مسیر خدمترسانی به خلق خداوند متعال تنها متوقف بر چند انگاره ذهنی که در میان عموم مردم شکل گرفته نیست و هر تلاش پیدا و پنهانی که خمیرمایهای از گرهگشایی از امور مردم دارا باشد را میتوان در دایره وسیع خدمت به خلق به حساب آورد که در تأیید این گزاره، فعالیت مرکز سامانه +۱۳۷ شهرداری تهران به مثابه گوش شنوای مدیریت شهری برای شنیدن مشکلات شهروندان عزیز و حل و رفع آن از بهترین اموری است که میتوان به آن برچسب خدمتگزاری زد.
اگرچه ابتدای فعالیت مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی به سالهای آغازین دهه ۸۰ بازمیگردد اما روزهای ابتدایی زمستان سال ۸۴ بود که رسماً سامانه مرکز نظارت شهرداری پیمایش مسیر خدمتگزاری خود را شروع کرد و امسال مقارن با سالروز میلاد پر برکت بزرگ بانوی دو عالم، گوهر درخشان آفرینش حضرت فاطمه سلامالله علیها آغاز بیستمین سال فعالیت خود را جشن میگیرد.
گزافهگویی نیست اگر بگوییم اسم و رسم سامانه +۱۳۷ که عمری دو دههای دارد، برابر با تاریخ چند سدهای بلدیه است و آنجایی که سخن از پیشنهاد و انتقاد از مدیریت شهری میشود سمت و سوی گفتمان عموم شهروندان به سوی مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی شهرداری تهران (+۱۳۷) سوق پیدا میکند.
البته در تأیید این مدعا مؤلفههای زیادی حاکم است و مهمترین آن، باور شهروندان به این نکته میباشد که میتوانیم با +۱۳۷ حرفها، انتقادات، شکایات و پیشنهادات خودمان را بدون هیچ لرزش بیانی و دلهرهای به مدیریت شهری بازگو کنیم.
با این حال روزهای پر فراز و فرودی بر عمر دو دههای مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی حاکم بود؛ چه زمانی که تنها سامانه ۱۳۷ پاسخگویی به تماسهای شهروندان را بر عهده داشت و چه زمانی که تماس با سامانه ۱۸۸۸ مأمنی بود برای شهروندانی که در پناه مدیریت شهری در مقابل تخلفات و فسادهایی که مشاهده میکردند، انتقادات و مسائل خود را با مدیران شهرداری در میان میگذاشتند.
در بین این اتفاق مبارک، ادغام این دو سامانه در بهار سال ۱۴۰۱ و راهاندازی سامانهای با عنوان +۱۳۷ که تلفیقی از دو سامانه قبلی بود راه پر تلاطم خدمتگزاری مدیران شهرداری به شهروندان را هموار کرد و تلاش برای جلب رضایتمندی مردم را تسریع بخشید.
در این عمر نزدیک به بیست سال مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی، حضور همکاران مجرب و آزموده در سامانه که چشم بر برخی مشکلات بسته و با روحیهای ستودنی و بیمثال به صورت شبانه روز به دنبال خدمت بودند فرصتی مغتنم برای مدیران بود تا به دنبال افزایش سرمایه اجتماعی شهرداری باشند.
بدون شک مسیر رشد و اعتلای سرمایه اجتماعی سامانه +۱۳۷ برای مدیریت شهری جز با همراهی شهروندان و تلاش بیشائبه پرسنل خدوم فعال در عمر دو دههای مرکز سامانه میسر نمیشد و به شکرانه این لطف الهی شکرگزار درگاه الهی هستیم و ساحت ایزد منان را خاکساری میکنیم.
در ادامه این مسیر و به پشتوانه حمایتهای شهروندانی که در بسیاری از موارد، ادب گفتاریشان در لابلای پیامهای انتقادی و شکایتی حاکی از بزرگمنشی و فرهنگ بالای شهروندی بود در دهه سوم فعالیت خود مجدّانه و با توکل به ذات اقدس الهی در مسیر تحقق تفسیر این کلام نورانی از حضرت امام حسین صلواتالله علیه خواهیم بود که فرمودند: «درخواستهای مردم از شما، از نعمتهای الهی است برای شما، از این نعمتها ملول و خسته نشوید.»
و بهجا است یاد و خاطره همکارانی را گرامی بداریم که سالهای متمادی از عمر حرفهای و کاری خود را در این مرکز گذراندند و به جبر روزگار دیگر در کنار ما نبوده و در قید حیات نیستند.
ما نیز با تأسی از آموزههای دینیمان تلاش خواهیم کرد در مسیر تحقق شعار خدمت بیشائبه و خالصانه به شهروندان گام برداریم و مایه فخر مدیریت شهری باشیم.
«خدایا چنان کن سرانجام کار،
تو خوشنود باشی و ما رستگار»
انتهای پیام/
نظر شما