پارکینگ بیهقی در رهن بانک می رود؟

تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ به حساب شهرداری واریز شده است. رئیس سازمان املاک شهرداری تهران می گوید بخشی دیگری از وثایق نیز مورد قبول بانک بوده و به احتمال زیاد تا پایان ماه جاری ۳۰۰ میلیارد پول به حساب شهرداری واریز می شود.

به گزارش شهر،  بعد از شیوع کرونا در تهران میزان استفاده شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی کاهش یافت، اما با وجود کاهش مسافر باز هم  فاصله‌گذاری اجتماعی در سیستم حمل و نقل عمومی به دلیل کمبود واگن و اتوبوس امکان‌پذیر نبود. 

دو هفته محدودیت‌های شدید در تهران اعمال شد. کاهش مسافر در مترو و اتوبوس را شاهد بودیم، اما بعد از رفع محدودیت‌ها دوباره شاهد افزایش ۴۰ درصدی مسافر در مترو بودیم.

برخی از شهروندان گفتند که برای سوار شدن در مترو در شرایط کرونا باید همدیگر را هُل دهیم و کنار هم بایستیم و امکان ‌فاصله‌گذاری وجود ندارد. 

او در ادامه افزود: روز به روز شرایط مترو بدتر شده و ترجیح می‌دهم که کمتر از مترو استفاده کرده و با تاکسی تردد کنم. 

افزایش ۴۰ درصدی مسافر در مترو/امکان افزایش ظرفیت در مترو نیست

مدیران شهری در خصوص افزایش ۴۰ درصدی مسافر در مترو می‌گویند که حدود ۲۴۰ هزار مسافر در چند روز گذشته به ناوگان اضافه شده است، در حالی که در هفته‌های قبل به دلیل اعمال محدودیت‌های مربوط به کرونا آمار مسافر کمتر شده بود. 

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران می‌گوید: شرکت مترو با شرایط مشابه به مسافران خدمت‌رسانی می‌کند. ما امکان افزایش ظرفیت نداریم، چون تعداد قطار، تجهیزات و قطعات یدکی محدود است. رعایت فاصله اجتماعی هم با آمار مسافران ارتباط خطی دارد. هر چقدر که تعداد مسافر بیشتر شود امکان فاصله‌گذاری کمتر می‌شود، چرا که ظرفیت ما ثابت است. 

اعضای شورای شهر بارها در خصوص توسعه مترو هشدارهایی داده‌اند و حتی محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که در تهران یک کیلومتر مترو هم در سه سال گذشته ساخته نشده است. هر چند که مدیران شهری این موضوع را تأیید نکردند و معتقد بودند که ساخت و ساز داشته‌اند.

بعد از تغییر معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، قرار شد که اتفاقات جدیدی در این معاونت رخ دهد. طی رایزنی‌های صورت گرفته، اوراق مشارکت سال ۹۸ در دقایق پایانی مهلت قانونی منتشر شد، اما به دلیل تأمین وثیقه‌های لازم از سوی شهرداری، هنوز این پول نزد بانک عامل بلوکه شده و فقط ۲۰۰ میلیارد تومان آن آزاد شده است. 

در حال رفع مشکل هستیم/وثایق باید از سوی شهرداری گذاشته شود

سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: مشکل شهرداری در حوزه تأمین منابع مالی همچنان به قوت خود باقی است و در حال تلاش برای نقد کردن اوراق مشارکت سال ۹۸ هستیم و در حال حاضر ۲۰۰ میلیارد تومان آن نقد شده است.

به گفته معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، مشکلی که در بحث اوراق مشارکت وجود دارد این است که کارشناسان شهرداری، املاک این سازمان هنگامی که برای وثیقه کارشناسی و قیمت‌گذاری می‌کنند، با نظر بانک تغییر می‌کند، اما در حال تلاش هستیم تا مشکلات برطرف و پول به حساب شهرداری واریز شود.

عمده‌ترین دلیل عدم نقد شدن پول این است که وثیقه‌های شهرداری دارای مشکلاتی بوده است. برخی املاکی که قرار بود به بانک برای این کار سپرده شود یا پایان کار  نداشت و  یا مشکلات دیگری داشتند.

محمدزاده رئیس سازمان املاک شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت وثیقه‌های برای آزاد شدن اوراق مشارکت سال ۹۸ گفت: تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از وجه اوراق آزاد شده است و در تلاش هستیم که الباقی نیز پرداخت شود . 

در تلاش هستیم که مشکل کل وثایق اوراق مشارکت تا پایان دی‌ماه حل شود

او ادامه داد: ‌تاکنون حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از وثایق را پذیرفته‌اند و به نظر میرسد  تا پایان ماه جاری حدود ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر از پول اوراق آزاد شود. ما در تلاش هستیم که مشکل کل وثایق اوراق مشارکت تا پایان دی‌ماه حل شود .

احتمالا پارکینگ بیهقی در رهن بانک می رود

او در خصوص املاکی که در رهن بانک می‌رود، گفت: یکی از املاک معرفی شده پارکینگ بیقهی است که احتمالاً آن را می‌پذیرند. اگر این ملک در رهن بانک رود تقریبا کل مشکلات برطرف می‌شود. 

به گفته محمدزاده ۴۰۰ میلیارد تومان از وثایق ترهین شده (یعنی در دفترخانه ثبت شده) و به زودی ۴۰۰ میلیارد دیگر آن هم ترهین می‌شود و بدین ترتیب ما می‌توانیم بخشی از پول را دریافت کنیم.

مدیران شهری وعده دادند که تا پایان سال جاری ۱۲ ایستگاه  مترو افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود و اما برخی دیگر از مدیران هم اعلام کردند در صورتی که منابع تأمین نشود، این احتمال وجود دارد که افتتاح‌ها با تأخیر صورت گیرد. 

 اگر پول نرسد، نمی‌توانیم به وعده‌های خود به درستی عمل کنیم

علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه می‌گوید: هنوز پول اوراق مشارکت به طور کامل وصول نشده است. ما در تلاشیم تا این کار را انجام دهیم، اما اگر پول نرسد، نمی‌توانیم به وعده‌های خود به درستی عمل کنیم. 

براساس قانون، دولت وظایفی در خصوص کمک به سیستم حمل و نقل عمومی دارد و باید هزینه ۵۰ درصد توسعه مترو را پرداخت کند، این در حالی است که به گفته مدیران شهری، دولت به وظایف خود به درستی عمل نکرده است. 

دولت مقصر گسترش کرونا در سیستم حمل و نقل عمومی است

سید ابراهیم امینی عضو شورای شهر تهران می‌گوید که دولت مقصر گسترش کرونا در سیستم حمل و نقل عمومی است. 

او ادامه داد: تجربه تلخ عدم پرداخت سهم دولت از محل ساخت مترو و حمل و نقل درون شهری که اتفاقا منحصر به دولت خاصی نبوده و فارغ از جناح‌بندی دولت‌های مختلف، ‌شاهد این بی‌مهری‌ها بوده‌ایم و همچنین عدم پرداخت مطالبات شهرداری تهزان از محل اوراق مشارکت را شاهد هستیم و پرداخت نامناسب سهم شهرداری‌های از محل جرائم رانندگی تنها تعداد معدودی از مصادیقی است که منابع مالی شهر توسط دولت پرداخت نمی‌شود.

او ادامه داد: نتیجه عدم پرداخت مطالبات شهرداری علاوه بر نقش مخربی که در عدم توسعه متوازن شهرها و زندگی روزمره مردم ایفا می‌کند، در بزنگاه‌هایی نظیر پاندومی کرونا خود را نشان می‌دهد. این روزها همه شاهدیم که سرویس حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس از جمله مراکز اصلی انتقال و شیوع ویروس کروناست. همه می‌دانیم که بخش مهمی از وضعیت نه چندان مناسب مترو و اتوبوس حاصل سالها عدم پرداخت سهم دولت‌ها از ساخت ایستگاه‌های مترو و خرید ناوگان مسافربری مترویی و اتوبوسی و به نتیجه نرسیدن فریاد شوراها در بیست سال گذشته است.

به گفته امینی، عدم تمایل دولت به پرداخت سهم شهرداری‌ها به شکلی است که حتی در ماه‌های اخیر و با گسترش کرونا به ویژه در پایتخت شاهدیم که باز هم دولت و بانک‌های دولتی تغییری در رویه خود ندادند. 

به گزارش خبرگزاری فارس امینی اضافه کرد: دولت پس از اتمام محدودیت‌های کرونایی دوهفته‌ای، تقریبا تمامی مراکز تعطیل و میزان دورکاری کارکنان را به حالت قبل برگرداند که ترافیک سنگین این روزهای شهر و افزایش سفر در ناوگان حمل و نقل عمومی ماحصل آن است. از تصمیم‌گیرندگان می‌خواهیم تا آمار مبتلایان و مرگ و میر این ویروس منحوس نسبت به نرم جهانی کاهش پیدا نکند، محدودیت‌ها استمرار پیدا کند. 

براساس این گزارش، شهرداری تهران هم به درستی بودجه‌های لازم را به مترو تزریق نکرده است، چرا که به دلیل شیوع کرونا درآمدها کم شده و هنوز بودجه سال جاری کامل محقق نشده است. از سوی دیگر هنوز بخش عمده‌ای از اوراق مشارکت سال ۹۸ آزاد نشده است. قرار بود ۱۲ ایستگاه مترو افتتاح شود که مدیران می‌گویند به دلیل عدم تأمین منابع شاید کار با تأخیر انجام دهد.  امید است هر چه سریع‌تر شهرداری وثایق لازم را فراهم کرده تا این پول وارد سیستم حمل و نقل عمومی شود؛ شاید  با این پول قدری از مشکلات  برطرف شود.

۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 6935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =