به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد؛ سید محمدحسین حجازی، مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد، در این مراسم که عصر روز سهشنبه ۲۷ آذرماه در کوشک باغ هنر برگزار شد، درباره نقش انجمنهای دوستی در حوزه گردشگری گفت: «من از سالها پیش روی عنوان دیپلماسی گردشگری کار کردهام و به این موضوع رسیدم که میتوان با چند گانت چارت به آن برخورد کرد. یکی آنکه موضوعات شهری و شهروندی یکی از پارامترهای توسعه گردشگری است، چراکه اگر در شهرها و فضاهای جغرافیایی نقش شهرها و کلانشهرها را نبینیم، میتوانیم شاهد نتیجه معکوس در گردشگری باشیم. مثلا ری یا شمیرانات اثر بزرگی در توسعه گردشگری شهری ما دارند.»
تاکید بر نقش شهروندان و دیپلماسی شهری در توسعه گردشگری
سید محمدحسین حجازی در بخش دیگری از صحبتهایش به اثرگذاری و کمککنندگی شهر و شهروند در محور توسعه گردشگری اشاره کرد و افزود: «اثرگذاری که فضای خواهرخواندگی بعضی از شهرها و کشورها با یکدیگر دارند در توسعه بینالمللی و توسعه گردشگری اثر بسیاری گذاشته است. یکی از موضوعاتی که تقریبا کمتر به آن پرداخته شده است، دیپلماسی شهری است. شاید به تعبیری، دیپلماسی شهری سفیران فرهنگی ما محسوب شوند و هویت و ارزشهای دیپلماسی گردشگری اثر بسیار مؤثر و مثبتی روی این حوزه میگذارند.»
او با اشاره به روایت هویت شهری در سطح جهان بیان کرد: «مناسبتهایی مانند یلدا و نوروز داریم و در کنار آنها رویدادهای مناسبتی بسیاری داریم که ثبت ملی نشدهاند یا به آنها پرداخته نشده است. این فضاها طبیعتا به توسعه و دیپلماسی گردشگری کمک میکنند.»
چالشهای زیرساختی گردشگری در ایران و لزوم توجه به آن
مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد همچنین به زیرساختهای حوزه گردشگری پرداخت و افزود: «زیرساختهای گردشگری بعد از ۴۰ سال انقلاب هنوز در درجه منفی قرار دارند. چرا به زیرساخت گردشگری پرداخته نشده؟ چرا به موضوع توسعه حملونقل گردشگری پرداخته نشده است؟ چرا به موضوعاتی که بتوانند مظهر اقتدار فرهنگ کشور باشند، پرداخته نشده است؟ یکی از موضوعاتی که وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به آن تاکید میکند، ساخت هتل در کشور است که شاید برخی هم به آن نقد کنند که چطور میشود طی یک سال ۱۰۰ هتل ساخت؟ شاید در وضعیت فعلی ساخت این تعداد هتل دشوار باشد، اما میتوانیم موج آن را راهاندازی کنیم. توسعه زیرساخت یکی از موضوعات اصلی است، اما آنقدر برای تحقق آن موانع ایجاد میکنیم که موجب عقبگرد سرمایهگذار میشود.»
حجازی گفت: «بنده در این حوزه در کنار همه عزیزان، به ویژه انجمنهای دوستی که ارتباط بین مقوله فرهنگ و گردشگری را فراهم میکند، دست دوستی دراز میکنم. حوزه فرهنگی و گردشگری همیشه در هم تنیده است و روابطی که انجمنهای دوستی میتوانند در تحقق این موضوع فراهم کنند، بسیار است و توسعه دیپلماسی گردشگری سرآغاز بسیاری از مسائل است.»
یونسکو و اهمیت ثبت میراث فرهنگی برای تقویت گردشگری
حسن فرطوسی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، نیز در این نشست در بخشی از صحبتهایش گفت: «جهان امروز با شتابزدگی هرچه تمامتر در حال درنوردیدن موهبتهای دنیای سنت و آیینهای نیاکانی است که به رغم گسترش دایره ارتباطات مجازی، انسان امروزی با کاستی مفهوم دیدار روبهرو است و میدانیم که فقدان دیدار سببساز گسست اجتماعی و فرهنگی میان ملتهاست؛ زیرا با دیدار بستر گفت و گو و دوستیهای پایدار محقق میشود. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو با درک این مهم و با هدف جلوگیری از آلزایمر فرهنگی مبادرت به ثبتهای جهانی در حوزه میراث فرهنگی ملموس، ناملموس، مشاهیر، حافظه و رویدادهای جهانی مینماید تا از این رهگذر، جوامع مختلف، میراث مشترک خود را از نزدیک دیدار کنند و با رنگینکمان متنوع آداب و رسومها و اسطورهها آشنا شوند و البته درخت زیبای دوستی و همدلیها را بنشانند و از کاشتن نهال دشمنیها پرهیز کنند.»
او ادامه داد: «هرچه دایره تصدیگری و اعمال دخالت دولت در امر گردشگری لاغرتر باشد، فربهتر گردشگری فزونتر میشود. نقش دولتها در امر دیپلماسی گردشگری بهتر است در جهت تسهیلگری و رفع موانع باشد. وجود بخشی تخصصی و مستقل در دستگاه دیپلماسی با رویکرد توسعه گردشگری که مانع از موازیکاری گسترده سایر دستگاهها نشود، ضروری است. ایران زمین به واسطه جایگاه جهانی در حوزه میراث فرهنگی و تمدنی به خوبی میتواند در حوزههای مختلف، بسیاری از چالشهای فرا روی کشور را حل و فصل نماید. گفته میشود هر گردشگری ۲۱ شغل را فعال و پدیده شوم مهاجرت جوانان به کلانشهرها را تعدیل میکند و موجب رونق کسبوکار و تحرک اجتماعی میشود و در عین حال موجب دادوستد فرهنگی میشود.»
نقش وزارت امور خارجه در حمایت از انجمنهای دوستی و دیپلماسی شهری
وثیق، رئیس اداره سمنها و دیپلماسی وزارت امور خارجه، نیز به شرح وظایف وزارت امور خارجه در قبال انجمنها پرداخت و گفت: «چند سالی است که بخش سمنها و انجمنهای دوستی و دیپلماسی شهری در وزارت امور خارجه به یک اداره مستقل تبدیل شده است. ما در روابط بین کشورها سه بخش داریم یک بخش دولتی، بخش مردمی و انجمنهای دوستی که روابط مردم با مردم را دنبال میکند و بخش دیگر دیپلماسی شهری است که روابط بین شهرداریهای ایران و شهرهای مختلف دنیا را پوشش میدهد و گسترگی خاصی دارد و شامل بخشهای مختلفی میشود.»
او با بیان اینکه ما امروز جمع شدهایم تا بتوانیم روابط مردمی را در این حوزه گسترش دهیم، افزود: «در طول ۸ ماه گذشته که سازماندهی انجمنهای دوستی شدت بیشتری پیدا کرده است، از این به بعد هم شاهد فعالیت بیشتر انجمنهای دوستی خواهیم بود. وظیفه انجمنهای دوستی این است که فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی را بین مردم و بخشهای مختلف کشورهای دیگر گسترش دهند و وارد فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی صرف نمیشوند؛ این کار وظیفه اتاقهای بازرگانی است. طی سه ماه گذشته حدود ۱۰ پروژه خارجی توسط انجمنهای دوستی در کشورهای مختلف اجرا شده است.»
آمار گردشگری و نقش انجمنهای دوستی در تقویت روابط بینالمللی
رئیس اداره سمنها و دیپلماسی وزارت امور خارجه گفت: «در سال گذشته حدود ۸ میلیون نفر گردشگر خارجی و حدود یک میلیون و دویست هزار نفر گردشگر سلامت داشتیم و امیدوارم انجمنها بتوانند به این تعداد در سال ۱۴۰۳ اضافه کنند، چراکه فعالیت انجمنهای دوستی باعث کاهش تنشهای بینالمللی میشود.»
نقش انجمنهای دوستی در توسعه گردشگری بینالمللی
سید احمد علوی، عضو شورای شهر تهران، نیز در این نشست بیان کرد: «خوشحالم که همه کسانی که دغدغه گردشگری دارند، گاهی دور هم جمع میشوند. وقتی کمیته گردشگری را در شورای شهر تهران در دست گرفتیم، متوجه شدیم که تا چه اندازه این موضوع جز موضوعات تزئینی است و بسیار خون دل خوردیم تا بگوییم موضوع گردشگری که دوستان همیشه به آن با موضوع تفریحات نگاه میکردند، متفاوت است و امروز گردشگری در دنیا یک صنعت پایدار است.»
او در بخش دیگری از صحبتهایش از انجمنهای دوستی درخواست کرد: «سعی کنیم تجارب کشورهای دیگر را به مسئولان کشور خود منتقل کنیم. چراکه هنوز برخی فکر میکنند گردشگری یکی از زیرشاخههای اوقات فراغت است. چرا وقتی در قوانین و قواعد برنامهریزی میکنیم، گردشگری را یک صنعت مستقل نمیبینیم؟ چرا باید در برنامهریزیها و قوانین هنوز نتواستهایم گردشگری را به عنوان یک اولویت در نظر بگیریم؟ این مسائل باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.»
سید احمد علوی در ادامه سخنان خود افزود: «اهمیت ایجاد ارتباط بین انجمنهای دوستی و دیگر نهادهای فرهنگی و گردشگری در این است که میتوانند به ارتقای روابط بینالمللی و معرفی ظرفیتهای گردشگری ایران کمک شایانی کنند. بسیاری از کشورهای دیگر توانستهاند با تکیه بر دیپلماسی گردشگری و همکاریهای بینالمللی، موقعیت خود را به عنوان مقاصد برجسته گردشگری تثبیت کنند. ایران نیز با توجه به تاریخ و فرهنگ غنی خود، پتانسیل عظیمی برای جذب گردشگر دارد، ولی هنوز نتواستهایم از این ظرفیت به طور کامل استفاده کنیم.»
چالشهای موجود در گردشگری ایران و لزوم همکاری بیشتر بین نهادها
در ادامه، بسیاری از حاضرین در جلسه به چالشهای موجود در گردشگری ایران اشاره کردند. مهمترین مسائل، عدم هماهنگی میان دستگاههای مختلف و کمبود زیرساختهای مناسب برای جذب گردشگران خارجی بود. همچنین برخی از فعالان این حوزه تأکید داشتند که باید بیشتر به توسعه زیرساختهای گردشگری، به ویژه حمل و نقل و خدمات رفاهی توجه شود. این موانع و چالشها باید با همکاری میان دولت، بخش خصوصی و انجمنهای دوستی رفع شود تا گردشگری به عنوان یک صنعت پایدار در ایران مورد توجه قرار گیرد.
در پایان نشست، به تعدادی از پیشنهادات و راهکارها پرداخته شد. از جمله این پیشنهادات میتوان به افزایش همکاریهای بینالمللی، حمایت بیشتر از انجمنهای دوستی، بهبود زیرساختهای گردشگری، و ترویج فرهنگ گردشگری به عنوان یک صنعت پایدار اشاره کرد. همچنین بر لزوم بازنگری در قوانین و سیاستهای گردشگری و ایجاد فضایی برای تسهیل ورود گردشگران به ایران تاکید شد.
در نهایت، این نشست تاکید داشت که دیپلماسی گردشگری، به ویژه از طریق انجمنهای دوستی، میتواند نقشی کلیدی در معرفی ایران به عنوان یک مقصد گردشگری جهانی ایفا کند و به گسترش روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با دیگر کشورها کمک کند. با حمایت دولتها و سازمانهای مربوطه، این روند میتواند تسریع شود و به توسعه گردشگری در ایران کمک کند.
انتهای پیام/
نظر شما