۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 6705

حقوق معلولان در شهر/۲۲

اجرای ۱۸۸ پروژه مناسب سازی معلولان در سال جاری

گفتگوی «شهر» با رئیس ستاد مناسب‌سازی معابر تهران به مناسبت ۱۳ آذر روز جهانی معلولان
اجرای ۱۸۸ پروژه مناسب سازی معلولان در سال جاری

شهر: رئیس ستاد مناسب‌سازی معابر تهران از تلاش های انجام شده از سوی این ستاد و مدیریت شهری در طول دو سال گذشته خبر داد و راه اندازی نرم افزار تردد معلولان در شهر، تخفیف اسنپ ویژه معلولان و همچنین انجام ۱۸۸ پروژه مناسب سازی در شهر را از جمله این اقدامات دانست.

 به گزارش خبرنگار شهر، زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران و رئیس ستاد مناسب‌سازی معابر تهران  درباره ۱۳ آذرماه (سوم دسامبر) روز جهانی معلولان و اقدامات انجام شده برای مناسب سازی معابر برای این گروه با اشاره به اینکه تهران متعلق به همگان است و شهر تنها به افراد سالم و بالغ تعلق ندارد، گفت:  مدیریت شهری در طول دو سال گذشته تلاش‌ های زیادی انجام داده است. باید شهر را برای حضور همه اقشار جامعه در اماکن مختلف مهیا کرد.

او ادامه داد: تهران بیش از ۲۰۰ سال قدمت  و ۷۰۰ هکتار وسعت دارد و تنها بیش از یکهزار و ۸۰۰ ساختمان اداری شهرداری را در خود جای داده است. همه شهروندان نیازمند تردد در این شهر بزرگ هستند و در همین راستا و به منظور مناسب سازی شهر برای معلولان نیز ستاد مناسب سازی شهر تهران و ستاد مناسب سازی استان تهران تشکیل شده است.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر با توضیح این امر که توانمند سازی بدون مشارکت اجتماعی ممکن نیست بیان کرد: هر زمان بخواهیم به توانمند سازی فکر کنیم باید به فرصت مشارکت اجتماعی توجه داشته باشیم. معلولان در شهر تهران باید بتوانند در همه اماکن تردد کنند و از  ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و سایر اماکن شهر استفاده کنند.

نژاد بهرام گفت: نمی‌توان در خانه نشست و توانمند شد. افراد باید در شهر تردد کنند و سر کار بروند و محصولات و تولیدات خود را عرضه و از ایستگاههای مترو و اتوبوس استفاده کنند.

او خطاب به معلولان، گفت:  حضور بیشتر در شهر حق شماست و اگر ما ادعای مدیریت شهری داریم باید برای احقاق این حق بکوشیم.

نژاد بهرام ادامه داد: از سال گذشته تلاش شد که هر منطقه شهرداری تهران، دو معبر و دو بوستان را مناسب سازی را برای استفاده معلولان توانمندسازی کند. در این راستا تاکنون منطقه ۵ از جمله مناطقی بوده که توانسته در توانمندسازی معابر، بوستان‌ها و امکان عمومی موفقیت‌هایی به دست آورد.

نژادبهرام  به برخی اقدامات مدیریت شهری در این راستا اشاره کرد و گفت: شورای شهر و معاونت شهرسازی شهرداری تهران با شرکت اسنپ تفاهمنامه ای را منعقد کرده است که بر اساس آن تخفیف ۲۰ درصدی به معلولان ارائه می شود که بر این اساس تقریبا برای هر سفر دستکم ۶ هزار تومان تخفیف به معلولان داده می شود.

او گفت:  ستاد با توجه به بررسی‌ها بخشی از معلولان را شناسایی کرده که نیازمند ون ویژه هستند و مابقی می‌توانند ار اتوبوس، مترو و تاکسی‌های اینترنتی... استفاده کنند.

او همچنین گفت: سازمان فاوا (سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران) نرم افزاری، راه اندازی کرد تا معلولان را در استفاده از ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و بوستانهای مناسب سازی شده راهنمایی کند.

به گفته نژاد بهرام، با پیگیریهای مستمر، نقشه راهنمای تمام  مکانهای مناسب سازی شده شهر تهران (معابر، بوستانها، ساختمانهای تحت تملک شهرداری، ایستگاههای اتوبوس و مترو، میادین تره بار، فروشگاههای شهروند و...) جهت اطلاع معلولان و اقشار آسیب پذیر در روز جهانی معلول (۱3 آذر) رونمایی و در دسترس عموم قرار گرفت.

او  ادامه داد: در این دو سال تلاشهای زیادی از سوی مدیریت شهری برای مناسب سازی معابر انجام  و در همین زمینه ستادمناسب سازی تشکیل شده است که در این ستاد نمایندگانی از معلولان نیز حضور دارند.

نژاد بهرام گفت: در دو سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته امکان استفاده معلولان از بخش خصوصی ایجاد شده است، در جلسات مقرر شد به ساختمان‌هایی پایان گواهی کار داده شود که موضوع مناسب‌سازی را رعایت کرده باشند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران توضیح داد:  ۱۸۸ پروژه مناسب‌سازی برای سال جاری تعریف شده بود و خوشبختانه این پروژه‌ها در مناطق چهار، پنج و ۱۹ به اتمام رسیده است. دو ایستگاه تازه‌ساخت مجهز به آسانسور شده‌اند و دیگر ایستگاهی بدون آسانسور افتتاح نخواهد شد. همچنین تا پایان سال، ۴۸ ایستگاه مجهز به آسانسور می‌شوند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 6705

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =