آغاز کمپین «موتور سوار خوب» از ۲۶ آذر ماه

حدود ۳۰ درصد مرگ و میرناشی از حوادث رانندگی به موتورسواران اختصاص دارد وهر ساله صدها خانواده راکبان موتورسیکلت، سرپرست یا یکی ازاعضای خانواده خود را از دست می‌دهند. مجموعه این خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از رفتارهای پرخطر و نابهنجار برخی موتورسواران، معاونت‌های امور اجتماعی وحمل و نقل و ترافیک مدیریت شهری را برآن داشت تا پویش‌هایی را برای تغییر رفتار این قشر و آسیب‌های رانندگی پرخطر موتورسواران طراحی و اجرا کند.

به گزارش شهر، کلانشهر تهران، بواسطه دو دهه تغییرات پرشتاب با مسائل و آسیب‌های اجتماعی گوناگونی بویژه در حوزه حمل و نقل و ترافیک و تبعات اجتماعی و زیست محیطی آن روبرو است. یکی از این مسائل با ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، تردد میلیونی موتورسیکلت‌سواران و نقش آن‌ها در جرایم و تخلفات انتظامی و سوانح شهری است. نابسامانی در این زمینه علاوه بر نارضایتی دستگاه ها و شهروندان، آسیب‌های جدی نیز برای راکبان موتورسیکلت به همراه دارد. امید است در آینده نه چندان دور شاهد بسامان شدن و التزام عملی راکبان موتورسیکلت به قوانین رانندگی باشیم.

به اعتقاد  محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردارتهران امروز در بسیاری از حوزه‌های شهری که دچار چالش هستیم از قبیل محیط زیست، پسماند، آلودگی هوا، مصرف انرژی، حمل و نقل و ترافیک و... یکی از دلایل اصلی شکل گیری چنین مسائل و مشکلاتی ، فقر و ضعف شدید آموزشی به عنوان زیربنای توسعۀ شهری متوازن است و به هر میزان که در این زمینه سرمایه‌گذاری و فعالیت شود به تدریج با رعایت حقوق شهروندی و تغییر مثبت رفتارها، آرامش اجتماعی و نظم عمومی بر جوامع شهری ما حاکم خواهد شد. 

او به چهار محور اصلی فعالیت‌های و برنامه‌های فرهنگی-آموزشی اداره کل آموزش‌ شهروندی شهرداری تهران اعم ازحمل و نقل و ترافیک، ایمنی و بحران، محیط زیست و پسماند اشاره کرد و گفت: با عزم و مشارکت ملی، همراه‌سازی افکار عمومی، فصل‌الخطاب قراردادن قوانین و مقررات و  برنامه‌ریزی صحیح و همچنین اصلاح ساختارهای معیوب مهندسی و اجرایی، می‌توان نسبت به کاهش و غلبه بر این آسیب‍‌ها گام برداشت.

جوادی یگانه با اشاره به اجرای کمپین موتورسوار خوب برای دومین سال پیاپی از سوی اداره کل آموزش های شهروندی و با مشارکت سازمانها و مجموعه های مرتبط با حوزه فرهنگ سازی و حمل و نقل شهری، همچنین اضافه کرد: رشد روزافزون موتورسیکلت‎ها و گرایش به استفاده از این وسیلۀ نقلیه در شهر تهران و موضوع ساماندهی به وضعیت موتورسواران از جمله دغدغه‌های مدیریت شهری بوده که عموما بر نظارت‎های انتظامی تاکید داشته است، در حالی که ساماندهی شیوۀ رفتار ترافیکی موتورسواران بیش از هرچیزی، نیازمند رویکرد اجتماعی و با تاکید بر هویت‌بخشی مثبت به موتورسواران است.

او بیان کرد: موتورسیکلت‌سواران از قشرهای آسیب‌پذیر و پرتردد در حوزۀ حمل و نقل شهری هستند که گاها عدم التزام آنها به قوانین ترافیکی و رانندگی پرخطرشان، بخش زیادی از تخلفات رانندگی و آسیب‌ها را به این گروه اختصاص داده است.

معاون شهردار تهران ازود: هر ساله در پی بی مبالاتی تعدادی از راکبان موتورسیکلت ها،صدها خانواده بی‌سرپرست شده و اعضای این خانواده‌ها باید درد و آلام فراوانی را تا پایان عمرشان متحمل شوند.

او یادآور شد: هزینه‌های جبران‌ناپذیرمادی و روحی – روانی سوانح و مخاطرات ناشی ازموتورسواری خطرناک، پرداختن به شناخت خصوصیات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آسیب‌شناسی دلایل شیوع ناهنجاری‌های ترافیکی بین موتورسواران را به یک ضرورت انکارناپذیر برای مجموعۀ معاونت اجتماعی و فرهنگی تبدیل ساخته است تا به کمک دیگر مجموعه‌های درون و برون شهرداری تهران به دنبال راهکارهای اقناعی – آموزشی برای ساماندهی وضعیت آنان و همچنین سیاست‏های تشویقی و هویت‌بخش باشیم.

جوادی‌یگانه، ضمن تشریح برنامه‌های پویش موتورسوار خوب بیان کرد: آموزش اعضای خانواده به‌ویژه بانوان، کودکان و نوجوانان و الزام راکبان موتورسیکلت‌ها به رعایت قانون به همراه برجسته‌سازی الگوهای فرهنگی قانونمدار در استفاده ازاین وسیله نقلیه، می‌تواند به تغییر رفتار در بین موتورسواران و  تسریع فرهنگ صحیح استفاده از موتور بیانجامد.

او گفت: اجرای طرح‌ها و پویش‌هایی با موضوع موتورسوار خوب از برنامه‌های مستمر و دائمی اداره کل آموزش‌های شهروندی در هر سال است که با همکاری دیگر مجموعه‌های فرهنگی – آموزشی از قبیل آموزش و پرورش، سازمان زیباسازی، سازمان حمل و نقل ترافیک، راهور تهران و... اجرا می‌شود.

جوادی یگانه همچنین به عنصر هویت  که شامل تعریف مثبت، سازنده و قوام یافته از موتورسوار خوب و تقبیح رفتارهای نابهنجار ترافیکی این گروه می‌شود اشاره کرد و گفت: عنصرهویت به کنترل و کاهش تخلفات و رفتارهای پرخطر موتورسواران کمک کرده و می‌تواند این افراد را در شرایطی قرار دهد که از انجام رفتارهای نابهنجار خودداری کنند. درگیر کردن خانوادۀ جامعه موتورسواران در فرآیند زیست شهری آنان و انتقال نکات و مسائل با اهمیت از سوی آنان می‌تواند هم ابزار تشویقی بوده و هم نقش بازدارندگی و کنترل‌کنندگی از شیوه‎های پرخطر رانندگی را برای آنان در پی داشته باشد.

سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه حدود ۴۵ درصد از تصادفات شهر تهران مربوط به موتور سیکلت هاست اعلام کرد: کمپین موتور سوار خوب با همکاری مشترک معاونت ترافیک و معاونت اجتماعی شهرداری تهران از ۲۶ آذر روز ملی حمل و نقل فعالیت خود را در سطح شهر تهران آغاز می کند.

او در اینباره با توضیح اینکه طی صدسال گذشته رشد استفاده از خودرو موجب راحتی بیشتر زندگی شهروندان شده است گفت: آسیب‌های ناشی از حوادث و تصادفات آن خصوصا در کشورهای در حال توسعه افزایش قابل توجهی یافته است.

 معاون شهردار تهران به تلاش ها و اقدامات زیادی که در خصوص ارتقا فرهنگ بهبود نسبی کیفیت خودروها و رفع نقاط حادثه خیز توسط دولت و شهرداری ها طی سالهای گذشته صورت گرفته است اشاره کرد و بیان کرد:متاسفانه وضعیت کشور در این خصوص وضعیت مناسبی نیست و سالیانه حدود ۱۷۰۰۰ نفر در کشور بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند که این مساله علاوه بر خسارات اقتصادی ، آسیب های جبران ناپذیر اجتماعی نیز برجای می گذارد.

 به گفته هاشمی؛ در شهر تهران سال گذشته برابر آخرین آمار حدود ۶۰۰ نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست دادند که یکی از اصلی ترین دلیل رانندگان و راکبین هستند که باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری برای خود،خانواده،دیگران و عابرین شده اند.

او افزود: حدود ۴۵ درصد از تصادفات شهر تهران مربوط به موتور سیکلت ها است که شیوع کرونا و نگرانی استفاده از حمل و نقل عمومی موجب افزایش استفاده از موتور سیکلت در شهرها گردیده که تردد در پیاده رو ، عبور از خطوط ویژه و عدم استفاده از کلاه ایمنی از علل اصلی آمار بالای این حوادث می باشد.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه اجرای برنامه های موثر در حوزه ارتقا فرهنگ موتور سیکلت سواران، کاهش قابل توجهی در کاهش حوادث و مشکلات اجتماعی داشته است به کمپین موتور سوار خوب که از سال گذشته با مشارکت معاونت اجتماعی شهرداری آغاز بکار کرده است اشاره کرد و افزود: امسال نیز با بهره گیری از تجربیات سال گذشته و همزمان با روز ملی حمل و نقل (۲۶ آذر ماه ) کمپین موتور سوار خوب آغاز به‌کار خواهد کرد.

 هاشمی در پایان هدف از اجرای این کمپین را اجرای برنامه های متنوع و گسترده فرهنگی و اجتماعی به منظور افزایش آگاهی شهروندان از مخاطرات و تبعات ناشی از عدم رعایت قوانین و مقررات در حوزه موتور سیکلت عنوان و ابراز امیدواری کرد: با اجرای این کمپین شاهد کاهش حوادث و مشکلات در این حوزه باشیم.

پاییز و زمستان سال ۱۳۹۸، اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با همکاری پلیس راهور تهران ، آموزش و پرورش شهر تهران ودیگر مجموعه های فرهنگی-آموزشی ، باتوجه به مشکلات موتورسیکلت‌سواران و متناسب با نیازها و سبک زندگی این گروه از رانندگان شهری، پویشی با عنوان موتورسوار خوب را در شهر تهران طراحی واجرا کرد که امسال نیزاین پویش ادامه خواهد داشت. فاز دوم پویش موتورسوار خوب، در ادامۀ اهداف فاز اول و با هدف بازدارندگی از رفتارهای پر خطر ترافیکی و آموزش موتورسیکلت سواران، خانواده های ایشان و تمامی شهروندان، در پاییز ۱۳۹۹ انجام خواهد شد.

۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 6685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =