به گزارش شهر سیاهه انتشار، مهمترین ابزار علمی و مدیریتی شناخت و کاهش آلودگی هواست که به ما در شناسایی و اهمیتسنجی منابع مختلف تولید آلایندهها میتواند کمک کند.
شرکت کنترل کیفیت هوا در دو دوره متوالی طی سالهای ۹۲ و ۹۶، سیاهه انتشار شهر تهران را تدوین و به روزرسانی کرد. بر اساس نتایج به دست آمده سهم منابع متحرک از جمله خودروهای شخصی، تاکسی، موتورسیکلت، اتوبوس، کامیون و... در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بیش از ۶۰ درصد - معادل ۶۳۳۸ تن - برآورد شده که در این بین نقش کامیونها نسبت به سایر منابع آلاینده متحرک پررنگتر گزارش شده است.
سهم کامیونها در تولید ذرات معلق حدود ۱۶ درصد و سهم خودروهای شخصی حدود ۱۴ درصد است؛ همچنین موتورسیکلتها و اتوبوسها به ترتیب حدود ۱۰ و ۶ درصد در آلودگی هوای تهران طی شش ماهه دوم سال موثر هستند.
علاوه بر منابع متحرک، منابع ثابت نیز در آلودگی هوا و تولید ذرات معلق نقش مهمی دارند. برای مثال سهم صنایع و نیروگاههای تهران و اطراف آن در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون حدود ۳۰ درصد گزارش شده است و در کنار این، منابع دیگری از جمله پالایشگاهها و پایانههای اتوبوس نیز هر کدام به ترتیب حدود ۴.۴ و ۲.۳ درصد در آلودگی هوای تهران سهم دارند.
پس از در دستور کار قرار گرفتن به روز رسانی سیاهه انتشار و برگزاری مناقصه در اواخر سال گذشته دانشگاه علم صنعت تدوین سیاهه انتشار جدید را به عهده گرفت.
مهدی پیرهادی درباره آخرین وضعیت سیاهه انتشار اظهار کرد: کار دانشگاه علم و صنعت شروع شده و این دانشگاه از دستگاهها اطلاعات لازم را دریافت کرده است؛ اما یکی دو دستگاه اطلاعات را به صورت کامل ارائه ندادهاند و این مسئله باعث شد دانشگاه نتوانند سیاهه انتشار را به جمع بندی برساند.
وی ادامه داد: بنده این مشکل را به استاندار تهران منتقل کردم و استاندار هم دستور لازم را دادند؛ اما متاسفانه به حرف استاندار گوش ندادند زیرا این مسئله حل نشده است. انشاءالله زور استاندار برسد تا این سیاهه انتشار آماده و به شرکت کنترل کیفیت هوا تحویل داده شود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اضافه کرد: اگر بیشتر از این تعلل شود و این سیاهه انتشار تحویل داده نشود، مجبوریم از طریق قوه قضاییه اقدام و مکاتبه کنیم و از دادستانی بخواهیم این موضوع را پیگیری کنند چرا که این مسئله به سلامتی و جان مردم ربط پیدا میکند. حتما باید با اهتمام خاص این مسئله را پیگیری کنیم؛ برای ما جای سوال دارد چرا برخی دستگاهها در این کار کوتاهی میکنند و نسبت به جان مردم با بی تفاوتی عمل میکنند؟
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
نظر شما