دور کاری آینده محتوم همه سازمان هاست

شهر: به طور قطع دورکاری در آینده رخ خواهد داد، کما اینکه الان هم در حال دور کاری هستیم درواقع این آینده محتوم است و پایه هایش در گذشته ریخته شده و رخ خواهد داد.

به گزارش شهر، میرعلی سیدنقوی، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی صبح امروز شنبه -۲۲ آذر ۱۳۹۹- در نشست دورکاری در شرایط بحران در شهرداری تهران که از مجموعه نشست‌های تخصصی و علمی دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری بود، بیان کرد: همه مدیران و کارکنان سازمان‌ها و شاغلان باید توجه داشته باشند که دورکاری یک هدف نیست بلکه وسیله و ابزاری برای رسیدن به هدف سازمانی یا همان اثربخشی است.

او با بیان اینکه برخورد بخشنامه‌ای و دستورالعملی با دورکاری نتیجه موفقی نخواهد داشت، گفت: باتوجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا بسیاری از سازمان‌ها را نیازمند به دورکاری کارکنانشان کرد؛ اما این نیاز لزوما به معنی آمادگی سازمان برای دورکاری نیست.

به گفته سیدنقوی؛ به طور قطع دورکاری در آینده رخ خواهد داد، کما اینکه الان هم در حال دور کاری هستیم درواقع این آینده محتوم است و پایه هایش در گذشته ریخته شده و رخ خواهد داد. علاوه بر این قطعیت بسیاری از کارشناسان بر این موضوع، این مساله هم جای تامل دارد که سازمان‌ها به حالت پیش از دوران دورکاری هم باز نخواهند گشت. حتی دانشگاه ها و موسساتی که دورکاری را تجربه کردند به حالت قبل بر نخواهد گشت.

این استادیار دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تعادل کار و خانه در دوران دورکاری گفت: موضوع جدیدی نیست و در منابع انسانی از مدت ها قبل بحث ین تعادل مطرح بود؛ اما امروز دورکاری اجباری پیش آمده ومحیط دیجیتال ایجاد شده است. این دوران را می توان به عنوان دوران آزمون و خطا سازمان‌های برای اجرای دورکاری نامید چرا که در این روزها سازمان ها باید به خوبی میزان امکانات سخت افزاری و نرم افزاری خود و کارکنانشان را سنجیده باشند.

او با بیان اینکه یکی از موضوعات در منابع انسانی بحث خشونت در محیط کار بود، افزود: خشونت در محیط کار همیشه وجود داشته است و آن چیزی که همگان را نگران کرده بود افزایش خشونت در محیط کار بود اما؛ با دورکاری کمی از این خشونت در محیط کار کاسته شده و ممکن است به محیط خانه منتقل شده باشد، هم اکنون گزارش هایی از برخی موسسات و نهادها مطرح شده نشان می‌دهد که این خشونت در محیط خانه افزایش پیدا کرده است.

به گفته سیدنقوی؛ مساله دیگر به امکانات کارکنان سازمان باز می گردد، به طور سنتی در فرهنگ ایرانی این بوده که مرد ایرانی باید در محیط بیرون کار کند و با دورکاری چالش جدی ایجاد می شود. از طرف دیگر امکان اینکه همه افراد خانواده از یک محیط استفاده کنند با توجه به پایین بودن متراژ خانه ها بسیار کم است. چالش های تعادل کار و خانه باز موارد مهمی است که باید به آن‌ توجه شود و صرفا داشتن امکانات زیر ساختی مهم نیست بلکه فضای دورکاری هم مهم است و سازمان ها باید به موارد توجه کنند.

او با بیان اینکه اکثر سازمان ها طرح ایجاد تعادل کار و خانه زیر نظر منابع انسانی را پیش بردند، به مدیران سازمان ها پیشنهاد کرد که: مدیران طرحی در این رابطه دنبال کنند به عنوان طرح معماری دورکاری منابع انسانی با این هدف  که چه شغل هایی در سازمانی مانند شهرداری نباید دورکار شوند.  شغل هایی که هم امکان دورکاری و هم آمادگی‌اش دارند باید از طریق مدل‌های معماری شناسایی شوند.

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی این را هم گفت که: در پروسه دورکاری، فرهنگ دورکاری و رضایت فرد بسیار مهم است و این مم از طریق سنجش امکانات فرد انجام می شود.  

عباس کرکه آبادی، مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور هم در این نشست بر لزوم تسریع در روند هوشمندسازی شهرها تاکید کرد و گفت: ادبیات شهر هوشمند و شهر الکترونیک از چند سال گذشته باب شد و با شیوع ویروس کرونا و دورکاری و وضع برخی محدودیت ها این اتفاق بزرگ در حال رخ دادن است.

او گفت: کرونا نشان داد شکاف بزرگی در زمینه شهرهوشمند و هوشمندسازی شهرها وجود دارد؛ اما پیش بینی من این است که در یکسال آینده این شکاف بزرگ کمتر خواهد شد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 6964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =