکیت آن مدعی هستند، این پایانه در چهارراه تهرانپارس نه تنها موجب اختلال در رفت و آمد در خیابان های دماوند، تهرانپارس و بزرگراه شهید یاسینی شده بود بلکه آلودگی صوتی برای شهروندان ساکن در آن منطقه را نیز به دنبال داشت، اما حالا با بهره برداری از پردیس مساقربری شرق امکان تعریض خیابان دماوند که یکی از دغدغههای شهروندان این منطقه به شمار میرود، نیز فراهم میشود؛ از سویی انتخاب پایانه جدید در خارج از محدوده شهر انجام شده تا آلایندگی کمتری برای سکنه این محدوده داشته باشد البته که این به معنای عدم دسترسی مطلوبی به آن نیست.
یکی دیگر از معایب پایانه قدیم این بود که سالن یکپارچه و استانداردی نداشت که مردم بتوانند خدمات منسجمی از آن دریافت کنند اما طراحی پایانه جدید با بهرهگیری از تکنولوژی روز و پیشرفته برای بهره مندی مسافران و به حداقل رسیدن دلالی با پیشبینیهای کالبدی است.
در طول اجرای طرح، عملیات مرمت و تکمیل تاسیسات، ابنیه و همچنین برخی امور مربوط به محوطه سازی پایانه جدید شرق دنبال شد و ضمن تامین تجهیزات و مصالح لازم برای راهاندازی پایانه، فعالیتهایی در خصوص ایجاد معابر دسترسی، اصلاح پیاده راهها، آمادهسازی محوطه توقف تاکسیهای برون شهری، اجرای سازه بتنی ساختمان پست برق اضطراری، احداث کانالهای جدید هدایت آبهای سطحی محوطه، ساخت دیوار حایل پیرامون ضلع شرقی پایانه در مجاورت با بزرگراه شهید یاسینی، کفسازی و تکمیل نمای سقف پایانه، اصلاح کابلکشی شبکه و برق سالن اصلی در تمام طبقات، عایقبندی لولههای تاسیساتی موتورخانه و هواسازهای سالن اصلی، اجرای سرویسهای بهداشتی به همراه اتاق استراحت رانندگان، تعبیه اتاقهای مادر و کودک در طبقات همکف و اول به همراه تامین و نصب پلههای برقی سالن اصلی پایانه انجام شد.
سرقت تجهیزات پایانه شرق جدید به دلیل رهاشدگی
با توجه به رها شدن این پروژه نیمهکاره، به گفته شهردار منطقه ۱۳ تجهیزات آن به کرات سرقت شده بود و همین باعث شد که پروژه ۱۰ درصد پیشرفت معکوس داشته باشد، پروژهای که در سال ۹۶ با ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان به سرانجام میرسید، به دلیل اهمال مدیران وقت در دوره پنجم مدیریت شهری به وضعیتی دچار شد که به صدها میلیارد تومان برای تکمیل نیاز داشت. تا سال ۱۳۹۹ هیچ گونه تصمیم و برنامهای برای ادامه اجرای طرح گرفته نشد و پروژه نیمهکاره در حال اتمام به حال خود رها ماند. روند توقف اجرای این پروژه تا پایان دوره پنجم ادامه پیدا کرد و پایانه شرق جدید با خسارت ناشی از رها شدگی به مدیریت شهری دوره ششم تحویل داده شد. پس از گذشت چند ماه از آغاز فعالیت دوره ششم مدیریت شهری، تکمیل این پروژه و نحوه تامین مالی پروژه و خرید تجهیزات اولیه، ارائه برنامه برای ساخت و راهاندازی ایستگاه مترو، استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی و ارائه برنامه زمانبندی برای شروع پروژه پس از چهار سال دوباره در دستور کار قرار گرفت و سازمان پایانهها و پارکسوارها در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ بهعنوان دبیرخانه کارگروه اتمام پروژه پایانه جدید شرق، امور آن را دنبال کرد. در نهایت، در تیرماه سال جاری فاز نخست پروژه افتتاح شد و از امروز هم آغاز به کار کرد. در فاز دوم این پایانه هم ساختمان آتش نشانی، اورژانس و زیرساختهای پشتیبانی تکمیل خواهد شد.
گفتنی است؛ فعلا امکان سفر به دو استان گلستان و مازندران از پایانه شرق جدید امکان پذیر شده است.
انتهای پیام/
نظر شما