یک ایستگاه فاخر در مجاورت نماد تهران

شهر: سال ۱۳۹۴ پروژه ساخت ایستگاه برج میلاد در مجاورت سازه مدرن و نمادین تهران بزرگ و در کنار بیمارستان میلاد، دانشگاه علوم پزشکی ایران و سازمان انتقال خون ایران کلید خورد و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

به گزارش شهر، ایستگاه برج میلاد از چند منظر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و یکی از مهمترین و خاص‌ترین ایستگاه‌های خط ۷ مترو تهران تلقی می‌شود. قرارگیری ایستگاه در مجاورت برج میلاد به عنوان نماد تهران مدرن با ابنیه متنوع فرهنگی، تجاری و توریستی، ارائه سرویس به شهروندان اقصی نقاط کشور جهت حضور در بیمارستان میلاد و اماکن پرترددی چون دانشگاه علوم پزشکی و سازمان انتقال خون ایران، این ایستگاه را در ردیف ایستگاه‌های مسافرپذیر مهم و خاصی قرار داده که افتتاح آن می‌تواند گره بسیاری از مشکلات ترافیکی را گشوده و دسترسی شهروندان به اماکن پر تقاضای سفر را تسهیل کند.

در عمق ۵۰ متری زیر زمین

ایستگاه متروی برج میلاد از سه ورودی بهره مند است؛ یک ورودی در کنار سازه برج ، یک ورودی در سمت دانشگاه و بیمارستان میلاد و ورودی دیگر نیز در مجاورت میدان آرش واقع شده است. یک ورودی ایستگاه برج میلاد، همزمان با مرحله افتتاح ایستگاه مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و ورودی دوم (دانشگاه و بیمارستان) نیز در سال جاری، آماده خدمت رسانی به شهروندان خواهد بود. ایستگاه برج میلاد با ۵۵ متر عمق از سطح زمین، یکی از عمیق‌ترین ایستگاه‌های مترو پایتخت به حساب می‌آید. با توجه به قرار گرفتن محل ساخت ایستگاه در محدوده تپه‌های شمال کوی نصر و نیز جنس خاک بسیار سخت منطقه که از نوعی رس بیش تحکیم یافته تشکیل شده است، عملیات حفاری این ایستگاه با دشواری‌های خاصی همراه بود.

طراحی و معماری خاص

از آنجا که برج میلاد به عنوان یکی از اماکن فرهنگی مدرن و تازه تأسیس تهران مطرح است و از مزیت‌های ویژه‌ای برخوردار بوده و کارکرد گردشگری دارد، در طراحی و ساخت ایستگاه مترو برج میلاد، تدابیر ویژه‌ای برای همسان سازی این ایستگاه با کلیت مجموعه برج اندیشیده شده است.

از منظر بصری، طراحان نهایت سعی خود را به‌کار برده‌اند تا نمای داخلی و بیرونی این ایستگاه چشم نواز باشد؛ از سوی دیگر سالن بلیت فروشی مدرن، دیوارنگاری‌ها و سایر نمادهای بصری، در دید مخاطبان و مسافران، حالتی ممتاز و متمایز از دیگر سازه‌های ایستگاهی دارد.

تجهیزات متنوع ایستگاه

ایستگاه برج میلاد، نوزدهمین ایستگاه در خط ۷ است. از تجهیزات این ایستگاه علاوه بر ۲۲ رشته پله برقی و ۶ دستگاه آسانسور که در زیر ساخت مجموعه تعبیه شده است، تهویه هوای دو نیم تونل*‌، هواسازی ایستگاهی و هواسازی تونلی، تهویه مطبوع ایستگاهی، سیستم تأمین توان و روشنایی، امکانات مخابراتی، سیستم نظارت تصویری و تجهیزات اعلام و اطفاء حریق را می‌توان نام برد.

افتتاح ایستگاه و یک نکته

خط ۷ مترو ۲۲ ایستگاه دارد که حدود نیمی از آن‌ها راه اندازی شده و نیمی دیگر از ایستگاه‌ها قرار است طی امسال و سال ۱۴۰۰ افتتاح شوند. در سال جاری حداقل چهار ایستگاه و ۶ ورودی در این خط به بهره برداری خواهد رسید. با افتتاح سایر ایستگاه‌های باقی مانده، امکان انتقال روزانه یک میلیون مسافر از طریق خط ۷ فراهم خواهد شد اما برای آنکه این تعداد مسافر با سرعت جابجا شوند، نیاز است تا سرفاصله حرکتی قطارها که اکنون ۱۰ دقیقه است و با استفاده از هفت رام قطار در خط انجام می‌پذیرد به دو دقیقه کاهش یابد. برای رسیدن به این سر فاصله حرکتی، نیاز به پنج رام قطار دیگر در خط ۷ است. البته در حال حاضر با افتتاح ایستگاه و ورودی‌های جدید، برای آنکه سر فاصله حرکتی ۱۰ دقیقه و انتقال روزانه ۱۵۰ هزار مسافر محقق شود نیز، نیاز به افزودن سه رام قطار به خط احساس می‌شود.

*هر تونل به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم که به هر قسمت یک نیم تونل گفته می شود.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 6305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =